A MÁV-csoport számára komoly kihívást jelent a menetrend betartása, amely az utóbbi időszak egyik legnagyobb problémájává vált. Bár némi előrelépés tapasztalható, a szeptemberi adatok szerint a vonatok mindössze 75 százaléka érkezett meg pontosan az adott állomáshelyre, ami messze elmarad a kitűzött 90 százalékos céltól – mondta Hegyi Zsolt, a vasúttársaság vezérigazgatója a múlt heti Magyar Vasút 2024 konferencián.
A vezérigazgató az InfoRádióban elismerte, hogy a késést nagyon sokan azonosítják Magyarországon a vasúti közlekedéssel és a MÁV-val, amit „rendkívül bosszantó dolognak” tart. Mint fogalmazott, ha valami késik, az azt jelenti, hogy a szolgáltató nem tartja be az ígéretét, illetve nem tudja olyan színvonalon biztosítani a szolgáltatást, amit az emberek elvárnának. Úgy véli, a késések csökkentése csak akkor megvalósítható, ha előtte részletesen feltárják az okokat.
Ennek értelmében a vasúttársaság egyebek mellett adatelemzéseket is végez, hogy világossá váljon, pontosan hol kell beavatkozni a menetrend betartása érdekében. Hegyi Zsolt szintén fontos teendőnek nevezte a pályafelújításokat és a különböző karbantartásokat, melyek nélkül nem érhető el a vasúti közlekedés színvonalának javítása.
Jelenleg Magyarországon nagyjából 7000 kilométer a vasúti közlekedésbe rendszeresen bevont pályaszakasz, és gyakorlatilag mindenhol szükség van a folyamatos korszerűsítésre. Az elmúlt másfél évtizedben alapvetően európai uniós finanszírozásból fejlesztettek több budapesti elővárosi vonalat, de egyes távolsági vonalakon is történtek jelentős felújítások. A MÁV-csoport vezérigazgatója kiemelte:
a következő öt évben kétmilliárd eurós keretből (egymilliárd euró hitelt ad az Európai Beruházási Bank plusz egymilliárd pedig a központi költségvetésből érkezik) valósítanak meg egy nagyszabású vasútfejlesztési programot,
illetve ezen beruházások mellett számos vonalon kezdődnek el karbantartási munkálatok. „Nem minden vasútvonal van olyan állapotban, hogy az alapoktól kelljen újraépíteni, de ettől függetlenül a karbantartásukra ugyanúgy nagy figyelmet kell fordítani” – jegyezte meg Hegyi Zsolt.
Hozzátette: az Európai Beruházási Bankkal még mindig zajlanak a hiteltárgyalások, de a tervek szerint 2025 nyarán megkezdődhetnek az első projektek. Első körben tizenöt vonalon végeznének komplex felújításokat, melyek közül a vezérigazgató kiemelte a
- a Cegléd–Szeged vasútvonal Kiskunfélegyháza és Szeged közötti szakaszát,
- a Bakonyon átívelő Székesfehérvár–Boba vonalat,
- a szolnoki állomás fejlesztését, hogy gyorsabban haladhassanak át a vonatok,
- a Gubacsi híd újjáépítését az árufuvarozás megkönnyítése érdekében.
A késésekre visszatérve a vezérigazgató elmondta: általános jelenség, hogy nyáron gyakrabban van gond a menetrend betartásával, szeptemberben már egyértelműen látszódott a javulás. Az idei első őszi hónapban százezer vonat közlekedett a MÁV-nál, és körülbelül a 90 százalékuk negyedóránál kevesebbet, míg 75 százalékuk kevesebb, mint öt percet késett. Sokkal több bosszúságot okoztak az utasoknak az InterCity vonatok, melyeknek mindössze a 36 százalékára volt igaz, hogy pontosan vagy öt percen belüli késéssel érkeztek meg a végállomásra szeptemberben.
Hegyi Zsolt kiemelte, hogy évről évre egyre népszerűbb a vonattal való utazás a Balatonra nyáron, idén pedig „soha nem látott szintet ért el” az utasszám. Ez leginkább az ország- és vármegyebérletek bevezetésének, valamint a tarifareformnak köszönhető, ugyanakkor idén a balatoni vonalakat sem kerülték el sok esetben a nagyobb késések. A MÁV adatai szerint
idén nyáron több mint 2,5 millióan utaztak a Balatonhoz vonattal.
Ezeken a vonalakon azonban Hegyi Zsolt megfogalmazása szerint „nehézkes” a közlekedés, ugyanis egyvágányú pályákon járnak a vonatok.
A balatoni vonalakra még inkább jellemző, hogy ha bármilyen probléma van, akkor a vonatok dominóelv szerint adják át egymásnak a késést. A MÁV-csoport vezérigazgatója elmondta: az idei fennakadásokból egyebek mellett azt a következtetést vonták le, hogy módosítani kell a menetrendet. „Nagyon sok esetben a vonatok azért nem tudtak időben tovább indulni, mert a hatalmas utasforgalom fel- és leszállási időigénye nagyobb volt annál, mint amit előzetesen terveztünk, ezért ezt a megnövekedett utasforgalmat a jövő évi menetrend tervezésekor határozottabban kell majd figyelembe vennünk” – összegzett Hegyi Zsolt.