eur:
402.88
usd:
349.66
bux:
98560.68
2025. június 22. vasárnap Paulina
Shopping cart, close up
Nyitókép: Getty Images/Kinga Krzeminska

Beigazolódott: a vásárlási szokások is változtak az inflációval

A kiskereskedelmi láncok visszajelzései alapján egyre népszerűbbek a saját márkás termékek, és egyre kevesebben tartanak nagybevásárlásokat.

Folyamatos kiskereskedelmi forgalomcsökkenésről számol be az elmúlt időszakban a KSH - írja az Economx, így a lap megkeresett több népszerű kiskereskedelmi láncot, összhangban van-e ezzel, amit tapasztalnak. A nyilatkozó üzletek visszajelzése alapján a vásárlók a saját márkás termékek felé fordultak, még a tehetősebbeket is érzékenyen érintette az élelmiszer-infláció.

2023. január–november időszakában a kiskereskedelmi forgalom volumene 8,7 százalékkal kisebb volt az előző év azonos időszakinál - számol be róla a lap. Hozzáteszik, ha csak a legutóbb ismert – novemberi – adatot vizsgáljuk, akkor a forgalom 5,4 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest a KSH jelentése alapján.

A Tesco nevében nyilatkozó azt mondta, a vásárlási gyakoriság összességben növekedett a teljes piacon, de mellette csökkent a vásárolt mennyiség, a nagy kosarakból több kisebb lett. Úgy tapasztalták, hogy a magas infláció még a magasabb jövedelmű vásárlókat is érzékenyen érintette, ezért ők is elkezdték optimalizálni az élelmiszerre fordított kiadásaikat. Vagyis a Tesco üzleteiben egyre többen és egyre gyakrabban választják az alacsonyabb árú, azonban minőségben nem kifogásolható saját márkás árucikkeket, amelyek értékesítése hónapról hónapra láthatóan növekszik.

A kiskereskedelmi lánc úgy látja, az emberek belátták, hogy a saját márka választása nem feltétlenül lefelé vásárlás, hanem okos, tudatos döntés.

Megállapításuk szerint a fogyasztók nem az alapvető termékekről mondtak le, inkább olyasmiről, mint a szépségápolás, babaholmi, állateledel- és felszerelés. Élelmiszer esetében azonban a zöldség-gyümölcs, a tejtermék és a hús kategóriákban is csökkent az értékesítési volumen. Azt is hozzátették, hogy a vásárlók még inkább elkezdték keresni az akciókat, kuponokat, kedvezményeket.

Ugyanezt a Spar is megerősítette a lapnak, akik azt nyilatkozták, hogy az alacsonyabb árkategóriájú és akciós termékek forgalma jelentősen emelkedett, így a saját márkáké is, az átlagos kosárérték azonban nem csökkent. Mivel az infláció és a jelenlegi gazdasági helyzet igencsak megterheli a vásárlók pénztárcáját, ezért a Spar Magyarország rögzítette háromszáz közkedvelt termék árát az Árstop Extra Promóció keretein belül, amelyet 2024. március 31-ig meghosszabbított.

Az Aldi sajtóosztálya szintén a saját márkás termékek népszerűsödését erősítette meg a lapnak, azt írták: a vásárlók már évek óta a diszkontok felé fordulnak és sokan most fedezik fel a saját márkás termékek kedvező ár-érték arányát. Mint írják, az Aldi eltérő mértékű és irányú forgalmi változást tapasztalt az egyes termékkörökben. A tavalyi év során a legnagyobb mértékben

a non-food termékek iránti kereslet esett vissza, egyes esetekben akár két számjegyű mértéket is elért a volumencsökkenés.

Az utazási, illetve szabadidős lehetőségek visszatérésének is köszönhető a volumencsökkenés a non-food területen, továbbá általánosságban az élelmiszer sokkal fontosabb szerepet játszik, mint egy kerti bútor vagy ruházati cikk: ezekről könnyebben mondanak le a vásárlók.

A friss hús és a halak esetében év/év alapon már növekedést tapasztalt az áruházlánc, akárcsak a zöldség-gyümölcs területén, ez utóbbinál az év közepe különösen erős volt - teszik hozzá. A kiskereskedelmi piac egészét tekintve a lefelé vásárlás a diszkontok térnyerésével már több éve tart. Azt is elárulták a lapnak, hogy a vásárlók a 2023-as évben még ártudatosabbá váltak, és nem csupán az aktuálisan alacsony árakat keresték, hanem a kedvezményeket, kuponokat, nagy kiszerelésű termékeket is szívesen választották.

Az Aldi azt is hozzáfűzte, hogy

tapasztalataik szerint jóval kevesebb a nagybevásárlás, helyette sok kis kosárértékű vásárlás a jellemző, a fogyasztók így jobban tudják kontrollálni a költségeiket,

és valóban csak azokat a termékeket veszik meg, amelyekre igazán szükségük van.

A Lidl forgalmi adatai is igazolják a KSH adatait, a január és november közötti időszak értékesítési volumene csökkenést mutatott az előző év azonos időszakához mérve - írja a lap. Ezen kiskereskedelmi lánc is megerősítette, hogy a vásárlók sokkal szívesebben fordulnak a kedvezőbb ár-érték arányú saját márkás termékek felé.

Beszámoltak róla, hogy az infláció az üdítők forgalmát tépázta meg leginkább, mind a vizek, rostos és szénsavas italok tekintetében. A chipsek és rágcsálnivalók terén is érzékeltek visszaesést. Az üzletlánc elárulta, az akciók és árcsökkentések népszerűsége folytán idén is folytatja árcsökkentő programját.

Címlapról ajánljuk
Nagyon kevesen tudtak erről Washingtonban - elmondták az amerikai támadás részleteit

"Nagyon kevesen tudtak erről Washingtonban" - elmondták az amerikai támadás részleteit

"Elsöprő sikernek" nevezte az amerikai védelmi miniszter vasárnap az iráni atomlétesítmények elleni hajnali légitámadást, amely elmondása szerint megfosztotta Iránt az atomfegyver kifejlesztésének lehetőségétől.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.06.23. hétfő, 18:00
Resperger István
ezredes, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Szent-István Biztonságkutató Központ igazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×