Negyven éve, augusztus 15. és 17. között tartották minden idők legemlékezetesebb rockfesztiválját.
Sebők János, a Woodstock népe című könyv szerzője elmondta: a fesztivált annak idején az a felismerés hozta létre, hogy az évtizedben egyre népszerűbbé váló underground kultúrából "pénzt is lehet csinálni".
John Roberts és Joel Rosenman hirdetést adott fel, hogy érdekes beruházási lehetőséget keresnek. Erre jelentkezett Michael Lang és Artie Kornfeld, hogy Woodstock környékén, ahol számos zenész élt, szeretnének stúdiót és szabadidőközpontot alapítani. Ekkor született meg a fesztivál ötlete, de amint elkezdték hirdetni, a százezres létszámtól a helyiek megijedtek és tiltakozni kezdtek. Így került Bethelbe a fesztivál, aminek a már futó hirdetések miatt meghagyták a Woodstock Music and Art Fair nevet - emlékezett vissza.
Sebők János szerint 1969-re a fehér középosztály körében már meglehetősen népszerű lett az underground kultúra, ezért a rendezvény akár sikeres is lehetett volna, ám a fesztivál anyagi értelemben totális csőd volt. Nem tudták megszervezni a logisztikát, nem volt elég víz, élelem, a felállított kerítéseket a hatalmas tömeg bedöntötte, így végül ingyenes lett a rendezvény. A perköltségeket és az adósságokat csak 1981-re sikerült kifizetniük a szervezőknek - mondta Sebők János.
Szerinte kész csoda, hogy nem történt katasztrófa. "Minden együtt volt ahhoz, hogy valami szörnyűség történjen, de a közönség annyira hitt abban az utópiában, hogy szeretettel, zenével, drogokkal, nyitottsággal meg lehet változtatni a dolgokat, hogy minden konfliktust elsimítottak maguk között. Mert Woodstock egy gyönyörű utópia volt, az amerikai álom újraálmodása".
A legnagyobb aduász Jimi Hendrix volt a fesztiválon, de a szervezők szerették volna meghívni a Rolling Stonest, a Jethro Tullt és a Beatlest is - közölte a zenei szakíró. Sebők János szerint John Lennon hajlott is a fellépésre, de nem korábbi zenekarával, hanem Yoko Onóval, ám ebből nem kértek.
A Rolling Stones pedig azért nem adott koncertet Woodstockban, mert Mick Jagger úgy gondolta, akkor a többi amerikai fellépésükre nem mennek el annyian, ez pedig bevételkiesést okozhat. Carlos Santanát Woodstockban fedezték fel, a gitárvirtuóz karrierje a fesztiválon indult - tette hozzá.
Életforma-forradalom kezdődött Woodstockban, az élmény nélkül ma más lenne a világ - vélekedett Sebők János. "Woodstock a másképp gondolkodó új nemzedék demonstrációja volt. Woodstock nélkül nehéz megérteni, mi indukálta a változásokat például a kisebbségek vagy a nők jogait illetően, a szexualitásban."
Kitért arra is, hogy a fesztivál mérföldkőnek számít a zeneiparban is, innentől lettek egyre gyakoribbak a stadionokban, amfiteátrumokban, parkokban tartott nagyszabású koncertek, fesztiválok, amiben - szerinte - a hatvanas évek hippimozgalmának természetközelisége érhető tetten.
"Miután a hetvenes években a baby boom nemzedéke betagozódott a társadalomba, az általuk favorizált ellenkultúra beszivárgott a mainstreambe. Az új, fizetőképes piaci közösség igényei alapjaiban megváltoztatták a zeneipart, elterjedt a rythm and blues, az angolszász rockzenét pedig más kultúrák zenéi hatották át, divatba jött a világzene" - fogalmazott Sebők János.
A hatás Magyarországon is érezhető volt: megjelent egy új ízlés, értékrend, élénk színű ruhákat hordtak és hosszú hajat növesztettek a zenészek, például az Illés, az Omega tagjai. De érezhető volt a változás a testhez való viszonyban is: a hetvenes években vált divatossá a meztelen éjszakai fürdés a Balatonban, amiben nem a szex dominált, sokkal inkább a felszabadultság érzete.
Hanganyag: Németh Zoltán