INFORÁDIÓ

mta

elkh

Női tudósokat felvonultató falinaptár készült - 24 nyelven

Infostart / MTI

A nukleáris asztrofizika meghatározó nőalakjait mutatja be.

A nukleáris asztrofizika meghatározó nőalakjait mutatja be az a 24 nyelvre lefordított 2021-es falinaptár, amelynek magyar nyelvű kiadványa az ELKH CSFK Konkoly Thege Miklós Csillagászati Intézete és a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) támogatásával készült el.

A kémiai elemek keletkezésének eredetére vonatkozó kutatások magukban foglalják az elméleti és kísérleti magfizikát, a megfigyelő csillagászatot, az asztrofizikai modellezést és az elméleti kozmológiát, mivel ezen tudományágak egyesítik azt a szakértelmet, amelyet a nukleáris reakciók és ezen reakciók asztrofizikai megnyilvánulásainak vizsgálata igényel. Ezt hívják nukleáris asztrofizikának - olvasható a Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont (CSFK) közleményében.

A női kutatók meghatározó alakjai voltak ezen tudományterületek fejlődésének, hozzájárulásuk alapvető fontosságú a csillagászati megfigyelések, a vizuális és spektroszkópiai azonosítások, a csillagok osztályozása és katalogizálása, az objektumok előrejelzése és felfedezése, a megfigyelési eszközök tervezése és építése, a maganyag részeinek elméleti és kísérleti felfedezése, a fizikai magyarázatok, matematikai levezetések és kémiai interpretációk terén - írják.

"Ezzel a naptárral példaképeket akarunk állítani, hogy a fiatalokat arra ösztönözzük, hogy a nukleáris asztrofizikát válasszák karrierútjuknak és mindenkit tájékoztatni akarunk a nők jelentős szerepéről, amit a nukleáris asztrofizika fejlődésében töltöttek és töltenek be" - idézik Christine Hamptont, a naptár tervezőjét. A magyar nyelvű nyomtatott naptárat 300 hazai középiskolába juttatták el.

A projekt fő támogatói a COST (European Cooperation in Science and Technology), a ChETEC Action (Chemical Elements as Tracers of the Evolution of the Cosmos), az egyesül államokbeli Egyesített Nukleáris Asztrofizikai Intézet - Elemszintézis Központ (JINA-CEE) és a Nemzetközi Nukleáris Asztrofizikai Kutatási Hálózat (IReNA).

A magyar nyelvű naptár közvetlenül elérhető ezen a linken.

Iratkozzon fel hírlevelünkre

és nem marad le az Infostart legfontosabb híreiről.
FELIRATKOZOM

INFORÁDIÓ

Médiaszolgáltatási tevékenységét a Médiatanács a Médiatanács Támogatási Program keretében támogatja.