eur:
411.4
usd:
392.79
bux:
79229.24
2024. november 21. csütörtök Olivér

Párizs után a német városokban is célpontok lesznek a városi terepjárók

A francia főváros a nehéz városi terepjárók parkolási díjának megháromszorozására szavazott, a rendkívüli tarifa szeptemberben lép életbe, és egyelőre csak a látogatókra vonatkozik. Az emelés drákói, ugyanakkor az ötlet egyes német városvezetők számára sem idegen.

A francia főváros vezetésének szándéka és immár a lakosság jóváhagyása nyomán a nehéz városi terepjárók, az úgynevezett SUV-ok óránkénti parkolási díja a központban az eddigi 6 euró helyett 18 euróra emelkedik, a külterületeken pedig 4 euró helyett 12 euróba kerül majd.

A szavazáson mintegy 1,3 millió párizsi vett részt, a feltett kérdés a "Több vagy kevesebb SUV?" volt.

A parkolási díjak emelése mellett 54,5 százalék, ellene 45,5 százalék szavazott.

A maga nemében jelzésértékű ugyanakkor, hogy a voksoláson a párizsi polgárok alig 6 százaléka vett részt. Mindennek ellenére Anne Hidalgo párizsi polgármester meglehetősen elégedett volt.

"A párizsiak egy mozgalom élharcosai, sok város minden bizonnyal követni fogja példájukat" – hangoztatta a városvezető, aki környezetvédelmi és biztonsági okokat említett.

A forgatókönyv szerint a nehéz terepjárók különdíját csak a Párizsba látogatóknak kell majd fizetniük, a főváros lakosainak vagy a kereskedőknek nem. A tarifát az 1,6 tonnát meghaladó tömegű belső égésű motoros és hibrid, valamint a két tonnánál nagyobb tömegű elektromos modellekre kell alkalmazni.

A párizsi "újítás" alapjában nem idegen egyes német városok számára sem. A városközpontok általában szűkek,miközben az autók egyre nagyobb méretűek. Ez indította Hannover zöld párti polgármesterét arra, hogy a nagyobb méretű terepjárók, a SUV-ok számára magasabb parkolási díj mellett emeljen szót. Belit Onay szerint egyre erőteljesebb a nagyobb méretű és nehezebb autók irányába mutató tendencia, ezért állt elő azzal, hogy az ilyen autók esetében a parkolási díjak lépcsőzetes emelésére lenne szükség.

A polgármester hangsúlyozta a párizsi referendum irányadó fontosságát. Szerinte a szavazás bizonyítja, hogy – tekintettel a korlátozott közterületre – vitát kell folytatni a parkolási díjakról. Szerinte

ez olyan kihívás, amellyel minden nagy európai városnak szembesülnie kell.

Hannoverben jelenleg 2,60 eurót kell fizetni egy óra parkolásért, ami a mostani árfolyamon 1000 forintnak felel meg. Ha követik a párizsi mintát, az SUV-k esetében közel 8 euróra, nagyjából 3000 forintra drágulna.

Nem sokkal korábban a német környezetvédelmi szervezet (Deutsche Umwelthilfe) felszólította a német városokat, hogy vezessenek be magasabb parkolási díjat az egyre nagyobb SUV-ok esetében. A szervezet szerint ezek a nagy méretű terepjárók egyre inkább elzárják a járdákat és a zöldterületeket, és veszélyeztetik a gyalogosokat és a kerékpárosokat. "Meg kell állítani a SUV-ok megalomániáját" – fogalmazott a szervezet igazgatója.

Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a kőolaj-előállításban érdekeltek, a távközlési szektor cégei, a feldolgozóipari gyártók (bioetanol, keményítő, napraforgóolaj), valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×