eur:
411.53
usd:
398.69
bux:
79585.63
2025. január 2. csütörtök Ábel
Tűzoltók és mentők a roncsnál 2024. december 29-én, miután a Jeju Air dél-koreai légitársaság Boeing 737-800-as repülőgépe 181 emberrel a fedélzetén leszállás közben letért a kifutópályáról és egy kerítésfalnak ütközött a dél-koreai Muan nemzetközi repülőterén. A hatóságok egyelőre két túlélőről tudnak.
Nyitókép: MTI/EPA/Han Mjunggu

Szakértő a dél-koreai légi katasztrófáról: többen is börtönbe kerülhetnek a szabálytalanságok miatt

Pető György nem tartja valószínűnek, hogy egy madárrajjal való ütközés okozta volna a 179 ember halálát okozó vasárnapi tragédiát, ami a Muani nemzetközi repülőtéren történt. A repülési szakértő az InfoRádióban elmondta: nem szabályszerű, hogy ennyire közel építenek betonfalat a kifutópályához, mert mint azt a mostani eset is mutatja, bármikor belerohanhat egy repülőgép.

Ahogy arról az Infostart is beszámolt, a Jeju Air dél-koreai légitársaság Boeing 737-800-as repülőgépe vasárnap 181 emberrel a fedélzetén leszállás közben letért a kifutópályáról és egy kerítésfalnak ütközött a dél-koreai Muan nemzetközi repülőterén. A tragédiát csak a személyzet két tagja élte túl.

Pető György repülési szakértő jól ismeri ezt a típusú repülőgépet, amellyel korábban nyolc évig repült. Mint fogalmazott, nehéz lenne megmondani, hogy pontosan mi okozta a tragédiát, de azt feltételezi, hogy valamilyen súlyos hiba történhetett, ami miatt a pilóták úgy ítélték meg, hogy nem tudják a levegőben tartani a gépet. Hozzátette: a futómű nélküli leszállás esete „egészen rejtélyes”, és elképzelhetetlennek tartja azt a sajtóban keringő vélekedést, amely szerint egy madárrajjal való ütközés miatt „nem tudták kiengedni a futóművet”.

Mint mondta, a Boeing ilyen típusú gépeinél technikailag úgy néz ki a futómű kiengedése, hogy abban az esetben, ha a hidraulikus rendszer meghibásodik, és semmilyen módon nem lehet kiereszteni a futóművet, akkor a pilóta felnyitja a fülke padlóján található kis ajtót. Összesen három kar csatlakozik mechanikusan az adott futóműhöz, ugyanis egy orrfutó is van az ilyen gépekben a két futómű mellett. Ezeknek a karoknak a felrántásával, illetve a gravitáció hatására kinyílik az adott futómű, és beáll a helyére. Pető György szerint ezt a mostani esetben is végre lehetett volna hajtani, ezért nem érti, milyen szituáció állhatott elő, amiért nem csinálták ezt meg a pilóták.

„Nagyon furcsának” nevezte azt is, hogy a beszámolók szerint az irányítótoronyból pontosan jelezték, hol van a madárraj, ami meglehetősen szokatlan, ugyanis a szakértő tájékoztatása szerint ilyenkor csak általános figyelmeztetést szoktak kiadni, hogy madarak röpködnek vagy röpködhetnek a reptér körül. Pető György úgy fogalmazott, „egészen furán hangzik”, hogy pontos helymeghatározást tettek, mert ilyen figyelmeztetéseket nem szoktak kiadni a tornyokból.

A szakértő a mostani, dél-koreai esetet megelőzően azt mondta volna, hogy madárrajjal való ütközés nem okozhat tragédiát. Továbbra is úgy gondolja, hogy nem ezért történt a vasárnapi baleset, de megjegyezte, hogy meg kell várni az eset kivizsgálását, csak akkor lehet majd tisztán látni a történtekkel kapcsolatban. Arra ugyanakkor felhívta a figyelmet, hogy

a repülőgépnek biztosan nem volt szárnymechanizációja.

Amikor ugyanis a gépek leszállnak, kinyílik a fékszárny, így megnövekszik a szárny összfelülete, és ezáltal a repülőgép időben és megfelelően le tud lassulni. Pető György elmondta: minden repülőgépre igaz, hogy lassabb sebességgel kezdi meg a leszállást. A Muani repülőtéren viszont nem ez történt vasárnap, ugyanis a Boeing 737-800-as nagy sebességgel közelítette meg a kifutópályát. „Ráadásul nem a kifutópálya elejére tették le a gépet, hanem a videófelvételek alapján elkezdték lebegtetni a repülőt, és valahol a pálya közepén ért földet a gép” – magyarázta a repülési szakértő.

Mint fogalmazott, akár „emberi mulasztásra is okot adhat”, hogy a Muani repülőtér kifutópályájának végén betonfal van. Pető György nem érti, hogy miért építették oda. Ha ugyanis nem lett volna ott, akkor a gép esetleg kicsúszott volna az útra, és feltételezhetően megállt volna valahol, így pedig nem történt volna tragédia. Bár a dél-koreaiak azt állítják, hogy a betonfal teljesen szabályszerűen és jó helyre épült, a szakértő ezzel nem ért egyet. Úgy véli,

ennyire közel nem lehet betonfal a kifutópályához, mert mint azt a mostani sajnálatos eset is mutatja, bármikor belerohanhat egy repülőgép.

Értetlenül áll a történtek előtt, és nem tartja kizártnak, hogy „sokan fognak börtönbe kerülni” az eset miatt.

Pető György szintén nagyon furcsának találja, hogy rögtön leszálltak a géppel. Mint mondta, általában ha az illetékesek észlelnek valamilyen problémát, jelzik a pilótáknak, akik ilyenkor köröznek egy kicsit, és közben kitalálják, hogy mi legyen a következő lépés. Közben folyamatosan tartaniuk kell a kapcsolatot a pilótáknak a földi kiszolgálókkal. A szakértő felidézte, hogy évekkel ezelőtt a LOT lengyel légitársaság New Yorkból Varsóba tartó Boeing 767-es gépén üzemzavar volt, nem nyílt ki a futómű, mégis leszállt, és mindenki karcolás nélkül szállt ki a repülőből, amely ráadásul nagyobb is, mint a Boeing 737-800-as, ami szintén azt a gyanút kelti, hogy komoly mulasztás történhetett vasárnap a Muani repülőtéren.

(A nyitóképen: tűzoltók és mentők a roncsnál 2024. december 29-én, miután a Jeju Air dél-koreai légitársaság Boeing 737-800-as repülőgépe 181 emberrel a fedélzetén leszállás közben letért a kifutópályáról és egy kerítésfalnak ütközött a dél-koreai Muan nemzetközi repülőterén.)

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Holdbányászatra készül egy japán űrcég, de erősen kétséges, hogy megéri-e egyáltalán

Holdbányászatra készül egy japán űrcég, de erősen kétséges, hogy megéri-e egyáltalán

A japán ispace űrvállalat és egy másik cég a korábbi kudarc után januárban ismét megkísérlik letenni a Holdon a Resilience nevű eszközt, egy holdjárót, valamint több fontos technológiát. A cél az, hogy az égitesten nagy mennyiségben nyerjenek ki hélium–3 izotópot, amelyet aztán a Földre szállítanának. Kiss László csillagász még korábban azt mondta az InfoRádióban, hogy sokan tévesen feltételezik azt, hogy a hélium–3 jól használható fúziós alapanyagként.
VIDEÓ
Majdnem rekordot döntöttek a lakásárak Nagy-Britanniában

Majdnem rekordot döntöttek a lakásárak Nagy-Britanniában

Újra lendületet vett a brit lakáspiac, a lakásárak 2024 végén megközelítették az eddigi rekordszintet. A Nationwide Building Society adatai szerint az átlagos lakásár 269 426 fontra emelkedett, ami alig marad el a 2022-es 273 751 fontos csúcsértéktől. Az árak emelkedése felülmúlta a várakozásokat, és jelentős regionális különbségeket mutat: Észak-Angliában erőteljesebb a növekedés, mint délen - jelentette a Bloomberg.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×