Az érdekvédelmisek alelnöke az InfoRádiónak hangsúlyozta: nem állítják, hogy a Pitot-csöveknek nevezett légnyomásmérők okozták a nyolc nappal ezelőtti, 228 halálos áldozatot követelő repülőszerencsétlenséget, de úgy gondolják, jobb a túlzott elővigyázatosság, mint egy újabb katasztrófa.
François Hamant hozzátette: a Rio de Janeiróból Párizsba tartó gép által az eltűnése előtti percekben az Air France-hoz, a gyártó Airbushoz, valamint a repülési hatósághoz küldött huszonnégy automatikus üzenet egyik része vészjelzés, a másik része hibaüzenet volt. Ez utóbbiak közül a legelső egyértelműen a légnyomásmérőkre vonatkozik.
Az A320-as Airbus fedélzeti parancsnokaként dolgozó szakszervezeti vezető hozzátette: a repülőgépek által folyamatosan - tehát nem csupán probléma esetén - küldött kódolt üzenetekből nem lehet egyértelműen megállapítani a baleset okát, arra végleges választ csak a feketedobozok adhatnak, már amennyiben sikerül azokat az óceánban megtalálni.
Bíznak az Air France-ban
Mint arról az InfoRádióban korábban beszámoltunk, a légikatasztrófa ügyében megszólaló szakemberek egy része azt feltételezi, hogy a légnyomásmérők eljegesedtek, aminek következtében az automata ellenőrző rendszer többé nem tudta mérni a gép repülési sebességét, és kikapcsolta a robotpilótát. A valószínűleg viharban repülő pilóták azonban nem tudták pontosan meghatározni gépük sebességét, így a feltételezések szerint vagy túl nagy sebességre kapcsoltak, amitől az Airbus darabokra hullt, vagy túlságosan lelassítottak, amitől kormányozhatatlanná válhatott a gép.
François Hamant mindenesetre hangsúlyozta: a pilóták bíznak az Air France vezetésében, és nem gondolják, hogy a baleset kapcsán eltitkolnának valamit a közvélemény elől, azt azonban elvárták volna tőlük, hogy a régi légnyomásmérőkkel rendelkező Airbusokat félreállítsák, amíg új műszereket nem szerelnek rájuk. "Mivel ez nem történt meg, úgy éreztük, figyelmeztetnünk kell a pilótákat" - tette hozzá.
A légitársaság egyébként 2007 vége óta dolgozik a Pitot-csövek lecserélésén, és a cég vezetése a balesetet követően bejelentette: felgyorsítják a munkálatokat. A pilótáknak azt ígérték, hogy a hét végére minden gépen a háromból legalább két légnyomásmérőt kicserélnek, június végéig pedig a fennmaradókat is helyettesítik.
Sok volt az incidens
Időközben a France Info rádió megszerzett egy belső jelentést az Air France-tól, melyből kiderül: tavaly az A330-as és A340-es gépeken "jelentős számú", a sebességmérőkkel összefüggő, súlyos következmények nélküli incidens történt.
François Hamant a hírrel kapcsolatosan hangsúlyozta: 2008-ban világszerte megszaporodtak a régi típusú Pitot-csövekkel kapcsolatos incidensek, nem csupán az Air France-nál. A franci légitársaságnál a fedélzeti parancsnokok összesen hat rendellenességet jeleztek.
A légikatasztrófát követően egyébként az US Airways amerikai légitársaság bejelentette: minden Airbusukon lecserélik a légnyomásmérőket. A cég egyik szóvivője az AFP francia hírügynökségnek nyilatkozva ugyanakkor hangsúlyozta: elővigyázatosságból döntöttek a lépés mellett, és az nincs összefüggésben az Air France gépét ért szerencsétlenséggel.