Az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynöksége (EASA) magas kockázatúnak minősítette Nyugat-Oroszország légterét, és azt javasolja a légitársaságoknak, hogy kerüljék el gépeikkel a térséget – írja az Index a Politico cikke alapján.
Az ügynökség egyebek mellett arra reagálva adta ki figyelmeztetését, hogy karácsonykor a kazahsztáni Aktau közelében lezuhant az azeri légitársaság Bakuból Groznijba tartó utasszállító repülőgépe. Ugyanakkor nem ez volt az első eset a térségben, hogy légvédelmi rakétával céloztak meg egy utasszállítót: egy maláj gépet, a fedélzetén 298 utassal a szakadárok által elfoglalt ukrajnai terület felett lőttek le 2014 nyarán.
Az EASA biztonsági okokkal indokolta figyelmeztetését, az európai légitársaságok azonban arra panaszkodnak, hogy
nem tudnak versenyezni az ázsiai célállomásokra repülő, nem európai légitársaságokkal, mert azok a kockázatosabb, de olcsóbb utazást választják Oroszország felett.
A lap beszámolója szerint az EASA figyelmeztetését többek közt török, kínai és közel-keleti légitársaságok is figyelmen kívül hagyják, és aktívan kihasználják az Oroszország feletti repülési útvonalakat, hogy a legrövidebb és leggazdaságosabb utakat válasszák az Európát Ázsiával összekötő járatokon.
A Politico azt írja, az uniós székhelyű légitársaságok hátrányba kerülnek, mert Oroszország kiterjedt légterének elkerülése az Európa és Ázsia közötti járatokon sokkal többe kerül:
az Oroszország feletti átrepülés elkerülése óránként mintegy tízezer dollárral növeli a járatok költségeit.
A javaslat inkább intelem, és nem kötelező érvényű, a riválisok számára kimondottan előnyös a figyelmeztetés, ők ugyanis a veszélyekkel nem törődve a leggazdaságosabb útvonalat választják.