eur:
385.89
usd:
356.62
bux:
68864.24
2024. május 15. szerda Szonja, Zsófia

Lezuhant repülőgép: egy szemtanú "erős villanást" látott

"Erős, fehér villanást" látott egy spanyol légitársaság Lima és Madrid között repülő járatának kapitánya hétfőre virradóra annak a helynek a közelében, ahol az Atlanti-óceánba zuhant az Air France francia légitársaság utasszállítója - jelentette csütörtöki számában az El Mundo című spanyol újság.

Az Air Comet légitársaság 974-es járatának kapitánya jelentésben számolt be arról, hogy mit látott a szerencsétlenség éjszakáján. Az információkat a légitársaság vezetése továbbította az Air France-nak, az Airbusnak, amely a lezuhant gépet gyártotta, valamint a spanyol polgári repülési főigazgatóságnak.

"Hirtelen a távolban erős és intenzív fehér villanást láttunk, amely függőleges, zuhanó pályán haladt" - írta a kapitány, aki szerint a másodpilóta és egy utas is tanúja volt jelenségnek. "Hat másodperc múlva a fény eltűnt" - tette hozzá.

Ebben az időpontban a spanyol gép az északi szélesség 7. fokán és a nyugati hosszúság 49. fokán tartózkodott, míg a Rio de Janeiróból Párizsba tartó francia járat becslések szerint a nyugati hosszúság 30. fokán volt - jegyezte meg az El Mundo.

Az újság szerint "a pilóta beszámolója alapján ismét számításba jöhet a szerencsétlenség okaként egy már elvetett hipotézis, az, hogy pokolgép robbant a gép fedélzetén". A brazil védelmi miniszter szerdán kizárta, hogy az utasszállító a levegőben felrobbant volna.

"Ugyanakkor az utolsó hat vészjelzés, amelyet az Airbus küldött a francia légitársaság műszaki ügyeletére sokkal inkább zavaros helyzetek láncolatára utal, amikor a pilóta elveszti uralmát a gép felett, mert a navigációs berendezés az erős légörvények miatt felmondja a szolgálatot" - fejtegette az El Mundo.

A spanyol napilap arra a hat automatikus vészjelzésre utalt, amelyet a gép állítólag közvetlenül az előtt adott le, hogy elmerült az óceánban közép-európai idő szerint hétfőn 4 óra 10 és 14 perc között.

Még mindig csak találgatások vannak arról, pontosan hogyan történhetett a baleset. Az Atlanti óceán fölötti régióban a gép mintegy 650 kilométer hosszú viharzónában repült, amelyet villámlások, jégesők és óránkénti 160 kilométeres széllökések tarkítottak. Szakértők felteszik a kérdést, miért nem fordult vissza a gép, hogy elkerülje a vihart, hiszen egyetlen pilóta sem repül bele szándékosan egy hatalmas viharba. Feltehetőleg a radar segítségével próbáltak meg egy "folyosót" találni a viharfelhők között, de hasztalan, ráadásul - állítják tapasztalt pilóták - az óceán fölött olyan hirtelen támadhatnak viharok, hogy a pilóta számára már nincs más választás, mint belerepülni.

További spekuláció, hogy a gép fedélzetén bomba robbant. Az Air France bejelentette, hogy május 27-én (azaz 4 nappal a szerencsétlenség előtt) ismeretlen telefonálótól kaptak figyelmeztetést, miszerint egyik - nem Rio de Janeiróból, hanem Buenos Airesből induló - járatukon pokolgép van. Ilyet nem találtak, s a fedélzet átkutatása után másfél órás késéssel a gép elindulhatott. A légitársaság szóvivője elmondta, hogy ilyen incidens viszonylagos rendszerességgel fordul elő.

A gép feketedobozának adataiból sok, ma még tisztázatlan részletre fény derülhetne, de a feltételezés szerint ezek az óceán mélyén vannak, s kiemelésük - ha egyáltalán megtalálják őket - legkorábban a jövő héten történhet meg. Akkor ér ugyanis a szerencsétlenség helyszínére egy speciális, távirányítású, 6 ezer méteres mélységig használható tengeralattjáróval felszerelt francia kutatóhajó. Időközben - mint a brazil légierő szóvivője csütörtökön bejelentette - megkezdték a gép megtalált roncsainak kiemelését.

Az Air France A330 (Airbus) típusú gépe 1100 kilométerre a brazil partoktól zuhant le, fedélzetén 228 emberrel, köztük négy magyar állampolgárral és egy szlovákiai magyarral. Ez volt az utóbbi nyolc év legsúlyosabb légi katasztrófája.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.15. szerda, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×