A francia főváros vezetésének szándéka és immár a lakosság jóváhagyása nyomán a nehéz városi terepjárók, az úgynevezett SUV-ok óránkénti parkolási díja a központban az eddigi 6 euró helyett 18 euróra emelkedik, a külterületeken pedig 4 euró helyett 12 euróba kerül majd.
A szavazáson mintegy 1,3 millió párizsi vett részt, a feltett kérdés a "Több vagy kevesebb SUV?" volt.
A parkolási díjak emelése mellett 54,5 százalék, ellene 45,5 százalék szavazott.
A maga nemében jelzésértékű ugyanakkor, hogy a voksoláson a párizsi polgárok alig 6 százaléka vett részt. Mindennek ellenére Anne Hidalgo párizsi polgármester meglehetősen elégedett volt.
"A párizsiak egy mozgalom élharcosai, sok város minden bizonnyal követni fogja példájukat" – hangoztatta a városvezető, aki környezetvédelmi és biztonsági okokat említett.
A forgatókönyv szerint a nehéz terepjárók különdíját csak a Párizsba látogatóknak kell majd fizetniük, a főváros lakosainak vagy a kereskedőknek nem. A tarifát az 1,6 tonnát meghaladó tömegű belső égésű motoros és hibrid, valamint a két tonnánál nagyobb tömegű elektromos modellekre kell alkalmazni.
A párizsi "újítás" alapjában nem idegen egyes német városok számára sem. A városközpontok általában szűkek,miközben az autók egyre nagyobb méretűek. Ez indította Hannover zöld párti polgármesterét arra, hogy a nagyobb méretű terepjárók, a SUV-ok számára magasabb parkolási díj mellett emeljen szót. Belit Onay szerint egyre erőteljesebb a nagyobb méretű és nehezebb autók irányába mutató tendencia, ezért állt elő azzal, hogy az ilyen autók esetében a parkolási díjak lépcsőzetes emelésére lenne szükség.
A polgármester hangsúlyozta a párizsi referendum irányadó fontosságát. Szerinte a szavazás bizonyítja, hogy – tekintettel a korlátozott közterületre – vitát kell folytatni a parkolási díjakról. Szerinte
ez olyan kihívás, amellyel minden nagy európai városnak szembesülnie kell.
Hannoverben jelenleg 2,60 eurót kell fizetni egy óra parkolásért, ami a mostani árfolyamon 1000 forintnak felel meg. Ha követik a párizsi mintát, az SUV-k esetében közel 8 euróra, nagyjából 3000 forintra drágulna.
Nem sokkal korábban a német környezetvédelmi szervezet (Deutsche Umwelthilfe) felszólította a német városokat, hogy vezessenek be magasabb parkolási díjat az egyre nagyobb SUV-ok esetében. A szervezet szerint ezek a nagy méretű terepjárók egyre inkább elzárják a járdákat és a zöldterületeket, és veszélyeztetik a gyalogosokat és a kerékpárosokat. "Meg kell állítani a SUV-ok megalomániáját" – fogalmazott a szervezet igazgatója.