Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János

Szeszélyes és veszélyes is lehet a Balaton!

A hőségriadó idején kizárólag fiatal férfiak haltak meg idén nyáron a Balatonban - tájékoztatta az InfoRádiót Horváth László, a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság vezetője. A Magyar Vitorlás Szövetség elnöke azzal magyarázza azt, hogy a legutóbbi viharban sok hajót kellett kimenteni a tóból, hogy egyre több a képzetlen vitorlázó a Balatonon.

"Aki a szombati viharban eltűnt, élve megtaláltuk a mentések során. 21 ember életét mentették meg a rendőrök. Azok, akik fürdés során vagy vízi járműről a vízbe ugrottak, nem a viharban tűntek el. Õk még a hőségriadó utolsó óráiban, teljesen jó strandidőben tűntek el. Ennek sok oka lehet, az egyszerű eszméletvesztéstől az alapbetegségekből eredő rosszulléten át a szívmegállásig, szívgörcsig, hiszen akkor is nagy a hőkülönbség a víz és a levegő között, ha a víz nagyon meleg" - figyelmeztetett a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság vezetője.

Horváth László hozzátette: "sok esetben nem tudjuk meg a pontos okokat, azt látjuk csak, hogy vízibicikliről egy felnőtt férfi vízbe ugrik. Közös jellemzője az eseteknek, hogy általában teljesen veszélyérzet nélküli, felhevült testű és kedvű vízi járművet használók ugranak egy nagyot és nem is nagyon jönnek föl a víz alól, nincsen klasszikus fuldoklási jelenség. Ezért nem is nagyon segítenek, azt várják, hogy felbukkanjon. Amikor már keresik, és nem találják, szólnak a rendőrségnek, a vízi rendészetnek. Õk elkezdik a keresésüket, de akkor már segíteni sajnos nem lehet."

"Évente tíz alatti ez a szám, ötvenről sikerült ezt lecsökkenteni, a 90-es évek elején és közepén még nagyon sok vízbe fulladásos tragédia volt. Azt el kell mondanom, hogy az idei balatoni öt eset mind hőségriadóhoz kapcsolódott. Most, hogy a nyár nagy része már mögöttünk van, ki lehet jelenteni, hogy az a tizenpár nap, ami hőségriadóval telt, az volt fokozottan veszélyes. Ilyenkor amúgy is megterheli a kánikula a szervezetet, éjszaka sokkal kevesebbet alszanak az emberek, nem tudják kipihenni magukat. A hőségriadó végére az emberi szervezet már elfárad, ehhez jöhet az alkoholfogyasztás, a túlivás, túlevés, ilyenkor gyakrabban következnek be ilyen tragédiák. Mind az öt idén balesetet szenvedett fiatal férfi volt" - tette hozzá a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság vezetője.

Egyre több a képzetlen vitorlázó a Balatonon - a Magyar Vitorlás Szövetség elnöke az InfoRádiónak ezzel magyarázza, hogy a legutóbbi viharban sok hajót kellett kimenteni a tóból.

"A Balaton mindig szeszélyes tó volt. Szinte törvényszerű, hogy többnapos kánikula után megtörténik a kiegyenlítődés a föld és a víz között és valami vihar formájában lejön. Emlékszem arra, hogy száz kilométeres szélbe keveredtem, vagy a hatvanas években is értek hasonló, száz kilométer körüli viharok a vízen, erre fel kell készülni. Az, hogy mostanában sokkal több mentési igény van, azzal magyarázható, hogy a Balatonon rendkívüli mértékben megszaporodtak a hajók, így a vitorlázók is, akiknek a felkészültségével sajnos sokszor komoly gondok vannak" - jelezte a Magyar Vitorlás Szövetség elnöke.

Kollár Lajos elmondta: "négy évvel ezelőtt történt a Kék Szalag versenyen, hogy mentést kért egy hajó, megkérdezték tőle, körülbelül merre van, nem tudta megmondani. A zsűrihajó azon kérdésére sem tudott válaszolni, hogy a keleti vagy a nyugati medencében van-e. Ha valaki egy tóra, tengerre elmegy hajózni, az a minimálkövetelmény, hogy először is tájékozódjon időjárásról, a vízmélységekről, hogy egyáltalán hova megy. Találkoztam olyan alföldi hajótulajdonossal, aki nem tudta sokáig, hogy a déli part sekélyebb, mint az északi. Azoknak is megszaporodott a száma, akik nem is ambicionálják a vitorlázástudást, hiszen nem arra használják, hogy rendszeresen túrázzanak, versenyezzenek, hanem egy luxuscikk, ahol jól lehet nyaralni, fürödni, napozni. De a tó időnként veszélyessé válik, erre figyelni kell" - hangsúlyozta a szakember.

"A hétvégén Balatonkenesén fordult elő, hogy amikor mindenki látta, vihar lesz és ment ki a partra a biztonságos kikötőbe, egy hajó elindult kifelé, de a kajüt ablakait nem csukta be, amikor megfektette a szél, majdnem elsüllyedt" - idézte fel a Magyar Vitorlás Szövetség elnöke.

"Tanfolyamok vannak, de ahogy az országúton is, a sikeres vizsga után nem biztos, hogy rögtön rutinos autós válik belőle, van egy tanulóidőszak. Az emberek természete, vérmérséklete különböző, van, aki rögtön nagyon bátorrá válik, mindent kockáztat, van, aki kevésbé. A vizsgának egyébként sem biztos, hogy tárgya, amiről beszélek. Fel kell készülni a viharra. Egy vihart túl lehet élni szinte bármilyen hajóval, csak ismerni kell a tavat, meg kell választani a megfelelő vitorlafelületet, nem baj, ha van egy biztonságos motor, amit ilyenkor igénybe lehet venni. Nagyon fontos, hogy a mentőmellények mindig elő legyenek készítve és időben felhúzzák a hajón lévők, legyen mindig rendben a hajó műszaki állapota, a kötelek" - figyelmeztetett Kollár Lajos.

A szövetség elnöke hozzátette: "nem a vitorlázók okozzák a legnagyobb problémát, hanem a gumimatracosok, a vízibiciklisek és mindazon fürdőzők, akik nem veszik komolyan a Balaton szeszélyességét."

Hanganyag: Németh Zoltán, Herczeg Zsolt

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Ilyen volt a világ 2025-ben
Háború, halál, béke

Ilyen volt a világ 2025-ben

2025-ben egy hosszú ideje óta tartó háborút sikerült befagyasztani, egy másik azonban – a béketervek ellenére – még a fegyverszünetig sem jutott. Körképünkben nem csak a világpolitikát meghatározó fegyveres konfliktusokat, de az év más fontos nemzetközi történéseit is áttekintjük.

Inváziós fajok támadása: durva következménye lesz, ha csak akkor cselekszünk, amikor már ég a ház

Amikor egy idegen állat- vagy növényfaj megtelepszik Magyarországon, hajlamosak vagyunk csak ökológiai problémaként gondolni rá, pedig a számlát nem a természet, hanem a gazdaság fizeti. Fertő Imre, a Budapesti Corvinus Egyetem Fenntartható Fejlődés Intézetének professzora az InfoRádióban azt mondta, az igazi veszteség sokszor olyan „láthatatlan” tételekben rejlik, mint a romló vízminőség vagy az eltűnő fajok, ezért fontos a minél gyorsabb cselekvés, továbbá mérsékelni kell az okozott károkat, negatív hatásokat.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 27. 05:00
×
×
×
×