eur:
399.12
usd:
366.89
bux:
87872.68
2025. március 15. szombat Kristóf
Résztvevők a járműkiállításon a gyermekvasút Széchenyihegy végállomásán, balról egy Mk48-as mozdony 2023. július 31-én. A Széchenyi-hegyi Gyermekvasúton 75 évvel ezelőtt, 1948. július 31-én indult el az első vonat utasokkal, az évfordulóra emlékezve izgalmas programokkal várták a családokat, egykori úttörő- és gyermekvasutasokat a Széchenyihegyen, az első szakasz végállomásán.
Nyitókép: MTI/Máthé Zoltán

Villanymeghajtást kapott a Gyermekvasút egyik legrégebbi és legnépszerűbb mozdonya

Átalakították, felújították és villamosították a Gyermekvasút egyik legrégebbi és legnépszerűbb mozdonyát. A hír apropóján a Gyermekvasutasok Alapítvány kuratóriumi elnöke, Keresztes Péter az InfoRádióban elmondta: a Gyermekvasútnál dolgozók 30-35 százaléka a vasútnál vagy a közlekedési szakma más területein helyezkedik el felnőtt korában.

Az MK48-as sorozatú mozdonyokat az 1960-as években a magyarországi kisvasutak vontatási feladatainak univerzális megoldására fejlesztették ki, és 1960 nem éppen tegnap volt, viszont a mai napig meghatározó mozdonytípusról van szó – tudta meg az InfoRádió Keresztes Pétertől, a Gyermekvasutasok Alapítvány kuratóriumi elnökétől.

A korszerűsítés azért kezdődött el, mert ezzel kicsit zöldebbé, energiatakarékosabbá lehet tenni a koros járművet.

A mozdony és az alapvető gépészeti szerkezetei megmaradtak, de a dízelmotor kikerült belőle, és a helyére egy korszerű aszinkronmotoros hajtás került, akkumulátorcsomaggal.

A kuratóriumi elnök elmondta, az eredeti cél az volt, le lehessen zárni ezekkel a mozdonykorszerűsítésekkel azt az útkeresést, ami ma is jellemzi nemcsak a keskeny nyomközű, hanem a normál vasutat is. Az üzemi feladatok megoldásához más megoldásokat érdemes keresni – tette hozzá.

"Az átalakított mozdony egy prototípus, de ami nagyszerű benne, hogy minden fejlesztési tételt és költséget kifizettünk, innentől kezdve, ha a kisvasutak típusazonos járműveket szeretnének, akkor lényegesen egyszerűbb lesz megvalósítani" – mondta Keresztes Péter.

A Gyermekvasutasok Alapítvány kuratóriumi elnöke arra is kitért, hogy a Gyermekvasút kifejezetten utánpótlás-nevelő szervezet. 1948-ban, 76 évvel ezelőtt ilyen célokkal alapították, akkoriban az úttörőmozgalomban mint kiegészítő jelenség volt jelen, de mint a rendszerváltás után kiderült, a kisvasút enélkül is képes ugyanazt a funkciót betölteni. Kifejtette,

a Gyermekvasút nem csupán egy közösségépítő hely,

hanem itt a gyerekek 10-14 éves kor között elsajátíthatják a vasút azon alapjait, amelyekre később nagyon magabiztosan és bátran tudnak építeni.

Mint mondta, a Gyermekvasúton teljesítő pajtások körülbelül 30-35 százaléka később vagy a vasútnál, vagy a közlekedési szakmában helyezkedik el. Azt is hozzátette, nem ritka, hogy igen magas, akár vállalatvezető pozíciókat is ellátnak volt úttörő- vagy gyermekvasutasok.

KAPCSOLÓDÓ HANG

VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk

Rajnai Gergely a béketárgyalásokról: minden ütőkártya az USA kezében van, az EU és Ukrajna partvonalra került

Az Egyesült Államok nem erőltetné a tűzszüneti javaslatot, ha a színfalak mögött már nem született volna valamilyen előzetes megállapodás a felek között, vagyis az amerikaiak vélhetően többet tudnak arról, konkrétan milyen feltételekkel menne bele az egyezségbe Oroszország – mondta az InfoRádióban a Méltányosság Politikaelemző Központ vezető elemzője.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.17. hétfő, 18:00
Kiss J. László
a Budapesti Corvinus Egyetem professzor emeritusa
Heteken belül jönnek az 5 százalékos hitelek - Egy helyen minden, amit már tudunk róluk

Heteken belül jönnek az 5 százalékos hitelek - Egy helyen minden, amit már tudunk róluk

Éppen fél éve már, hogy Nagy Márton arra kérte a bankokat, szorítsák a lakáscélú hitelek THM-szintjét önkéntes alapon 5 százalék alá, miközben a piaci kamatok nagy része 6-7 százalék között volt és van. A Magyar Bankszövetség novemberi vállalása alapján a hitelek szűk körére vállalták végül a bankok a kamatkedvezmény alkalmazását, mégpedig az idén április 1-je és október 31-e közötti hét hónapra, amit a kormány elfogadott. A Magyar Nemzeti Bank nekünk adott válasza alapján tavaly az adásvételek mindössze 0,15 százaléka (vagyis kevesebb mint 200 tranzakció) felelt volna meg a hitelkonstrukció feltételeinek, de valamelyest alkalmazkodhat még a piac mindkét oldala. Az így is csekély esélyek ellenére most összefoglaljuk, mit lehet már tudni az új hitelről.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×