Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 28. vasárnap Kamilla
Nyitókép: HUR/Telegram

Új tengeri háború kezdődött: orosz kikötőkből indult olajtankereken robbantottak

Az elmúlt hónapokban különös robbantások történtek a Földközi-tengeren, méghozzá olyan tankhajókon, amelyek korábban orosz kikötőkben fordultak meg. Az ágazatban már szabotázsra gyanakodnak.

Ismeretlen ok által előidézett robbantások rázták meg a nemzetközi hajózást az elmúlt hónapokban. Múlt héten a görög tulajdonban lévő Vilamoura tankhajón történt detonáció Líbia partjainál. Az olajszállító gépháza víz alá került, de a hajó stabil maradt, és nem süllyedt el. Ez idén már az ötödik ilyen eset.

A különös robbantássorozat mostanra egyre komolyabb kérdéseket vet fel. A megtámadott hajók néhány héttel a robbantások előtt orosz kikötőkben fordultak meg. Egyes elemzők szerint ez arra utalhat, hogy Ukrajna állhat az akciók mögött. Kijev ugyanakkor határozottan cáfolta, hogy bármi köze lenne az esetekhez. A merész akcióiról – például az orosz területre csempészett, drónokkal végrehajtott reptérbombázásról – ismert ukrán katonai hírszerzés mindössze annyit közölt, hogy

a Vilamoura „az orosz árnyékflotta” része.

A robbantások módszere változatos volt, így a nyomozók nem zárják ki más szereplők (például líbiai csoportok vagy állami hátterű elkövetők) részvételét sem – közölte Martin Kelly, a hajózásbiztonsági tanácsadással foglalkozó EOS Risk Group vezetője.

A támadások többsége a Földközi-tengeren történt, de volt egy incidens a Balti-tengeren is. A célpontok jellemzően nagy görög és ciprusi hajózási társaságok tankerhajói voltak, például a Seacharm és a Seajewel a Thenamaris flottájából, a ciprusi kézben lévő Grace Ferrum, valamint a Vilamoura, amelyet George Economou mágnás, a Cardiff Group tulajdonosa üzemeltet.

Az ENSZ nemzetközi tengerhajózási szervezetének főtitkára, Arsenio Dominguez már az előző robbantások után aggodalmát fejezte ki, és közölte: fokozott figyelemmel kísérik a nyomozást. Azt továbbra sem tudni, hogy az érintett hajók megszegték-e az orosz olajra vonatkozó G7-es ársapkaszabályokat.

A nyomkövetési adatok szerint többségük kazah eredetű, nem szankcionált olajat szállított.

A nyugati cégek által is kitermelt kazah olajat a kaszpi konzorcium vezetéke szállítja és a fekete-tengeri Novoroszijszk orosz kikötőben rakodják be. Ezt a kikötőt is érte már komolyabb, tengeri drónos ukrán támadás.

Ugyanakkor egy hajót, a Koalát májusban uniós szankciók alá vonták orosz olaj szabálysértő szállítása miatt – írta tudósításában a Financial Times. A TMS Tankers tájékoztatása szerint a Vilamourán történt legutóbbi robbantásban személyi sérülés és környezeti szennyezés sem történt. A nyomozás folytatódik, és a találgatás is: vajon egy új típusú tengeri háború jeleit látjuk, vagy csak elszigetelt incidensekről van szó.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Túlélte az első vihart az örökös válságország

Túlélte az első vihart az örökös válságország

Argentína 2025-ben átfogó gazdaságpolitikai irányváltást hajtott végre: Javier Milei elnök a korábbi államközpontú modellről egy piacalapú rendszerre helyezte át a gazdaság intézményeit. Az intézkedésekkel az elnök a fiskális fegyelem megteremtését, a tartósan magas infláció letörését és a tőke- és árfolyamkorlátok fokozatos feloldását célozta. Ahogy egy ilyen mértékű reform esetén az várható volt, az évet nagy sikerek és kudarcok váltakozása jellemezte, a viszonylagos stabilitást pedig csak az Egyesült Államok politikai és pénzügyi támogatása és Milei október végi választási győzelme hozta el.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×