eur:
392.27
usd:
366.85
bux:
67039.3
2024. április 28. vasárnap Valéria

Párizs után a német városokban is célpontok lesznek a városi terepjárók

A francia főváros a nehéz városi terepjárók parkolási díjának megháromszorozására szavazott, a rendkívüli tarifa szeptemberben lép életbe, és egyelőre csak a látogatókra vonatkozik. Az emelés drákói, ugyanakkor az ötlet egyes német városvezetők számára sem idegen.

A francia főváros vezetésének szándéka és immár a lakosság jóváhagyása nyomán a nehéz városi terepjárók, az úgynevezett SUV-ok óránkénti parkolási díja a központban az eddigi 6 euró helyett 18 euróra emelkedik, a külterületeken pedig 4 euró helyett 12 euróba kerül majd.

A szavazáson mintegy 1,3 millió párizsi vett részt, a feltett kérdés a "Több vagy kevesebb SUV?" volt.

A parkolási díjak emelése mellett 54,5 százalék, ellene 45,5 százalék szavazott.

A maga nemében jelzésértékű ugyanakkor, hogy a voksoláson a párizsi polgárok alig 6 százaléka vett részt. Mindennek ellenére Anne Hidalgo párizsi polgármester meglehetősen elégedett volt.

"A párizsiak egy mozgalom élharcosai, sok város minden bizonnyal követni fogja példájukat" – hangoztatta a városvezető, aki környezetvédelmi és biztonsági okokat említett.

A forgatókönyv szerint a nehéz terepjárók különdíját csak a Párizsba látogatóknak kell majd fizetniük, a főváros lakosainak vagy a kereskedőknek nem. A tarifát az 1,6 tonnát meghaladó tömegű belső égésű motoros és hibrid, valamint a két tonnánál nagyobb tömegű elektromos modellekre kell alkalmazni.

A párizsi "újítás" alapjában nem idegen egyes német városok számára sem. A városközpontok általában szűkek,miközben az autók egyre nagyobb méretűek. Ez indította Hannover zöld párti polgármesterét arra, hogy a nagyobb méretű terepjárók, a SUV-ok számára magasabb parkolási díj mellett emeljen szót. Belit Onay szerint egyre erőteljesebb a nagyobb méretű és nehezebb autók irányába mutató tendencia, ezért állt elő azzal, hogy az ilyen autók esetében a parkolási díjak lépcsőzetes emelésére lenne szükség.

A polgármester hangsúlyozta a párizsi referendum irányadó fontosságát. Szerinte a szavazás bizonyítja, hogy – tekintettel a korlátozott közterületre – vitát kell folytatni a parkolási díjakról. Szerinte

ez olyan kihívás, amellyel minden nagy európai városnak szembesülnie kell.

Hannoverben jelenleg 2,60 eurót kell fizetni egy óra parkolásért, ami a mostani árfolyamon 1000 forintnak felel meg. Ha követik a párizsi mintát, az SUV-k esetében közel 8 euróra, nagyjából 3000 forintra drágulna.

Nem sokkal korábban a német környezetvédelmi szervezet (Deutsche Umwelthilfe) felszólította a német városokat, hogy vezessenek be magasabb parkolási díjat az egyre nagyobb SUV-ok esetében. A szervezet szerint ezek a nagy méretű terepjárók egyre inkább elzárják a járdákat és a zöldterületeket, és veszélyeztetik a gyalogosokat és a kerékpárosokat. "Meg kell állítani a SUV-ok megalomániáját" – fogalmazott a szervezet igazgatója.

Címlapról ajánljuk
Meglepő eredményei lettek a nagy légkonditesztnek

Meglepő eredményei lettek a nagy légkonditesztnek

A Tudatos Vásárlók Egyesülete nemzetközi együttműködésben 57, Magyarországon is megvásárolható klímaberendezést tesztelt. Az eredményekről Dénes Júlia, az egyesület munkatársa beszélt az InfoRádióban.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.29. hétfő, 18:00
Csányi Sándor
az OTP Bank elnök-vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×