eur:
408.22
usd:
376.8
bux:
0
2024. november 2. szombat Achilles
Nyitókép: Pexels

Horváth Péter: a tanárhiányt nem tudja a rendszer kezelni

A szakszervezetek szerint 16 ezer, a Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján 4000 tanár hiányzik Magyarországon. A valós szám vélhetően valahol a kettő között van, az eltérés magyarázata pedig az, hogy sok az állandó helyettesítés és a csoportösszevonás. Az is tény, hogy minden évben kétezerrel kevesebb pályakezdő pedagógus áll munkába, mint amennyire szükség lenne, hatezer idős tanár viszont néhány éven belül nyugdíjba megy. Erről a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke beszélt az InfoRádiónak.

A pedagógushiány meghatározására többféle fogalom is létezik. Egyrészt a jogszabályok szerint a pedagógus álláshelyeket úgy kell meghatározni egy iskolában, hogy a 22-es óraszámhoz rögzítik, hiszen a pedagógusok kötelező tanítási ideje 22-26 óra között lehet.

"Ha a minimummal számolunk, és az összes intézményi óraszámot 22-vel osztjuk el, akkor nyilván egy nagyobb szám jön ki, mint ha azt vesszük, hogy egy pedagógus ténylegesen milyen – a hiány miatt inkább 25-26-os – óraszámban dolgozik. Lehetséges, hogy a szakszervezetek a magasabb számot eredményező 22-es óraszámmal számolnak. Ha középarányosan, 24-gyel számolunk, akkor 8000 körüli hiányzó létszám jön ki, ha pedig még ennél is magasabb óraszámot veszünk, akkor lehet annyi, mint a kiírt pedagógus állások száma, ami 4000 körüli volt augusztusban" – sorolta Horváth Péter.

A Nemzeti Pedagógus Kar elnöke szerint tehát nehezen meghatározható fogalomról van szó, és ez a 22-26-os intervallum okoz problémákat, miután

az eltérő összeggel való számítások majdnem 20 százalékos különbséget eredményeznek.

A szakember megerősítette, hogy a tanárhiány valódi mértékét némiképp elfedi az állandó helyettesítés, illetve a csoportösszevonás gyakorlata. Ha ugyanis valaki 26 óránál is több tanítási órát tart meg – tehát egy idő után túlórát kaphat –, akkor persze nem látszik annyira, hogy hiányoznak a rendszerből pedagógusok, mert az órákat mindig megtartja valaki.

"Ez rövidtávon lehetséges megoldás, de hosszabb távon ha valaki ilyen nagy óraszámban dolgozik, akkor előbb-utóbb elfárad, könnyebben megbetegszik, újabb problémák lépnek fel, és egyre nehezebb lesz kezelni azt a hiányt, ami ténylegesen is látezik."

Megerősítette: bár a nyugdíjasok visszafoglalkoztatási lehetőségének megkönnyítése enyhített valamit ezen a feszült helyzeten, de meglátása szerint hosszabb távon a pedagógushiány kezelését természetesen nem a nyugdíjasokra kell építeni.

"Azt a méltányosabb feltételt, hogy közalkalmazottként továbbra is pedagógusként, nem pedig óraadóként láthatják el a feladatot, tovább fenn kell tartani – habár sok panasz érkezik arra, hogy bizonyos tankerületek mégis óraadóként akarják alkalmazni őket. Miniszter úrnak

javasoltuk is, hogy ne csak egy évre, 2023 augusztusáig legyen érvényben ez a lehetőség,

hanem utána is maradjon meg" – mondta Horváth Péter.

Azt nem merte megjósolni, hogy jövő nyáron mennyien végeznek tanárszakon Magyarországon, és közülük mennyien akarnak majd az azt követő szeptemberben iskolában pedagógusként dolgozni. Rámutatott: a következő időszakban évente 6000-6500 körüli pedagógus éri az öregségi nyugdíjkorhatárt. Az intézményekbe érkezők számára pedig abból lehet következtetni, hogy mennyien teszik le a gyakornokból pedagógus 1 besorolásba átmenő kötelező vizsgát. Márpedig ez a szám évek óta csak néhány százzal megy 2000 fölé.

"Látszik, hogy így a két szám között körülbelül négyezres nagyságrendű különbség van.

Azt gondolom, hogy ez már egy olyan szám, amit nem fog tudni a rendszer kezelni"

– hangsúlyozta.

Arra a kérdésre, hogy a béremelés vonzóvá teheti-e a tanárpályát, megjegyezte: ez összetettebb kérdés. Meglátása szerint egy határozott béremelés arra lenne most jó, hogy a jelenleg pedagógusként dolgozók közül ne nagyon hagyják el a pályát, és esetleg néhány olyan kolléga visszatérjen a pályára, aki még tanítani szeretne magasabb bér esetén. A béremelésnek emellett hosszabb távra lehet üzenete – mint ahogy a 2013-as bérrendezésnek és az akkori életpályának is volt –, aminek következtében többen jelentkezhetnek pedagógusképzésbe és válhatnak pedagógussá.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Friss felmérés mutatja, mit gondolnak a németek az amerikai elnökválasztás kimeneteléről

Friss felmérés mutatja, mit gondolnak a németek az amerikai elnökválasztás kimeneteléről

A Demokrata Párt elnökjelöltjének, Kamala Harrisnak drukkol a németek túlnyomó többsége, de valamelyest csökkent azoknak az aránya, akik tényleges győzelmében hisznek. Erről tanúskodik a ZDF közszolgálati televízió legfrissebb felmérése, immár kevesebb mint egy héttel az amerikai elnökválasztás előtt. Ami a magas rangú politikusokat illeti, ők ügyelnek arra, hogy a nyilvánosság előtt egyértelműen ne foglaljanak állást, a kormánykoalíció pártjai és az ellenzéki konzervatív CDU/CSU vezetőinek nyilatkozataiból ugyanakkor kitűnt, hogy Harris hívei.

Vérben, vasban küzdöttek a magyar szabadságért – katonaelődeinkről is emlékezzünk meg halottak napján!

Elhunyt őseink, rokonaink, ismerőseink mellett hősi halottainkról is emlékezzünk meg a hét végén – kéri a Honvédelmi Minisztérium. A tárca katonai identitásért felelős miniszteri biztosa az InfoRádióban elmondta: ez a gesztus erősíti a nemzeti összetartozást. Töll László hozzátette: az elmúlt évszázadokban a hazájuk szabadságáért harcoló magyar katonák bajtársai voltak a felmenőinknek, ezért megérdemlik, hogy lerójuk a tiszteletünket előttük a temetőkben vagy az emlékhelyeken. Beszélt a hadisírok gondozásáról és a kutatómunkáról is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.04. hétfő, 18:00
Böcskei Balázs politológus, az IDEA Intézet stratégiai igazgatója
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet igazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×