A főpolgármester szerint fontos intézkedés volt, hogy a pályaudvarok mellett szociális blokkokat létesítettek, és tranzitzónákat jelöltek ki a menekültek számára. Ezek ugyanakkor csak tüneti kezelések, nincs közös európai megoldás, az unió tehetetlen - tette hozzá Tarlós István.
"Az unió tehetetlen, a saját maga által megalkotott szabályok akadályozzák, láthatólag érdemben nem tud mit kezdeni ezzel a problémával, és ezek az uniós szabályok kötik a mi kormányunk kezét is. Most azok a leghangosabbak, akik mindig szeretnek uniós szabályokra hivatkozni. Most akkor most miért nem hivatkoznak az uniós szabályokra? Miért ezt a kormányt szidják? Most akkor azt akarják, hogy ne tartsuk be az uniós szabályokat? Nem lehet megállapítani, hogy ki-kicsoda. Mi is azt gondoljuk, hogy aki háborús övezetből menekül, azt be kell fogadni, át kell engedni. És akit nem? És honnan lehet tudni, hogy ki-kicsoda? Mondják, hogy a szíreket engedjük be. Ki a szír?
Tarlós István ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy a főváros nem elszállásolni akarja a menekülteket, csak átmenetileg ellátni és együtt tartani őket.
"A civilek segítenek nekünk, és aki ezt jóhiszeműen teszi, annak köszönöm. De azért ne tegyünk úgy, hogy mi segítünk a civileknek. Mi nem elszállásolni akarjuk ezt a tömeget, hanem hangsúlyozottan ideiglenesen ellátni, amíg tovább tudnak menni."
A Fővárosi közgyűlés döntött Verseny utcai központi tranzitzóna kialakításáról, ennek munkái ma kezdődnek meg és 10-12 napig tartanak.
Szeptember végére helyezett kilátásba egy döntést a miniszterelnök a BKV finanszírozásáról - mondta a főpolgármester. Tarlós István hozzáfűzte: egy egyeztetés is zajlik a kerületekkel és az agglomerációs településekkel a tömegközlekedés anyagi fedezetének bővítéséről.
A főpolgármester szerint szükséges a budapesti tömegközlekedés finanszírozásán javítani. Tarlós István megjegyezte: az agglomeráció úgy veszi igénybe a BKV szolgáltatásait, hogy nem igazán járul hozzá a felmerülő költségekhez.
"Az agglomerációs települések egy része azt a választ adja, hogy de ő ad némi aprópénzt a tömegközlekedésre, meg hogy a jegyeket az agglomerációs polgárok is megveszik. De ez azért rossz válasz, mert a felújítások, a karbantartások, az amortizáció költségeivel próbálnak nem számolni. Márpedig a budapesti tömegközlekedést használók harmada nem budapesti. El kell dönteni, hogy megfinanszírozzuk a budapesti tömegközlekedést vagy nem."
Tarlós István elmondta, ezért egy egyeztetés indult az agglomerációs településekkel és a kerületekkel, de a miniszterelnök is hamarosan dönthet a BKV finanszírozásáról.
" A miniszterelnök szeptember végére helyezett kilátásba egy döntést, én pedig megbíztam négy kerületi polgármestert és Bagdy Gábor főpolgármester-helyettest, hogy kerületi szinten és az agglomerációban folytassanak le egy egyeztetést, hogy együtt mit tudunk összehozni többletfedezetet."
Tarlós István a felszíni beruházások miatti kellemetlenségekért elnézést kért, reméli, hogy kárpótolja a lakosságot a fonódó villamosközlekedés elindítása ősszel, és a megújult Széll Kálmán tér tavasszal.
Hanganyag: Exterde Tibor, Gál Ildikó





