Infostart.hu
eur:
387.91
usd:
331.18
bux:
0
2025. december 19. péntek Viola
Nyitókép: Pexels.com

Hét évig ringott az óceánon a "nulla energiás" vitorlás

Az Energy Observer a Napból, a szélből és a tengervízből nyeri a működéséhez szükséges összes energiát

Hétéves világkörüli út után kikötött a franciaországi Bretagne Saint-Malo kikötőjében a világ első, tiszta energiával meghajtott hajója, az Energy Observer, amely a Napból, a szélből és a tengervízből nyeri a működéséhez szükséges összes energiát.

Az ötmillió euróból (másfél milliárd forint) megépített, napelemekkel, szélturbinákkal és üzemanyagcellás technológiával felszerelt, 30 méter hosszú katamarán július 27-től a Szajnán Párizsban horgonyoz majd.

A hajó több mint ötven országot érintő körútja során mintegy száz alkalommal kötött ki. Összesen 68 ezer tengeri mérföldet (mintegy 126 ezer kilométert) tett meg, a földkörüli út több mint háromszorosát.

A katamarán útja során felhasznált energia 40 százaléka szélenergia, 40 százaléka napenergia volt, 20 százalékot pedig a tengervízből elektrolízis útján nyert hidrogén biztosított.

A cég most az Energy Observer 2 projekten dolgozik, ez egy 120 méter hosszú, 22 méter széles és 5000 tonna kapacitású, folyékony hidrogénnel működő teherhajó lesz.

A tengeri kereskedelem évente a Földön kibocsátott üvegházhatású gázok 3 százalékáért felelős - közölte a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO), amely 2050-re nullára szeretné csökkenteni a kibocsátást.

Egy napenergia-meghajtású hajó már 2010-2012-ben megkerülte a Földet, a Turanor PlanetSolar nevű katamarán Monacóból indulva 19 hónap alatt tett meg 60 ezer kilométert, hogy felhívja a figyelmet a megújuló energiaforrásokra.

Címlapról ajánljuk
Raklapmáglyák, térdig érő krumpli és zeller – apokaliptikus állapotokat hagytak maguk után a céljukat elérő gazdák Brüsszelben
Helyszíni képes tudósítás

Raklapmáglyák, térdig érő krumpli és zeller – apokaliptikus állapotokat hagytak maguk után a céljukat elérő gazdák Brüsszelben

Nem köt az Európai Unió szabadkereskedelmi megállapodást Dél-Amerikával, ezt a célt a gazdák elérték, de Brüsszel városa nagy árat fizetett ennek kikényszerítéséért, a belga fővárosban megbénult a közlekedés, buszok rekedtek a traktorok közé, csak gyalogosan és kerékpárral lehet közlekedni. A csúcson kiderült, miből gondolja az EU visszafizethetőnek azt a kölcsönt, amelyet most Ukrajnának ad. Helyszíni tudósítás.

Fenyőfaválasztás körüli mizériák – számos tévhitet cáfol az ökológus

A HUN-REN Ökológiai Kutatóközpont kutatója szerint érdemes alternatív karácsonyfa-megoldásokban is gondolkodni, de ha valaki élő fenyőt vásárol, akkor lehetőség szerint Magyarországon termesztett, ne túl nagyméretű fenyőt válasszon, amit az ünnepek után komposztálhat. Aszalós Réka az InfoRádióban elmondta: a műfenyők nagyrészt PVC-ből készülnek, ami nem lebomló műanyag, így egy idő után a műfenyő olyan hulladék lesz, ami szennyezi a környezetet.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.19. péntek, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×