eur:
402.27
usd:
371.52
bux:
90274.57
2025. március 31. hétfő Árpád
Candles Burning at Night. White Candles Burning in the Dark with focus on single candle in foreground
Nyitókép: Lukasz Kochanek/Getty Images

Elhunyt Méhes László, a magyar avantgárd festészet kiemelkedő alakja

A nemzetközileg elismert avantgárd festőművészt, grafikust nemzetközileg 78 évesen kedden, a franciaországi Bry-sur-Marne-ban érte a halál - tudatta testvére, Méhes Balázs szerdán.

Méhes László 1944-ben született Budapesten. A budapesti Képzőművészeti Gimnáziumban Viski Balás László, a Magyar Képzőművészeti Főiskolán pedig Bernáth Aurél tanítványa volt. Az 1967-ben diplomát szerző művész részt vett az Iparterv 1968-as kiállításán, ahol objektjeivel került a figyelem középpontjába, majd a csoport következő évi tárlatán is képviseltette magát. Az 1969-ben bemutatott Hétköznap című művét a magyar fotórealista festészet első megjelenéseként tartja számon a művészettörténet.

A festőművész 1971-ben állított ki először Párizsban, a Fiatalok Biennáléján. 1979-től Párizsban, valamint a francia fővároshoz közeli Torcyban élt. 1992-ben képzőművészeti magániskolát alapított Torcyban.

Még tanulóéveiben kialakította lírai, szürrealisztikus stílusát, mellyel hamarosan a Csernus-féle szürnaturalizmushoz csatlakozott (Szentendrei háztetők, 1964). Önálló felületkezelési technikákat kísérletezett ki. Időközben az amerikai pop-art is hatott rá. Szokásává vált, hogy miniatűr képeket festett, valamint festékmaradványokból, ásványokból, apró tárgyakból kollázsokat, kis üvegdobozokat állított össze.

Az 1970-es évek elején konceptuális műveket és akciófotókat készített, környezeti és társadalmi problémák (Gyeptégla oázis, 1970; Három meditáció a legkisebb térre, 1972), valamint a tűz és a víz témája foglalkoztatták (Tűz-víz akció; Paragrafuslágyítás, 1971).

A képzőművész 1967-től kezdve festett és rajzolt hiperrealista képeket, amelyek közül a Langyosvíz-sorozat 1970-től magyar vonatkozásban radikális társadalomkritikai tettként is értékelhető, míg Franciaországban az első amerikai fotórealistákkal egy időben keltett feltűnést.

Több önálló kiállítása volt Budapesten, Párizsban, Tokióban. A Műcsarnokban 1999-ben volt egyéni tárlata. Csoportos kiállításokon vett részt 1971-től több alkalommal Párizsban, Budapesten többek között a Magyar Nemzeti Galériában (1991, 1993, 1993), az Ernst Múzeumban 1993-ban, a Műcsarnokban 1997-ben. Munkásságát 1995-ben a Salon de Maisons-Laffitte nagydíjával ismerték el.

Méhes László képei a hazai közgyűjtemények közül a Magyar Nemzeti Galériában, a Szombathelyi Képtárban és Pécsett, a Janus Pannonius Múzeumban is megtalálhatók. Több párizsi múzeum és közgyűjtemény is őrzi munkáit.

Méhes László franciaországi temetéséről később intézkednek.

Címlapról ajánljuk
Az unió komoly változásokat akar, de kiváltható-e az amerikai védelem Európában?

Az unió komoly változásokat akar, de kiváltható-e az amerikai védelem Európában?

Európa a mozgósítható haderő és bizonyos katonai eszközök tekintetében jelentős mértékben függ az Egyesült Államoktól, a teljes leválás rövid távon nem lehet reális cél – mondta az InfoRádióban Olekszij Anton, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány junior kutatója. A biztonságpolitikai szakértő hozzátette: a legnagyobb amerikai függés a kiegészítő eszközöknél figyelhető meg, a logisztikában óriási a lemaradása Európának.

Kiszámolták, mennyibe kerül Ukrajna EU-csatlakozása: fejenként kétmillió forint

A Magyar Külügyi Intézet és a Mathias Corvinus Collegium közös konferenciáján elhangzott, hogy az ukrán uniós csatlakozás teljes költsége öt év alatt majdnem két és fél ezer milliárd euróba kerülne, ami az Európai Unió 2025-ös költségvetésének több mint 12,5-szerese. A részletekről Siklósi Péter, a Magyar Külügyi Intézet vezető kutatója számolt be az InfoRádióban.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.31. hétfő, 18:00
Demkó Attila
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programvezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×