Infostart.hu
eur:
382.97
usd:
326.23
bux:
109213.64
2025. december 12. péntek Gabriella

Mi hajtja majd az autónkat?

A hibrid hajtómű két eltérő üzemmódú erőforrás házasításával született. Az egyik egy belsőégésű motor, a másik pedig egy villanymotor. Országúton többnyire a belső égésű erőforrás adja a hajtást, ám a városi dugóban araszolva már az elektromotor veszi át a szerepet.

Az ilyen típusú meghajtás két fő előnye, hogy kevesebbet fogyaszt, mint egy normál motorral működő gépjármű, és kevésbé szennyezi a környezetet. A probléma az, hogy egy hibrid jármű egyharmadával többe kerül, mint a normál meghajtású, ami azt jelenti, hogy modelltől függően akár tíz év is lehet, míg egy hibrid az üzemanyagon történő spórolással visszahozza az árát.

A másik probléma az akkumulátorok töltéséhez kapcsolódik. A járművek ugyanis egyenletes tempójú haladásnál elsősorban ezeket használják, és csak akkor kapcsolódik be a benzinmotor, ha hirtelen gyorsítunk, vagy tartósan nagy sebességgel haladunk.

Ennek megfelelően a töltés akkor indul meg, amikor a gépjármű lassít, vagy épp lejtőn lefelé halad. Csakhogy az autópályákon egyik sem fordul elő túl gyakran, ráadásul az átlagsebesség is elég magas, így a pályán mért fogyasztás nem mutat nagy eltérést a sima benzines motorok fogyasztásához képest.

A benzinüzemű alapmotor kisebb átalakítással hidrogénnel is üzemeltethető. A hidrogéngáznak kisebb a térfogatra számított fűtőértéke, mint a benziné. Ezt ellensúlyozandó a hidrogént folyékony állapotban egy 140 literes hőszigetelt tartályban helyezik el a gépkocsi hátsó ülése mögött. Az ilyen gépkocsival mintegy 350 kilométert tehetünk meg újabb tankolás nélkül.

A hidrogénüzemű motor energetikailag és a globális éghajlatváltozás szempontjából akkor a legelőnyösebb, ha a hidrogént megújuló energiaforrásból nyerjük. Olcsó és nagy mennyiségű, például napenergiával termelt hidrogén azonban egyelőre nem áll rendelkezésre, és hiányzik a hidrogénkutak hálózata is.

A legjobb megoldás a villanymotor és a tüzelőanyag-cella kombinációja. Becslések szerint az ilyen gépkocsik elterjedése a 2010 és 2015 közötti időszakban várható. A villanymotor és a tüzelőanyag-cella együttese tiszta, nem szennyezi a környezetet.

A megújuló energiaforráson alapuló, tüzelőanyag-cellás és villanymotoros rendszer azonban csak akkor fog elterjedni, ha az energiaátalakítás láncolatának valamennyi költségét figyelembe véve árban versenyképes lesz a továbbfejlesztett belsőégésű motorral. De maga a konstrukció is további fejlesztésre szorul: növelendő a motorteljesítményt, javítandó az üzembiztonságot, és bizonyos berendezéseket még le kell egyszerűsíteni.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Ukrán elnök: karácsonyig kaptunk időt Washingtontól

Az ukrajnai háború befejezéséről szóló megállapodás kidolgozására nem volt konkrét, ultimátumjellegű határidő, de az Egyesült Államok szeretné még karácsony előtt teljes mértékben tisztázni a megállapodás állását - közölte Volodimir Zelenszkij ukrán elnök csütörtökön Kijevben újságírókkal.
VIDEÓ
Újabb rekordok dőltek az amerikai tőzsdéken

Újabb rekordok dőltek az amerikai tőzsdéken

Eleinte bizonytalan hangulat uralkodott ma Európa tőzsdéin, két ellentétes erő hatott és hat ma a piacokra: egyrészt tegnap az amerikai jegybank kamatot vágott és további kamatcsökkentéseket jelzett előre, ami javította a befektetői hangulatot, de ezt követően rontotta a képet, hogy az Oracle a vártnál gyengébb negyedéves számokat tett közzé, ami miatt újra előkerültek a mesterséges intelligencia buborék kipukkanásával kapcsolatos félelmek. A nap végére azonban már felfelé vették az irányt a tőzsdék, ez alól nem kivétel a hazai piac sem: a BUX nagyot emelkedett elsősorban a ralizó OTP-nek köszönhetően, miután több magas célár is jött a bankpapírra. Az amerikai tőzsdéken alapvetően pozitív volt a hangulat: az S&P 500 és a Dow Jones rekordmagasan zártak, a Nasdaqot viszont lehúzta az Oracle vártnál gyengébb gyorsjelentése.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×