Infostart.hu
eur:
385.48
usd:
327.75
bux:
109761.83
2025. december 16. kedd Aletta, Etelka

Megfejtették a gleccser rejtélyét

A klímaváltozásra vezetik vissza a Zürichi Műszaki Egyetem (ETH) geológusai az Alpok legnagyobb gleccsere, az Aletsch egy lejtőjének évi 30 centiméteres csúszását.

A Moosfluh nevű lejtő nagyjából egy négyzetkilométeres területén épült az azonos nevű kötélpálya felső állomása, amelyet 2016-ban - alig egy év működés után - a földfelszín vártnál gyorsabb mozgása miatt biztonsági okokból bezártak.

A geológusok most bizonyítékot találtak arra, hogy a lejtő instabilitása az Aletsch-gleccser visszahúzódásával, ezáltal a klímaváltozással függ össze - írta közleményében az ETH.

Azt régóta tudják a geológusok, hogy a jégfolyamok visszahúzódásával ingataggá válnak a hegyoldalak, eddig azonban abból indultak ki, hogy ez egy lassú, alig észrevehető folyamat. A 1990-es évek elejéig a Moosfluh évente egy centiméternél is kevesebbet csúszott a völgy felé.

Az évtized közepétől azonban a gleccser az addiginál nagyobb ütemben kezdett olvadni és a vártnál erősebben felgyorsult a Moosfluh-lejtő mozgása is.

"Geológusok számára szélsőséges az a gyorsaság, ahogy a lejtő változik" - mondta Florian Amman, a Geophysical Research Letters című szaklap aktuális számában megjelent tanulmány egyik szerzője.

A lejtő lábánál 2005-ig egy nagyjából 5000 köbméteres kőzettörést észleltek, 2011 óta több sziklaomlás történt, utoljára tavaly szakadt le 2,5 millió köbméter kő.

A Berni-Alpokban található Aletsch-gleccser az Alpok leghosszabb, nagyjából 23 kilométeres jégfolyama, mely a Jungfrau 4000 méter magasan fekvő vidékétől a 2500 méter lévő Massaschlucht szurdokig vezet. Jégtömege mintegy 15,4 köbkilométer, felszíne 81,7 négyzetkilométer.

Címlapról ajánljuk
Elemző: jó vétel volna a szerbiai finomító, a Mol pedig megfelelő szereplő lenne az üzlethez

Elemző: jó vétel volna a szerbiai finomító, a Mol pedig megfelelő szereplő lenne az üzlethez

Szigethy-Ambrus Nikoletta, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzője az InfoRádióban elmondta, hogy bár a versenytársak és az ár sem megismerhető a Lukoil szerbiai távozásakor, de maga a csomag, amelyhez a vevő déli szomszédunknál hozzájuthat, további piacokhoz is kaput nyithat, túl azon, hogy Szerbia kőolaj-ellátási jogát megszerezné.

Döntött az EU: kiderült, mi lesz a benzines és dízel autókkal 2035 után

Stéphane Séjourné iparpolitikáért felelős uniós biztos hangsúlyozta: az EU klímacéljai változatlanok maradnak. Mint mondta, az Európai Bizottság „pragmatikus, mégis a klímacélokkal összhangban álló megközelítést” választott, amely egyúttal „életmentő” lehet az európai autóipar számára.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.17. szerda, 18:00
Magyarics Tamás
külpolitikai szakértő, az Eötvös Loránd Tudományegyetem emeritus professzora
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×