eur:
402.37
usd:
371.5
bux:
91415.63
2025. március 29. szombat Auguszta

Párizs után a német városokban is célpontok lesznek a városi terepjárók

A francia főváros a nehéz városi terepjárók parkolási díjának megháromszorozására szavazott, a rendkívüli tarifa szeptemberben lép életbe, és egyelőre csak a látogatókra vonatkozik. Az emelés drákói, ugyanakkor az ötlet egyes német városvezetők számára sem idegen.

A francia főváros vezetésének szándéka és immár a lakosság jóváhagyása nyomán a nehéz városi terepjárók, az úgynevezett SUV-ok óránkénti parkolási díja a központban az eddigi 6 euró helyett 18 euróra emelkedik, a külterületeken pedig 4 euró helyett 12 euróba kerül majd.

A szavazáson mintegy 1,3 millió párizsi vett részt, a feltett kérdés a "Több vagy kevesebb SUV?" volt.

A parkolási díjak emelése mellett 54,5 százalék, ellene 45,5 százalék szavazott.

A maga nemében jelzésértékű ugyanakkor, hogy a voksoláson a párizsi polgárok alig 6 százaléka vett részt. Mindennek ellenére Anne Hidalgo párizsi polgármester meglehetősen elégedett volt.

"A párizsiak egy mozgalom élharcosai, sok város minden bizonnyal követni fogja példájukat" – hangoztatta a városvezető, aki környezetvédelmi és biztonsági okokat említett.

A forgatókönyv szerint a nehéz terepjárók különdíját csak a Párizsba látogatóknak kell majd fizetniük, a főváros lakosainak vagy a kereskedőknek nem. A tarifát az 1,6 tonnát meghaladó tömegű belső égésű motoros és hibrid, valamint a két tonnánál nagyobb tömegű elektromos modellekre kell alkalmazni.

A párizsi "újítás" alapjában nem idegen egyes német városok számára sem. A városközpontok általában szűkek,miközben az autók egyre nagyobb méretűek. Ez indította Hannover zöld párti polgármesterét arra, hogy a nagyobb méretű terepjárók, a SUV-ok számára magasabb parkolási díj mellett emeljen szót. Belit Onay szerint egyre erőteljesebb a nagyobb méretű és nehezebb autók irányába mutató tendencia, ezért állt elő azzal, hogy az ilyen autók esetében a parkolási díjak lépcsőzetes emelésére lenne szükség.

A polgármester hangsúlyozta a párizsi referendum irányadó fontosságát. Szerinte a szavazás bizonyítja, hogy – tekintettel a korlátozott közterületre – vitát kell folytatni a parkolási díjakról. Szerinte

ez olyan kihívás, amellyel minden nagy európai városnak szembesülnie kell.

Hannoverben jelenleg 2,60 eurót kell fizetni egy óra parkolásért, ami a mostani árfolyamon 1000 forintnak felel meg. Ha követik a párizsi mintát, az SUV-k esetében közel 8 euróra, nagyjából 3000 forintra drágulna.

Nem sokkal korábban a német környezetvédelmi szervezet (Deutsche Umwelthilfe) felszólította a német városokat, hogy vezessenek be magasabb parkolási díjat az egyre nagyobb SUV-ok esetében. A szervezet szerint ezek a nagy méretű terepjárók egyre inkább elzárják a járdákat és a zöldterületeket, és veszélyeztetik a gyalogosokat és a kerékpárosokat. "Meg kell állítani a SUV-ok megalomániáját" – fogalmazott a szervezet igazgatója.


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk

Száj- és körömfájásjárvány - Irgalmatlan szigor lép életbe az állatok terén

Például minden korlátozás alá eső terület esetében érvényes, hogy azokba fogékony állatokat tilos beszállítani, valamint az állatokat kivinni onnan.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.31. hétfő, 18:00
Demkó Attila
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programvezetője
Uniós pénzek tűnnek el a bürokrácia útvesztőjében – meglepő parlamenti jelentés készült

Uniós pénzek tűnnek el a bürokrácia útvesztőjében – meglepő parlamenti jelentés készült

Az Európai Unió költségvetésében párhuzamosan két jelentős cél is hangsúlyosan megjelenik: az innováció ösztönzése és a regionális egyenlőtlenségek csökkentése. Bár a Horizont Európa és a Kohéziós Politika külön logika mentén működik, a döntéshozók évek óta próbálják összekapcsolni a két forrásrendszert, hogy azok hatékonyabban támogassák egymást. A cél világos: a kutatási kiválóság ne csak a fejlettebb térségek kiváltsága legyen, hanem a leszakadó régiókban is érvényesüljön. Ennek érdekében az EU jogi és adminisztratív eszközökkel is ösztönözni próbálja a szinergiákat, például a források kombinálását vagy a közös pályázati mechanizmusokat – egy friss, az Európai Parlament számára készült jelentés azonban arra figyelmeztet, hogy a gyakorlatban továbbra is komoly akadályok gátolják a két támogatási forma összehangolását, a problémával pedig az Európai polgári vitacsoportok most kezdődő ülésein is hangsúlyosan foglalkoznak.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×