eur:
411.25
usd:
394.42
bux:
0
2024. december 27. péntek János
Az Európai Parlament (EP) plenáris ülése Strasbourgban 2019. március 26-án. A testület 410:192 arányban megszavazta az évenkénti kétszeri óraátállítás gyakorlatának 2021-es megszüntetését. A határozat értelmében azok az uniós országok, amelyek a nyári időszámítás megtartása mellett döntenek, 2021 márciusában állítanák át utoljára az órát, a téli időszámítást preferálók pedig 2021 októberében. Az EP-nek a kérdésben meg kell állapodnia a tagállami kormányokat tömörítő Európai Tanáccsal.
Nyitókép: MTI/EPA/Patrick Seeger

Fóris György: európai alkotmányos válság törhet ki

A Bruxinfo brüsszeli irodájának igazgatója nem tartja kizártnak, hogy egy európai alkotmányos válság alakul ki az európai parlamenti választásokat követően az unióban, ha az EP ragaszkodik a csúcsjelölti rendszerhez. Fóris György az InfoRádió Brüsszeli hét című műsorának azt mondta: az állam- és kormányfők határozzák meg a politikai irányokat.

A szakértő szerint túldimenzionálják a parlamenti választás fontosságát, ugyanis nem minden azon múlik. A tényleges döntéseket továbbra is a tagországok vezetői hozzák meg, az általuk delegált miniszterek és nagykövetek útján – hangsúlyozta Fóris György.

Esélyes egy európai alkotmányos válság, hiszen

az alapszerződés nem tisztázta pontosan, hogy mi legyen az EP-választások szerepe az intézmények és vezetőik összetételének szempontjából

– mondta Fóris György. A lisszaboni szerződés értelmében a mindenkori európai választások eredményét figyelembe véve kell kiválasztani az Európai Bizottság elnöki pozíciójának jelöltjét, akinek személyéről a tagországok vezetői után a Európai Parlament dönt.

A parlament időközben úgy döntött, kézbe veszi a jelöltállítást is, és kijelentette, hogy minden pártcsalád úgy kampányol, hogy előre tol egy arcot, aki egyben a leendő bizottsági elnökjelölt is. Az igazgató szerint ez a téma a következő hetekben még többször előtérbe kerülhet, hiszen

sokan úgy gondolják, ehhez a parlamentnek nincs joga, és a gyakorlattal elvész a tagországok jelölési joga.

A tagországok közölték: nem tekintik magukra nézve kötelezőnek, hogy az EP milyen személyek mellett tette le a voksát. Ha a vita eldurvul, esetleg a felek az Európai Bírósághoz fordulnak a kérdéssel elképzelhető, hogy a következő választásra már nem marad fenn a csúcsjelölti rendszer.

Az elnökválasztás menete

A május 23. és 26. között tartandó európai parlamenti választások eredményein alapulva és a megfelelő egyeztetések lefolytatása után az Európai Parlament megválasztja az Európai Bizottság következő elnökét, akire az uniós tagországok állam-, illetve kormányfői a választások kimenetelének ismeretében hivatalos javaslatot tesznek.

A július elején megalakuló új EP egyik első feladata az Európai Bizottság új elnökének megválasztása lesz.

Az Európai Unió tagállamainak állam- illetve kormányfőiből álló Európai Tanács a választást követően, május 28-án ül össze Brüsszelben, hogy javaslatot tegyen az új elnökének személyére. Ezt követően a jelöltnek meg kell szereznie az EP képviselők abszolút többségének, 376 képviselőnek a támogatását. Ha nem kapja meg a szükséges többséget, az Európai Tanácsnak egy hónap áll rendelkezésére ahhoz, hogy szintén minősített többséggel javaslatot tegyen új jelöltre.

Lopakodó szerződésmódosítás?

Az európai pártok az 2014-es EP- választások előtt vezették be a csúcsjelölti rendszert a Lisszaboni Szerződésre hivatkozva, holott maga a szerződés erről nem rendelkezik.

Az alapszerződés annyit mond ki, hogy az Európai Tanács a választások eredményét figyelembe véve állít jelöltet a bizottság élére, se többet, se kevesebbet. Ennek ellenére több párt állított csúcsjelöltet, ami több tagállam szerint "lopakodó szerződésmódosítással" ért fel, mert úgy vélték, hogy ezzel lényegében kiveszik a döntést az Európai Tanács kezéből, pedig a szerződés egyértelműen az állam- illetve kormányfőknek adja a jelöltállítás jogát. Legutóbb a legtöbb voksot kapó Európai Néppárt cscúsjelöltje Jean-Claude Juncker volt, akit végül - brit és magyar ellenszavazattal - az Európai Tanács is hivatalos jelöltté választott az EP-választás után.

Idén az Európai Néppárt (EPP) csúcsjelöltje a bajor Manfred Weber, a párt jelenlegi frakcióvezetője az EP-ben, míg az Európai Szocialisták Pártja (PES) Frans Timmermans korábbi holland külügyminisztert, a bizottság jelenlegi első alelnökét választotta csúcsjelöltjének.

Miután az EP megválasztja a bizottság következő elnökét, a tagállami kormányok döntenek arról, hogy kit jelölnek az Európai Bizottságba.

Hogy ki milyen posztot kap a testületben, arról a megválasztott elnök dönt. A jelölteket meghallgatják az EP illetékes bizottságai, majd az EP plenáris ülése a testület egészéről szavaz. A folyamat azzal zárul, hogy az Európai Tanács hivatalosan kinevezi az Európai Bizottság tagjait, és az új testület novemberben hivatalba lép.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
Rég elfeledett területen kezdődött őrült fegyverkezési verseny – Oroszország csúnyán lehagyta a világot, a Nyugat pedig erőtlenül nézi

Rég elfeledett területen kezdődött őrült fegyverkezési verseny – Oroszország csúnyán lehagyta a világot, a Nyugat pedig erőtlenül nézi

A hidegháború során jelentek meg az első olyan tengeralattjárók, amelyek képesek voltak a mélytengeri, vagy tengerfenék-hadviselésre (SSW - Subsea and Seabed Warfare). A fejlesztésben természetesen az Egyesült Államok járt az élen, így a leghíresebb hadművelet, az Ivy Bells is hozzájuk kötődik. A hidegháborút követően az Egyesült Államok elveszítette az érdeklődését a terület iránt, míg Oroszország tanult a Szovjetunió hibájából. Az orosz-ukrán háború, és az ehhez kapcsolódó orosz, vagy orosznak vélt műveletek hívták fel a figyelmet ismét arra, hogy mekkora sebezhetőséget jelent a tenger alatt futó, időközben egyre inkább gyarapodó kritikus infrastruktúra.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. december 27. 16:09
2024. december 27. 14:20
×
×
×
×