INFORÁDIÓ

nasa

csillag

bolygó

tudomány

Egyesült Államok, 2018. jőlius 19.A NASA által közreadott illusztráción a Bika csillagkép RW Aur A jelű, a földtől mintegy 450 fényévnyi távolságra lévő csillagot körülvevő törmelékek láthatók. A NASA csillagászainak feltételezése szerint a csillag felfalta egy bolygóját vagy több kisbolygóját. (MTI/AP/NASA/CXC/M. Weiss)

Bolygóit felfaló csillagot figyeltek meg amerikai kutatók

Viszonylag közeli csillagot figyeltek meg az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) kutatói, akik az égitest változásaiból arra következtettek, hogy az felfalta egy vagy több kisebb bolygóját.

Csillagászok évtizedek óta kísérik figyelemmel a fiatal, tízmillió éves csillagot. Tavaly észrevették, hogy különös képet mutat. A Chandra röntgencsillagászati műhold 30-szoros vastartalom-emelkedést és a fény jelentős fakulását tapasztalta. A Bika csillagkép RW Aur A jelű csillaga 450 fényévnyire van a Földtől.

Hans Moritz Günther, a Massachusettsi Műszaki Egyetem (MTI) kutatója sosem látott még olyat, hogy egy csillagon ekkorát változott volna a vas mennyisége.

A tudós szerint ennek egyszerű magyarázata lehet: a csillag éppen bolygóját, vagy minibolygóit falja fel.

Két lehetséges magyarázatot vizsgált meg, a bolygófelfalást találta jobbnak. Számítógépes modellek alapján elképzelhető, de még senki sem látott ilyet - mutatott rá.

Az Astronomical Journal című szaklap aktuális számában megjelent tanulmánnyal kapcsolatban más tudósok kételyeket fogalmaztak meg.

"Lehet, hogy izgalmas felfedezés történt, ám a bizonyítása körülményes és nem döntő" - mondta Avi Loeb a Harvard Egyetemről. A Carnegie Tudományos Intézet exobolygókkal foglalkozó tudósa, Alan Boss szerint a magyarázat spekulatív.

Nyitókép: MTI/AP/NASA/CXC/M. Weiss