A párizsi városi tanács a korábbi népszavazás eredményét jóváhagyva elfogadta azt az intézkedést, amely alapján 2024. október elsejétől az 1,6 tonnánál nagyobb tömegű belső égésű motoros vagy hibrid járművek és a két tonnánál nagyobb tömegű elektromos járművek után megemelt óradíjat kell fizetni a francia fővárosban. Ennek értelmében a normál díj háromszorosát kell kifizetniük a túl nehéznek ítélt autók tulajdonosainak – írja a hvg.hu a Le Figaro beszámolója alapján.
Az új szabályozás szerint Párizs belvárosában az alábbi változások lépnek életbe:
- az 1,6 tonnánál nehezebb belső égésű motoros vagy hibrid járművek, illetve a két tonnánál nehezebb elektromos járművek esetében az első két óra parkolási díja 18 euró (6973 forint) lesz.
- a többi autó számára az első két óra parkolási díja 6 euró (2324 forint) lesz.
A külső kerületekben pedig:
- az 1,6 tonnánál nehezebb belső égésű motoros vagy hibrid járművek, illetve a két tonnánál nehezebb elektromos járművek esetében az óradíjat 12 euróban (4650 forintban) állapították meg.
- a többi autó esetében az óradíj 4 euró (1550 forint) lesz.
Ez azt jelenti, hogy egy központi kerületben hat órán át egyhuzamban parkolni akár 225 euróba (87 ezer forint) is kerülhet októbertől, míg a külső kerületekben 150 euróba (58 ezer forintba).
Az új szabályok azonban nem vonatkoznak azokra, akiknek lakossági parkolási engedélyük van az adott területre, ők mentesülnek a megemelt díjak alól.
A városi tanács azzal indokolta a döntést, hogy az elmúlt három évtizedben átlagosan csaknem 250 kilogrammal nehezebbek lettek a járművek, és az egyre nagyobb tömegű autók nemcsak a környezetet terhelik még inkább, hanem közlekedésbiztonsági kockázatot is jelentenek. Az autók nagyobb tömege ugyanis növeli az ütközések súlyosságát és a fékutat, ami komoly biztonsági aggályokat vet fel a város zsúfolt útjain.
A hvg.hu azt írja, bár kifejezetten a batár SUV-k miatt vezetik be az új intézkedéseket Párizsban, a legtöbb olyan nagyobb autó is érintett lehet, amely kevésbé környezetszennyező. Az ellenzők szerint a szabályozás nem veszi figyelembe a hibrid és elektromos járművek környezeti előnyeit: például egy Peugeot 3008 Puretech 180 lóerős változata – amely 1429 kilogrammos és benzinmotorral üzemel – 6 eurót fog fizetni óránként a központi kerületekben, miközben a hibrid verzió azonos teljesítménnyel, de 1,6 tonnánál nagyobb tömeggel 18 eurót fizethet óránként, pedig akár 50 kilométert is elmegy villannyal. Ez arra utal, hogy az intézkedés büntetheti azokat a járműveket is, melyek nem annyira károsítják a környezetet.