2024. április 27. szombat Zita

Õsi kínai orvosságból rákellenes gyógyszer

Bizonyos ráksejteket 1200-szor erélyesebben pusztítja el az az anyag, amelyet évezredek óta használt növényi orvosságban találtak a Washingtoni Egyetem kutatói, mint a jelenleg használatos készítmények. Az amerikai szakemberek közleménye a Cancer Letters szakfolyóiratban jelent meg.

Az egynyári üröm (Artemisia annua) valószínűleg Ázsiából ered, de a középkortól Európában is termesztik. Fás tövű, dúsan elágazó ürömfaj, amelyet nálunk is régóta szívesen ültetnek, különösen kellemes citromillatáért. Az artemisiát nálunk hívták Isten fájának, istenfűnek, de seprőrutának is.

Kínában legalább kétezer éve alkalmazzák különféle betegségek kezelésére, de egyes ázsiai országokban salátaként is népszerű. Az újkori gyógyításban ebből készült az artemiszinin nevű malária elleni gyógyszer, amelyet világszerte alkalmaztak.

Az amerikai kutatócsoport Tomikazu Sasaki kémikus professzor vezetésével találta meg a ráksejteket célzottan elpusztító molekulát. A szert egyelőre emberi sejttenyészetekben, illetve patkányokon tanulmányozták. A patkányokban az emlőráksejteket pusztította igen hatásosan.

Hatékony

"Ez a szer olyan, mint valami különleges ügynök, aki a daganatsejt belsejében helyez el egy bombát" - nyilatkozta a vizsgálat vezetője. A kutatást olyan műszerrel végezték, amely azt is igazolta, hogy a készítmény hogyan befolyásolja az egészséges sejteket, illetve a ráksejteket. Az új, gyógyhatású anyag minden egyes ép sejt mellett 12 ezer rosszindulatú sejtet is elpusztít, ezért remélhető, hogy nagy adagban lesz adható a daganatos betegeknek.

A kutatócsoport éppen a most talált új molekula utóbbi tulajdonságát tartja a legfontosabbnak. A daganatellenes készítmények az egészséges sejteket is károsítják, de ha a sejteket ölő hatás ilyen nagymértékben a ráksejtekre vonatkozik és azokhoz képest az ép szövetek működő sejtjeit csak kevéssé pusztítják el, nagy biztonsággal alkalmazhatók az orvosi gyakorlatban.

Az eddigi adatok szerint az új szer patkányok emlőrákjához hasonló mértékben hatékony az emberi emlőráksejtek és a prosztatadaganat-sejtek ellen. A kutatás folytatódik, hiszen egy ígéretes anyagból a részletes állatkísérletek, majd első, emberi megfigyelések és biztonsági tanulmányok elvégzésének időtartama inkább évtizedekben, mint esztendőkben mérhető.

Meglepően sok gyógyszerfüggő van Csehországban, rengeteg a depressziós gyerek is

Meghaladja az egymilliót a gyógyszerfüggők száma Csehországban. Legtöbbször egyszerűen beszerezhető, legális gyógyszerek, fájdalomcsillapítók, altatók, szorongásra és depresszióra alkalmazott tabletták okoznak függőséget. Az állam tud a problémáról, mégsem tesz ellene – állítja a Kábítószer-fogyasztást és Függőségeket Vizsgáló Nemzeti Központ.

Versenyfutás az idővel: hat napja semmi nyoma az eltűnt autista német kisfiúnak

A hét eleje a különböző mentőszolgálatok több száz tagja keresi a hétfő este az alsó--szászországi Bremervördében eltűnt hatéves kisfiút. A rendkívüli erőkkel l folyó kutatást nehezíti, hogy a hatéves Arian autista. Ez az oka annak, hogy a felkutatására a hatóságok a legkülönbözőbb eszközöket vetik be, és az autizmus szakértőivel is konzultálnak. Szombat délutánig azonban még semmi eredmény nélkül, de nem adták fel a reményt.