Magyarországon a levegőbe jutó üvegházgázok 98 százalékáért a közúti közlekedés és a fuvarozás felel. Becslések szerint 2030-ra a kibocsátás a jelenlegi másfélszeresére emelkedhet, ezt csökkenteni csak komoly korlátozásokkal lehet - mondta az InfoRádióban Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.
"Nem fog menni anélkül, hogy megemelnék az egyes közlekedési módok adóit, díjait"
- fogalmazott.
A párizsi klímaszerződésben az Európai Unió azt vállalta, hogy 2030-ra 40 százalékkal csökkenti a károsanyag-kibocsátást az 1990-es adatokhoz képest. Azt is meghatározták, hogy az egyes tagországoknak mennyivel kell hozzájárulniuk a csökkentéshez. A szükséges intézkedésekről pedig az év végéig tervet kell készíteni.
Magyarország számára 7 százalékos mérséklést írtak elő.
Ennek eléréséhez alacsony kibocsátási és forgalomcsillapított zónák létesítésére, tömegközlekedési és kerékpáros fejlesztésekre is szükség van - mondta a Levegő Munkacsoport elnöke.
"Sokkal nagyobb mértékben kell egyrészt a környezetkímélőbb árufuvarozási módokra átállni, például
egyes tanulmányok szerint a városi áruszállításban a szén-dioxid-kibocsátás akár 50 százalékkal is csökkenthető, ha mindazon szállításokat mondjuk elektromos meghajtású teherkerékpárokkal végeznék,
amelyeket most teherautókkal végeznek" - mutatott rá Lukács András.
A témával foglalkozó konferenciát is szerveztek csütörtökön a munkacsoport közreműködésével, amit a Facebookon ITT lehet visszanézni.