eur:
397.71
usd:
367.71
bux:
89971.53
2025. március 22. szombat Beáta, Izolda
Fesztiválozók szállnak le a HÉV-ről a Filatorigát megállónál a 25. Sziget Fesztivál mínusz egyedik napján, 2017. augusztus 9-én.
Nyitókép: Mónus Márton (MTI)

Erre mehet majd a föld alá süllyesztett "metró-HÉV"

Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke is megszólalt azután, hogy szeptember 1-től 5-ös metrónak hívják a H5-ös HÉV-et - a Fővárosi Közgyűlés döntése alapján, elfogadva a vonal a föld alá süllyesztésének koncepcióját a Budapesti Mobilitási Terv részeként.

A föld alá süllyeszti Budapest a H5-ös (békásmegyeri) HÉV-et, de még ennél sokkal korábban, már idén őstől átnevezi: M5-ös metró lesz a neve.

"A kormány adott körülbelül 12 miliárd forintot előkészítésre a HÉV-vonalak rekonstrukciója kapcsán, valamikor ősszel jelenne meg a tervezés kiírása, és Óbuda szeretné elérni, hogy a tervezés bizonyos dolgokat vegyen figyelembe" - árulta el a dolgok állásáról Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke.

Az eddigi elképzelésekhez képest - folytatta -, amelyek inkább elővárosi vasút irányába mutatnak,

a várható nagy mértékű utasforgalom, a járatok sűrítése és a kerületet teljesen ketté vágó HÉV-vonalnak a negatív hatásai miatt inkább a metróüzem felé kellene elmenni,

és a kerületnek ez az érvelése meggyőzte a fővárost.

A tervezésnek része lesz annak átgondolása is, hogy mely szakaszt, szakaszokat érdemes vagy kell a föld alá vinni, aki Csillaghegyről vagy Békásmegyerről megpróbál reggel átjutni valahogy a HÉV tengelyén, az - Dorner Lajos szerint - pontosan tudja, hogy ez néha a lehetetlennel határos, ha a járatokat még tovább sűrítenék, konkrétan lehetetlen lenne.

"Ha pedig zárt pálya épülne, akkor a vonal továbbvitele mindenképpen egy fúrt alagutat jelent a Duna alatt a csepeli HÉV felé;

az utasszáma ennek a vonalnak valahová a 2-es és a 3-as metró közé tehető"

- fejtegette Dorner Lajos, aki szerint műszaki szükségszerűség ebben az esetben is metróüzemről beszélni.

Hogy hol mehetne a metróvá váló HÉV ("regionális gyorsvasút") a föld alá, arról a közlekedési szakértő azt mondta, egy korábbi (2007-es) elképzelés szerint

Kolosy tér, Margitsziget, Nyugati pálayudvar, Kálvin tér, csepeli HÉV lehetett volna a vonal, de most Óbuda felvetése az, hogy már Csillaghegytől vizsgálják meg a lesüllyesztés különböző műszaki lehetőségeit;

ezt összefoglalva sokkal egyszerűbb metrónak hívni, miközben a műszaki megoldások sokfélék lehetnek.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Itt a tavaszi allergiaszezon – figyeljen az is, aki most nem allergiás

A tavaszi allergiák és a tünetek a teljes magyar lakosság csaknem tíz százalékát érintik, néhány éven belül pedig akár 20-25 százalék is lehet ez az arány – mondta az InfoRádióban Nékám Kristóf. Az allergológus szerint érdemes akkor is elmenni az orvoshoz, ha valaki nem tudja biztosan, mire allergiás, mert teszttel egyszerűen és gyorsan ki lehet mutatni.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.24. hétfő, 18:00
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet vezetője
Závecz Tibor a Závecz Research Piac- és Társadalomkutató Intézet ügyvezetője
Szicília - Az európai zöld átállás élő laboratóriuma

Szicília - Az európai zöld átállás élő laboratóriuma

Nem várt helyről kaphat lendületet az európai zöld átállás: Szicília, amely mára nem csupán turisztikai célpont, hanem a megújulóenergiás beruházások egyik éllovasa. A dél-olasz szigeten az olajfinomítókat és fosszilis alapú iparágakat egyre inkább felváltják a zöld energiaforrások, legyen szó bioüzemanyag-gyártásról, modern szélerőműparkokról vagy éppen csúcstechnológiás napelemgyártásról. A fenntarthatóság és az ipari innováció összekapcsolódása új távlatokat nyit a régió gazdasági és társadalmi fejlődésében. Az Európai Unió ambiciózus klímapolitikai céljaihoz igazodva Szicília számos innovatív projekttel szemlélteti azt, hogy miként járhat kéz a kézben a tisztaenergia-fejlesztés és a hagyományos iparágak átalakítása.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×