eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Cars Parked On Street In European City In Sunny Summer Day. Background
Nyitókép: bruev/Getty Images

Újabb helyen robbant ki a nagy parkolási vita: aggódhatnak a városi terepjárók tulajdonosai

Már izgulhatnak a nehéz városi terepjárók tulajdonosai, mert a német városokban is nagy visszhangot váltott ki az a párizsi népszavazási döntés, amelynek nyomán szeptembertől háromszorosára emelik a SUV-k parkolási díját. Már a parlamenti pártok is vitáznak a "párizsi modell" követéséről.

Párizsban február első vasárnapján népszavazáson döntöttek arról, hogy a nehéz városi terepjárók, az úgynevezett SUV-k óránkénti parkolási díja a központban az eddigi 6 euró helyett 18 euróra emelkedik, a külterületeken pedig 4 euró helyett 12 euróba kerül majd. A nehéz terepjárók különdíját egyelőre csak a Párizsba látogatóknak kell majd fizetniük, a főváros lakosainak vagy a kereskedőknek nem. A tarifát az 1,6 tonnát meghaladó tömegű belső égésű motoros és hibrid, valamint a két tonnánál nagyobb tömegű elektromos modellekre kell alkalmazni.

"A párizsiak egy mozgalom élharcosai, sok város minden bizonnyal követni fogja példájukat" – jósolta Anne Hidalgo, Párizs polgármestere, és Németországot illetően ez nem tűnik túl merésznek. Bár a párizsi "újítás" alapjában nem volt idegen egyes német városok számára sem, az ezzel kapcsolatos vita felerősödött. A német környezetvédelmi szervezet (Deutsche Umwelthilfe) már korábban felszólította a német városokat, hogy vezessenek be magasabb parkolási díjat az egyre nagyobb SUV-k esetében. A szervezet azzal érvelt, hogy a nagy méretű terepjárók egyre inkább elzárják a járdákat és a zöldterületeket, és veszélyeztetik a gyalogosokat és a kerékpárosokat.

A történtek állásfoglalásra kényszerítették a Bundestag pártjait is. A legkisebb kormánypárt, a szabad demokrata FDP kétségbe vonta a párizsi példa németországi megvalósíthatóságát. A párt közlekedéspolitikai szóvivője szerint az ellenőrök nem képesek annak felismerésére, hogy valóban 1,6 tonnás autóról van-e szó. A szóvivő szerint nem helyes a parkolási díjak "súlycsoportok szerinti" felosztása. Ugyanakkor úgy vélte, hogy a német városoknak, illetve településeknek maguknak kell majd eldönteniük, hogy miként alakítják a parkolási díjakat.

Az ellenzéki konzervatív CDU közlekedési szakértője úgy ítélte meg, hogy a párizsi modell nem lehet példa a német városok számára. Szerinte az illetékeseknek a szigorítások helyett olyan alternatívákat kell kidolgozniuk, amelyek alapján az emberek maguk dönthetnek arról, hogy milyen közlekedési eszközt használnak. Szerinte sürgősen bővíteni kell a német városok megfelelő infrastruktúráját. "Ha a helyi közlekedés vonzóbb lenne, többen önként döntenének arról, hogy otthon hagyják-e autóikat" – jelentette ki.

A legerősebb kormánypárt, a szociáldemokrata SPD közlekedéspolitikai felelőse szintén úgy vélte, hogy a városoknak, illetve az önkormányzatoknak maguknak kell eldönteniük, hogy van-e értelme a drágább parkolójegyeknek. Ennek érdekében a napirenden lévő új közlekedési törvényben számukra nagyobb szabadságot kellene biztosítani.

A politikai pártok közül a klímavédelmet legerőteljesebben képviselő Zöldek Pártjának illetékes szakértője üdvözölte, hogy a párizsi példa nyomán Németországban is napirendre került a téma.

Az ellenzéki AfD közlekedéspolitikai képviselője bírálta a párizsi modellt. Szerinte a nagy méretű autók magasabb parkolási díja helyett a politikusoknak a forgalom javítására és több parkolóhely biztosítására kellene összpontosítaniuk.

Szakértők szerint a párizsi modell nyomán a vita Németországban tovább erősödik, és befolyásolhatja a parlamenti jóváhagyás előtt álló új közlekedési törvényt is.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×