Lambert Gábor elmondása alapján egy átlagos évben több ezer kátyúkár van a közutakon. A Magyar Közút nagyjából ezret regisztrál, ebből 4-500 bejelentés a Budapesti Közúthoz érkezik, és emellett vannak az egyéb önkormányzatoknál bejelentett hibák. A Mabisz várakozásai szerint, köszönhetően az enyhébb télnek – a komolyabb csapadék és fagyok hiányának – kevesebb lesz idén a bejelentések száma a biztosítók irányába – vélekedett Lambert Gábor.
Ha megtörténik a baj, két lehetőség van:
- ha rendelkezünk kátyúbiztosítással, akkor a biztosítóhoz kell fordulni,
- ha nem rendelkezünk kátyúbiztosítással, akkor közvetlenül a közútkezelőhöz kell fordulni; országutak esetében a Magyar Közút Zrt.-hez, a fővárosi kátyúgondok miatt a Budapest Közút Zrt.-hez, illetve ahhoz az önkormányzathoz, ami kezeli az adott közutat.
A Mabisz kommunikációs vezetője kiemelte: a bejelentést alaposan kell dokumentálni, pontosan feltüntetve azt, hogy mi, hol és mikor történt, fényképpel illusztrálva. Lehetőség szerint, ha olyan a sérülés, vegyük igénybe a hatóság közreműködését, és az is jó, ha van tanunk, aki alátámasztja a történeket – hívta fel a figyelmet. Az alapos dokumentáció fontosságát mi sem bizonyítja jobban, hogy például a Budapest Közút esetében az a tapasztalat, hogy a bejelentések csupán felét szokták megalapozottnak ítélni – jegyezte meg.
Lambert Gábor végül arra is kitér, miután a kátyúkárok jellemzően 20 ezer forint körül alakulnak, érdemes lehet kiegészítő biztosításként kérni – két-három ezer forintért – a kátyúbiztosítást. Annál is inkább, mert a casco sem biztos, hogy térít egy ilyen jellegű kárt.