Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 28. vasárnap Kamilla
Nyitókép: Unsplash.com

Feltámadt a Simson-kultusz Kelet-Németországban – már a parlamentben vitáznak a motorokról

Az egykori NDK-hoz tartozott Türingia tartomány is, ahol a keletnémet nosztalgia most egy Magyarországon is jól ismert kis mopeddel kapcsolatos vitában nyert újabb kifejezést.

Az annak idején nemcsak az egykori NDK-ban, hanem a több szocialista országban, így Magyarországon is népszerű mopedeket a türingiai Suhlban gyártották. Az adatok szerint a keletnémet kisvárosban 1980 és 1991 között több millió, két személy szállítására alkalmas kis motorkerékpárt gyártottak, amelyek minden zörgés és csörgés ellenére rendkívül keresettek voltak, és mindössze 1100 NDK-márkát kóstáltak.

A heise hírportál beszámolója szerint a Simpson különböző típusai, köztük az S50-es, illetve S51-es elsősorban a fiatalok körében ma is egyfajta kultikus státuszt élveznek. Vita van ugyanakkor arról, hogy az esetlegesen reimportált mopedek az NDK-s hagyományoknak megfelelő 60 vagy az immár egyesült németországi 45 kilométeres óránkénti sebességgel közlekedhessenek.

A tartományban Mario Voigt konzervatív miniszterelnök irányításával hárompárti koalíció van hatalmon, amely a CDU-ból, az SPD-ből valamint a baloldali BSW párból áll. Az ellenzéket radikális jobboldali AfD alkotja.

„Simson Türingia, Simson a szabadság két keréken, Simson egyben az élethez való viszonyulás”

– idézte a portál a tartományi miniszterelnök hangzatos kijelentését, amely a parlamenti vitában hangzott el.

A keleti tartományokban népszerű BSW (Sahra Wagenknecht Szövetség) képviseletében a közlekedési miniszter azt emelte ki, hogy Suhlban annak idején csaknem hatmillió Simsont gyártottak, és többek között Magyarországra és Bulgáriába is exportáltak. A miniszter elkötelezettségét hangoztatta, hogy minden Suhlban gyártott moped újra óránként 60 kilométeres sebességgel közlekedhessen.

A Simson múltja és jelene ugyanakkor a tartományban politikai vitához vezetett. A miniszterelnök azzal vádolta az AfD helyi frakcióvezetőjét, Björn Hockét, hogy a kis motorkerékpárokat saját céljaira, mindenekelőtt a fiatal szavazók megnyerésére használja. A különböző indítványok ellenére alapvető konszenzus jött létre, amit mindenekelőtt a nagy kereslet diktált. A CDU egyik helyi képviselője a kis kétütemű motorok tipikus zörgését a fiatalság zajának nevezte. Jellemző, hogy a parlamenti vitában a képviselők ecsetelték a Simsonnal kapcsolatos élményeiket, illetve gyermekeik tapasztalatait. Azt viszont elutasították, hogy a Simpsonokat a AfD indítványára „szellemi kulturális örökségnek” nyilvánítsák.

Egy BSW-képviselő javaslatára felmerült az is, hogy a Simsonokat elektromos motorokkal szereljék fel.

Egy tekintélyes néprajzkutató mindezzel kapcsolatban utalt arra, hogy a segédmotoros kerékpárok a keletnémet történelem egy részét jelentik. Ma már kultikus tárgyak és a mobilitást képviselik, különösen vidéken. De ez az oka annak is, hogy – mint a türingiai példa mutatja – éppen ezért kulturális és identitáspolitikai viták tárgyát is képezik.

Címlapról ajánljuk
Magas tőkepiaci hozamot keres? Az indiai eszközök nagy lehetőségeket kínálnak

Magas tőkepiaci hozamot keres? Az indiai eszközök nagy lehetőségeket kínálnak

India öles léptekkel zárkózik fel a fejlett országokhoz. Ebben nemcsak a kedvező gazdaságföldrajzi és a még mindig kedvező demográfiai adottságok segítik, hanem az úgynevezett jó kormányzás is: a kormányzat szisztematikusan támogatja a hazai gyártást, stabilizálja a szabályozási kereteket, és egyszerűsíti az adózást, ráadásul a belső fogyasztói bázis is gyorsan nő. Bár a kilátások jók, kockázatok továbbra is vannak, és ezekre a befektetőknek is figyelniük kell.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×