INFORÁDIÓ
2021. október 20. szerda
Vendel

sim-kártya

biztonság

nmhh

Nagy pofont kaptak az itthon is teljes vagyonokat ellopó csalók

Nagy pofont kaptak az itthon is teljes vagyonokat ellopó csalók

Infostart / MTI

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a szolgáltatói gyakorlatok ellenőrzése után új eljárások bevezetését kérte a Telekomtól, a Telenortól és a Vodafone-tól, ezzel biztonságosabbá vált a SIM-kártyák cseréje.

Mint arról az Infostart is beszámolt, jócskán megnőtt annak a típusú csalásnak az előfordulása Magyarországon, amellyel súlyos tízmilliókat tudtak megszerezni csalók, akiknek ráadásul elég volt három adat a teljes személyazonosság-lopáshoz. Többnyire lakások eladóiként tüntették fel magukat, kiszedték a kiszemelt vevőkből a számlavezető bankjuk nevét, a folyószámlaszámukat, vagy éppen születési adataikat, lakcímüket, személyazonosító okmányaik számát.

Az adatok birtokában kéttanús meghatalmazással SIM-cserét kezdeményeztek az adott mobiltelefon-szolgáltatónál arra hivatkozva, hogy az eddig használt kártya elveszett vagy már nem használható. Mivel ilyenkor a régi SIM-kártyát szinte azonnal deaktiválták, a bűnözők az új kártyára érkező SMS-kódokkal visszaélve banki tranzakciókat hajthattak végre, ugyan csak rövid ideig, de így is akár több tízmilliós károkat okozva.

Több ilyen eset után, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság és a szolgáltatók egyeztetése nyomán utóbbiak

több lépésben is szigorították folyamataikat,

így jelentősen csökkent a csalás esélye.

  • Ősztől már nem elég egy meghatalmazás a SIM-kártya cseréjéhez, mindhárom szolgáltatónál a lakossági előfizető személyes eljárására van szükség.
  • Az NMHH teljes kockázatelemzést kért a szolgáltatóktól a megfelelő védelmi intézkedésekért.
  • Ezután "számíthatunk a cserélendő SIM-kártya ellenőrzésére, az új kártya késleltetett aktiválására, meghatalmazás esetén hitelesítés megkövetelésére, de ellenőrző kód, tájékoztató SMS küldésére is" - áll az NMHH közleményében.

A Telenor az előfizető helyett eljáró meghatalmazását csak akkor fogadja el, ha már ellenőrizte, hogy az eredeti SIM-kártya nem működik vagy zárolva van, mivel ezek indokolják a kártyacserét. Ezen kívül késlelteti a SIM-kártya aktiválását, ezzel párhuzamosan pedig tájékoztató SMS-t küld a csereigényről, így az esetlegesen megtévesztett előfizetőnek minimum három órája van közbelépni és jelezni a visszaélést a szolgáltatónak. Az üzleti előfizetőknél a cég bevezetett egy egyszeri, kártyacseréhez kapcsolódó, hívószámhoz kötött kódot, amelyet csere előtt a hivatalos kapcsolattartónak kérnie kell a szolgáltatótól. Kizárólag közjegyző által hitelesített meghatalmazással és a kóddal együtt lehet intézni a SIM-cserét.

A Vodafone-nál csak akkor intézkedhet meghatalmazott ilyen ügyekben, ha bemutatja a cserélendő SIM-kártyát. Ilyen esetben felhívják az előfizetőt, vagy futár viszi ki neki az új kártyát, hogy biztonsági kód megadásával igazolja, valóban ő igényelt cserét. Mind a lakossági, mind az üzleti előfizetőknél csak ügyvéd vagy közjegyző által hitelesített meghatalmazást és eredeti okiratokat fogad el a szolgáltató.

A Telekomnál lakossági előfizetők esetében nem lehet meghatalmazással eljárni. A lakossági és az üzleti előfizetőknél az eljárás során ellenőrzésképpen fel kell hívni a SIM-kártyához tartozó hívószámot. A vállalatnál további biztonsági lépések bevezetését is tervezik.

Az NMHH közölte, figyelemmel kíséri, hogy az intézkedésekkel hatékonyan visszaszorulnak-e az ilyen típusú visszaélések. Fontos kiemelni, hogy az említett esetek nem a szolgáltatók mulasztása miatt történtek meg, a felhasználók maguk is felelősek saját adataik védelméért, ezért a hatóság felhívja a fogyasztók figyelmét az éberségre, a hírközlési szolgáltatások tudatos igénybevételére és a biztonságos adatkezelésre.

"Fontos a fogyasztói éberség" - hangsúlyozta közleményében az NMHH.

Nyitókép: Pixabay
A címlapról ajánljuk

×

Iratkozzon fel hírlevelünkre

és nem marad le az Infostart legfontosabb híreiről.
FELIRATKOZOM
×
INFOSTART
 
INFORÁDIÓ
PARTNEREINK
Sixt    iCom
infostart
AZ INFORÁDIÓ HÍRPORTÁLJA 
 
 

Médiaszolgáltatási tevékenységét a Médiatanács a Médiatanács Támogatási Program keretében támogatja.

NMHH
Az Év Honlapja 2018