eur:
392.67
usd:
366.14
bux:
66803.26
2024. április 26. péntek Ervin
Metrószerelvény az Újpest-Városkapu állomáson a 3-as metró felújítása előtti utolsó napon, 2017. november 3-án. Az Újpest-Központ és a Lehel tér közötti szakasz felújítása várhatóan egy évig tart.
Nyitókép: Máthé Zoltán

Tarlós István: siker a metrókocsik felújítása

Az orosz Metrowagonmash befejezte az utolsó szerelvény felújítását is a 3-as metró vonalára, az utolsó kocsi várhatóan jövő kedden áll forgalomba - mondta főpolgármester. Tarlós István hangsúlyozta, a BKV ragaszkodik a teljes kötbérhez, erről zajlanak a tárgyalások. Ennek összege eléri az egymilliárd forintot.

Várhatóan június 12-én állhat forgalomba az M3-as metróvonalon az utolsó felújított szerelvény – jelentette be a Budapestinfón Tarlós István főpolgármester.

Emlékeztetett arra, hogy a vonal járműparkjának korszerűsítésére a BKV 2014 novemberében hirdetett közbeszerzési eljárást, amelyen legelőnyösebbként a Metrowagonmash ajánlatát fogadták el. A járművek felújítására vonatkozó szerződést 2015 augusztusában kötötték meg, értéke 219,2 millió euró. A szerződésben szereplő alapmennyiség 222 motorkocsira, 24 vezérkocsira és 148 közbenső kocsi korszerűsítésére vonatkozik, emellett tartalmazza 74 vezérkocsihoz az automatikus vonatvezérlő rendszer felújítását is, az alagúti mentéshez, a járművek karbantartásához, javításhoz szükséges speciális eszközök javítását, valamint a szükséges induló tartalék alkatrészkészlet és oktatószimulátor leszállítását. A szerződést összesen ötször módosították, ezek során többek között a kocsik garantált élettartama növekedett 25-ről 30 évre.

A kivitelező az első hat felújítandó szerelvényt 2016 januárjában szállította el Budapestről. Az első, felújított prototípus 2016 májusában érkezett vissza, 2017 januárjában született meg a típusengedély, 2017. március 20-án pedig forgalomba állt az első felújított szerelvény. Idén áprilistól 3-tól már csak felújított szerelvények vesznek részt az utasforgalom lebonyolításában.

Tarlós István elmondta: az M3-as vonalon közlekedő, felújított szerelvények hibastatisztikája a BKV kimutatásai szerint lényegesen jobb, mint az M2-es, vagy akár az M4-es vonalon közlekedőké. A főpolgármester hangsúlyozta:

„alapvetően és meghatározóan sikernek könyvelhető el a felújítás”.

Kitért arra, hogy a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetségével még ősszel megkezdett egyeztetések eredményeként az állomások akadálymentesítése gyakorlatilag maradéktalanul megtörténik. A 20-ból 18 állomásnál teljes lesz az akadálymentesítés, két állomáson pedig ideiglenes megoldást alakítanak ki, de azok is teljes akadálymentesítést kapnak 2023-ig. Felidézte, hogy az M2-es metrónál mindössze 2 állomást akadálymentesített a korábbi városvezetés.

A BKV az orosz gyártóval szemben többször kötbérigényt nyújtott be, a felek között ez ügyben jelenleg is zajlanak az egyeztetések. Tarlós István hangsúlyozta: a BKV a városvezetés támogatásával egyetlen fillér kötbérről sem mond le, minden törvényes eszközt igénybe fog venni, hogy ezen igényeit érvényesítse.

Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója elmondta: az egyeztetésekre tekintettel

nem hozzák nyilvánosságra a kötbérigény pontos összegét, hiszen folynak még a tárgyalások, de az összeg „a milliárdot el fogja érni”.

A margitszigeti teniszcsarnoknál történt, engedély nélküli fakivágásokkal kapcsolatban újságírói kérdésre válaszolva Tarlós István elmondta: az ügyben a kormányhivatal megindította az eljárást, amelynek eredményeként nagyon komoly pénzbírság várható. Úgy fogalmazott, hogy nagyon óvatosan kell ehhez a problémához nyúlni, mert azt „egyes közösségek sorozatos politikai performanszokra használják fel, ott tartunk, ha életvédelmi vagy balesetmegelőzési okból ki kell vágni egy fát, akkor is odarohannak rabláncokkal, és lohol a nyomukban a liberális sajtó, és nyomban olvashatjuk, hogy mindenféle demokrácia megszűnt”.

Tarlós István hangsúlyozta: a Margitszigetet illetően a környezetvédőknek igazuk van, „én sem vagyok hajlandó elviselni, hogy önkényesen, engedély nélkül Budapest egyik legcsodálatosabb parkjában nekiesnek a fáknak, nagyon sajnálom, hogy ez megtörtént”.

A főpolgármester elmondta, hogy kedden

fogadta a teniszszövetség elnökét, megállapodásuk szerint napokon belül bemutatják a tervezett teniszstadion új terveit.

Tarlós István nyomatékosította: ami a főváros jelenleg érvényes szabályozásába, a Margitsziget természetes környezetébe és funkcióiba nem fér bele, „ahhoz nem fogunk hozzájárulni. Ha belefér, akkor épülhet teniszstadion, hiszen ott mindig az volt. De a méretekre kell odafigyelni, ATP-torna ide vagy oda, a hatósági előírásokat is be kell tartani, amelyek a természetes környezetre vagy akár a védett vízbázisokra vonatkoznak”.

Szintén kérdésre válaszolva a főpolgármester közölte: a csillaghegyi öblözet árvízvédelme ügyében kedden megkapta az általa felkért tudós társaság véleményét, amely alternatív javaslatokat tartalmaz, és amelyről várhatóan rendkívüli ülésén tárgyalhat a Fővárosi Közgyűlés.

Hiányolja a válaszokat az MSZP

A főpolgármester "mosolypropagandája" csak azt a célt szolgálja, hogy Tarlós István hangsúlyozza együttműködését a kormánnyal, de jelenleg nincs érdemi kooperáció a kabinet és a főváros között - reagált Horváth Csaba, az MSZP fővárosi képviselője.

Az MSZP-s politikus úgy fogalmazott: a főpolgármester tájékoztatójából kiderült, hogy Budapest "a világ legtökéletesebb metróját" vette meg, úgyhogy azt javasolja Tarlós Istvánnak, "a rettenetes szolgálati gépjárműjéből" szálljon át "a világ legtökéletesebb, ám klímamentes metrójára" és "ott keresse 35-40 fokban a fakockákat".

Horváth Csaba sérelmezte, hogy a főpolgármester felszólította a közgyűlés pénzügyi és ellenőrző bizottságának tagjait, ne menjenek el a tervezett jövő heti ülésre, ahol az MSZP kérdéseit tárgyalták volna a metrókocsik felújításáról. Az MSZP-s politikus szerint ez azért különösen súlyos, mert a bizottság feladat- és hatáskörénél fogva kompetens a kérdésben.

Közölte: az ülésen - amelyre meghívták a BKV vezérigazgatóját is - többi között arra szerettek volna választ kapni, hogy a metrókocsik késedelmes szállítása és a műszaki hibák miatt mennyi a BKV aktuális kötbérkövetelése, ebből mennyit ismer el a vállalkozó, kapott-e a BKV javaslatot a pénzbeli követelések más formában történő törlesztésére, illetve van-e egyáltalán az orosz félnek fizetési hajlandósága. Arra is kíváncsiak, hogyan és mikor szerez érvényt a BKV jogi úton a követeléseinek, és kik segítik a BKV munkáját külső szakértőként

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Száz éve nem látott pusztítást végzett a fagy a cseh gyümölcsösökben

Száz éve nem látott pusztítást végzett a fagy a cseh gyümölcsösökben

Az elmúlt száz év legnagyobb gyümölcskáráról számolnak be a cseh gyümölcstermesztők. A károkat az elmúlt napok fagyos időjárása okozta. A cseh agrárminisztérium pénzügyi támogatást ígér a gyümölcstermesztőknek. Néhányan elvesztették a teljes termésüket. A gyümölcstermesztők szövetsége szerint a kár már meghaladja a 40 millió eurót.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.26. péntek, 18:00
Balczó Barnabás
a Magyar Posta vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×