Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 21. vasárnap Tamás
Kerékpáros rendőrök járőröznek a fővárosi Nagykörúton kialakított ideiglenes kerékpársávon 2020. május 23-án.
Nyitókép: MTI/Mónus Márton

Egy-két évig mard a nagykörúti bringasáv, aztán jöhet a nagy váltás

Télen is maradnak az idén kialakított kerékpársávok – jelezte az InfoRádiónak a főpolgármester kabinetfőnöke. Balogh Samu arról is beszélt, hogy a Nagykörút új arculata a következő években alakulhat ki, a fővárosaik bevonásával. Ameddig az időjárás kedvező, ősszel is a gyalogosoké és a kerékpárosoké lehet hétvégente a pesti alsó rakpart.

Balogh Samu az InfoRádiónak nyilatkozva emlékeztetett: Karácsony Gergely főpolgármester már jelezte, hogy a nyár elején létrehozott ideiglenes kerékpársávok változtatás nélkül mind megmaradnak, kivételt jelent ez alól a Nagykörút, ahol kisebb módosítások történtek. A kabinetfőnök megjegyezte, a magyar fővárosban egyértelmű csökkenést mutat a kerékpározok száma a nyári hónapokat követően, de a városvezetés pozitív változást remél a nyugati és észak-európai városok mintájára, ahol a téli hónapokban, sokkal rosszabb időjárási körülmények ellenére is sokan választják a közlekedés ezen formáját.

Mindezt a járványhelyzet is tovább erősítheti, többen válthatnak bringára a közösségi közlekedésen utazók közül a városvezetés várakozása szerint. Ugyanis Balogh Samu elmondása szerint a télen–nyáron használható kerékpársávok egyre több budapestit ösztönözhetnek a hétköznapi közlekedési eszközének átgondolására. Azok számára ugyanis, akik középtávon azzal kacérkodnak, hogy nyeregbe pattanjanak,

fontos, hogy ez állandóan elérhető opció legyen.

A fővárosi közlekedések nagy aránya néhány kilométeres távolságra korlátozódik, amely során jó lehetőség lehet a kerékpározás, még ha ennek téli űzése nagyobb felkészülést is igényel - fűzte hozzá a kabinetfőnök. Ezért a Városháza mindenkit arra biztat, hogy akinek van erre lehetősége és kedve, éljen vele, ne csak hétvégén, hanem hétköznap is, ne csak nyáron, hanem ősszel-télen is.

Balogh Samu az InfoRádió kédrésére kitérve azt is elmondta, hogy a Nagykörúton mindenhol megmaradt a kerékpáros infrastruktúra, ahol korábban létrehozták, és csupán a teljes hossz 5 százalékában került sor a forgalom járdára terelése, jellemzően néhány villamosmegálló mellett, ahol a peronok szélessége miatt annyival szűkül az útpálya szélessége, hogy nem lehetett a kerékpársávot az úttest mellett elvinni.

Megismételte,

ez egy ideiglenes állapot, egy–két évre szólhat maximum, tekintve, hogy megindul a Nagykörút komplex újratervezése,

hogy miként legyen egy „koszos, zajos forgalmi folyosó helyett újra Pest főutcája”. Ígérete szerint ennek során lehetőség lesz majd közösségi tervezési eszközökre, mind a Nagykörút jövőképével kapcsolatos kérdésekben, mind a konkrét kialakításban.

A napokban nyilvánosságra hozott bringasztrádaterv is némiképp kapcsolódik az említett tervekhez, de a „Nagykörút csak a Nagykörútról szól”, míg a bringasztráda-hálózat az egész fővárosban működne, az agglomerációt is belefoglalva – ismertette Balogh Samu. Hozzátette, a főváros egyelőre egy vitairatot bocsátott a nyilvánosság elé, elindítva egy szakmai egyeztetést, amelyet a budapesti lakosoknak is lesz lehetőségük véleményezni a későbbiekben.

Rak-park

Balogh Samu arról is beszélt, hogy a rakpartok hétvégi megnyitásával kapcsolatban nagyon pozitívak voltak a visszajelzések. Mint fogalmazott, egy olyan rekreációs és pihenőterület jelent meg a belvárosban, amit nagyon sokan igénybe tudnak venni, ugyanakkor sokak szerint,

míg ez egy aszfaltos útpálya, addig igazán mégsem élvezhető.

A jelenlegi városvezetés éppen ezért kívánja előremozdítani, egyben átalakítani a korábbi vezetés által előkészített Rak-park Projektet, mert úgy gondolják, kicsit több zöldre és lehetőségre van szükség, hogy

olyan életteli köztérként újuljon meg a terület, amit a program neve is sugall.

Kérdésre válaszolva emlékeztetett, hogy a főpolgármester a közösségi oldalán tette fel a kérdést, hogy mi legyen a rakpart sorsa az őszi és téli időszakban, amire elsöprő többségben olyan reakció érkezett, hogy amíg az időjárás engedi, továbbra is kerüljön lezárásra hétvégente az autós-, és megnyitásra a gyalogos- és kerékpáros forgalom előtt a pesti alsó rakpart – és így is tesznek. Balogh Samu szerint a tapasztalatok azt mutatták, hogy a város nagy egészében közlekedési problémát ez nem eddig nem okozott.

Karácsony Gergely kabinetfőnöke kiemelte, több olyan projekt is folyamatban van a fővárosban, amelyek közterületek megújítását célozzák, rendszerint magukkal vonva a forgalomcsillapítást, illetve azt, hogy a gyalogosnak, kerékpárosoknak kedvezzenek. Tehát nemcsak a Rak-park projekt ilyen, hanem például a Duna-Buda is (ami budai felső rakpart közlekedési tereinek átalakításáról szól, hogy ott olyan parkok és azokat összekötő útszakaszok legyenek, amelyek odavonzzák a helyieket, turistákat). Balogh Samu emlékeztetett: a tavasz folyamán főpolgármesteri döntés született, így készül a BKK-nál az a közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási akcióterv, amellyel drasztikusan csökkenteni kívánják Budapesten a közlekedési balesetek számát. Ennek bizonyára lesz olyan eleme, ami a több gyalogosterületről és azok kiterjesztéséről szól – vélekedett.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Gálik Zoltán Ukrajna támogatásáról: egy rendkívül bonyolult szerződés aláírása várható

Gálik Zoltán Ukrajna támogatásáról: egy rendkívül bonyolult szerződés aláírása várható

Ukrajna várható pénzügyi igénye körülbelül 130 milliárd euró három év alatt, ebből az EU 24 tagországa egy közös hitellel 90 milliárdot állna – ennek mikéntjéről is beszélt a Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi docense. Gálik Zoltán erős szereplőnek látja az ügyben az EU-t. Téma volt még a műsorban a Mercosur-megállapodás ügye, valamint az unió 2028–2034-es költségvetésének több vitatott újdonsága, a V3-ak érdekérvényesítési pozíciója is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Vészjósló figyelmeztetés: visszafordíthatatlan folyamatok indultak el a Föld klímarendszerében

Vészjósló figyelmeztetés: visszafordíthatatlan folyamatok indultak el a Föld klímarendszerében

Éghajlati billenőelemek, billenőpontok, fordulópontok – olyan fogalmak, amelyekkel egyre többször találkozhatunk ismeretterjesztő és tudományos szakcikkekben is, de a politikusok és a döntéshozók figyelmét nemigen kelti fel, hiszen elintézik azzal a profán kiszólással, hogy „köztudott, hogy az időjárás változik”. Pedig ezen fogalmakkal kapcsolatos folyamatok óriási hatással lehetnek az emberiségre. Egy olyan kritikus küszöböt képzeljünk el az éghajlati rendszerben, amelynek átlépése után egy nagyobb térségben hirtelen, visszafordíthatatlan és akár önmagát erősítő változások indulnak el: például megváltozik a monszun India térségében vagy leáll a Golf-áramlat.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×