eur:
411.41
usd:
397.57
bux:
0
2025. január 1. szerda Fruzsina
Tűzoltók a roncsnál 2024. december 29-én, miután a Jeju Air dél-koreai légitársaság Boeing 737-800-as repülőgépe 181 emberrel a fedélzetén leszállás közben letért a kifutópályáról és egy kerítésfalnak ütközött a dél-koreai Muan nemzetközi repülőterén. A hatóságok egyelőre két túlélőről tudnak.
Nyitókép: MTI/EPA/Han Mjunggu

Sejtik, mi vezetett a dél-koreai légi katasztrófához, de sok a kérdőjel

Bizonytalanság övezi szakértők körében a Dél-Korea területén történt, az eddigi legtöbb halálos áldozatot követelő repülőgép-szerencsétlenség lehetséges okait, különösen a madárbecsapódásról szóló első hivatalos feltételezést.

A légiforgalmi irányítók már percekkel a baleset előtt figyelmeztették a pilótákat a madárraj veszélyére, majd a kapitány is adott le erre vonatkozó vészjelzést a dél-koreai Jeju Air légitársaság vasárnap katasztrófát szenvedett járatáról – idézi a BBC-t a Telex. Hivatalos vizsgálati eredmény még nincs, de a szakemberek azt valószínűsítik, hogy a gép madárral ütközött a leszállás előtt, ez okozhatta a futómű meghibásodását.

Ahogy arról beszámoltunk, a Bangkokból visszatérő Boeing 737-800-as gép fedélzetén 181-en tartózkodtak, köztük a személyzet hat tagja. Két thaiföldi állampolgár kivételével az utasok dél-koreaiak voltak. Egy utast és a személyzet egy tagját – mindketten nők – nem sokkal a baleset után kimentették a roncsokból. Dél-koreai tisztviselők megerősítették: két kimenekített ember kivételével mindenki meghalt a fedélzeten – olvasható a The Guardian tudósításában. A 179 elhunyt körzül 65-öt már azonosítottak.

Bizonytalanság övezi a lehetséges okokat

A futómű kieresztésének az elmaradása, a kéthajtóműves Boeing 737-800-as gép hasra landolásának időzítése a kifutópálya hosszához képest, valamint a lehetséges madárbecsapódásról szóló jelentések mind olyan kérdéseket vetettek fel, amelyekre szakértők még nem tudtak választ adni.

Szakértők egybehangzó véleménye szerint a gépek vészhelyzetben minimális üzemanyaggal érkeznek, a tűzoltóautók jelen vannak, a leszállópályát habbal borítják be, a gépet a pálya legelején teszik le, és általában a végére le tud lassulni.

A helyi médiában sugárzott videón látható, amint a repülőgép futómű nélkül szánkázott végig a kifutópályán, mielőtt egy falnak csapódott, felrobbant és lángba borult.

„Miért nem szórtak a tűzoltók habot a pályára? Miért nem voltak jelen, amikor a gép földet ért? És miért landolt a repülőgép olyan közel a leszállópálya végéhez? És miért volt egy téglafal a kifutópálya végén?” – tette fel a kérdést az Airline News szerkesztője, Geoffrey Thomas.

Dél-koreai tisztviselők közölték, hogy vizsgálják a baleset okát, beleértve a madárbecsapódás lehetőségét is. A szakértők szerint valószínűtlennek tűnik, hogy madárral való ütközés okozta volna a futómű meghibásodását.

„A madárral ütközés nem szokatlan esemény, a futóművel kapcsolatos problémák nem szokatlanok. Madarakkal való ütközések sokkal gyakrabban fordulnak elő, de jellemzően önmagukban nem okozzák egy repülőgép elvesztését” – mondta Thomas.

Geoffrey Dell ausztrál repülésbiztonsági szakértő azt mondta: „Soha nem láttam még, hogy madárbecsapódás megakadályozta volna a futómű kihajtását”.

Trevor Jensen ausztrál repülési tanácsadó szerint a tűzoltók és a mentőszolgálatok általában felkészülten várják a gépek hasra landolását, „így ez nem tervezettnek tűnik”.

A madárral ütközés csak egy egész raj beszippantásával lehet hatással a hajtóművekre, de még az sem állította volna le azonnal, így a pilótáknak lett volna idejük megbirkózni a helyzettel – mondta Dell.

Dell és Jensen szerint az sem világos, hogy a gép miért nem lassult le a leszállópályán csúszva.

A dél-koreai közlekedési minisztérium közleménye szerint a gép mindkét fekete dobozát megtalálták, a repülési adatrögzítőt és a pilótafülke hangrögzítőjét is. „Ez megadja a gép összes rendszerének összes paraméterét. A repülőgép szívverése a fedélzeti adatrögzítőn van” – mondta Thomas, hozzátéve, hogy a hangrögzítő elemzése nyújthatja a legértékesebb tájékoztatást a tragikus baleset lefolyásáról.

A KoreaTimes beszámolója szerint egy férfi épp a reptéren várta a bangkoki járattal érkező családtagját, amikor üzenetet kapott tőle: „Egy madár csapódott a szárnyba, nem tudunk leszállni”, írta, mire a férfi megkérdezte, hogy mikor történt ez, mire a családtag egy perccel később azt válaszolta: „Épp most. Írjak végrendeletet?” Ezután már nem volt elérhető.

Egy dél-koreai közlekedési tisztviselő közben részleteket közölt arról, pontosan mi történhetett a géppel, amikor az megkezdte a landolást. Elmondása szerint a leszállást megelőzően a légiforgalmi irányítás madárrajra figyelmeztető jelzést adott ki, így a gépnek várakoznia kellett az ereszkedéssel. Körülbelül két perc múlva már a kapitány adott le mayday vészjelzést, az irányítás pedig engedélyt adott a gépnek, hogy az ellenkező irányból szálljon le. Ezután a videókon az látható, amint a gép kerekek és egyéb futóművek nélkül ér földet, végigcsúszik a kifutópályán, majd egy falnak ütközik és lángra robban. A közlekedési tárca szerint a pilóta 2019 óta ült a kapitányi székben, és több mint 9800 órányi repülési tapasztalattal rendelkezett.

Szemtanúk

Az egyik szemtanú a repülőtérhez közeli bérelt házából villanásra lett figyelmes a gép jobb szárnyán. „Éppen azt mondtam a családomnak, hogy gond van a repülővel, amikor hangos robbanást hallottam” – mondta.

Egy másik szemtanú a repülőtértől 4,5 kilométerre sétált, amikor a baleset bekövetkezett. „Láttam a gépet ereszkedni, és azt hittem, hogy leszállni készül, amikor egy fényvillanásra lettem figyelmes” – mondta. „Aztán egy hangos robbanás hallatszott, majd füstöt láttam, amit egy sor robbanás követett.”

Egy harmadik szemtanú szerint a repülőgép megszakította az első leszállási kísérletét, tett egy fordulót, majd újból ereszkedni kezdett. Elmondása szerint a baleset előtt mintegy öt perccel kétszer is hallott „fémes csikorgást“, majd később egy „hangos robbanást”.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
Légicsapásra ébredtek Kijev lakói, leállt a gázszállítás Ukrajnán keresztül  - Háborús híreink újév napján

Légicsapásra ébredtek Kijev lakói, leállt a gázszállítás Ukrajnán keresztül - Háborús híreink újév napján

Oroszország szerdán kora reggel dróncsapást mért az ukrán fővárosra, Kijevre, amely legalább három embert megsebesített és két kerületben épületeket rongált meg - közölték városi tisztviselők. Az orosz Gazprom energiaipari óriás közben közölte: moszkvai idő szerint 8 órától, vagyis magyar idő szerint 6 órától leállították az Ukrajnán keresztül Európába irányuló gázexportot, mivel lejárt az erről szóló, Ukrajnával kötött tranzitmegállapodás. Háborús híreink újév napján.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×