eur:
386.98
usd:
356.05
bux:
68088.24
2024. május 19. vasárnap Ivó, Milán
Shopping cart, close up
Nyitókép: Getty Images/Kinga Krzeminska

Beigazolódott: a vásárlási szokások is változtak az inflációval

A kiskereskedelmi láncok visszajelzései alapján egyre népszerűbbek a saját márkás termékek, és egyre kevesebben tartanak nagybevásárlásokat.

Folyamatos kiskereskedelmi forgalomcsökkenésről számol be az elmúlt időszakban a KSH - írja az Economx, így a lap megkeresett több népszerű kiskereskedelmi láncot, összhangban van-e ezzel, amit tapasztalnak. A nyilatkozó üzletek visszajelzése alapján a vásárlók a saját márkás termékek felé fordultak, még a tehetősebbeket is érzékenyen érintette az élelmiszer-infláció.

2023. január–november időszakában a kiskereskedelmi forgalom volumene 8,7 százalékkal kisebb volt az előző év azonos időszakinál - számol be róla a lap. Hozzáteszik, ha csak a legutóbb ismert – novemberi – adatot vizsgáljuk, akkor a forgalom 5,4 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest a KSH jelentése alapján.

A Tesco nevében nyilatkozó azt mondta, a vásárlási gyakoriság összességben növekedett a teljes piacon, de mellette csökkent a vásárolt mennyiség, a nagy kosarakból több kisebb lett. Úgy tapasztalták, hogy a magas infláció még a magasabb jövedelmű vásárlókat is érzékenyen érintette, ezért ők is elkezdték optimalizálni az élelmiszerre fordított kiadásaikat. Vagyis a Tesco üzleteiben egyre többen és egyre gyakrabban választják az alacsonyabb árú, azonban minőségben nem kifogásolható saját márkás árucikkeket, amelyek értékesítése hónapról hónapra láthatóan növekszik.

A kiskereskedelmi lánc úgy látja, az emberek belátták, hogy a saját márka választása nem feltétlenül lefelé vásárlás, hanem okos, tudatos döntés.

Megállapításuk szerint a fogyasztók nem az alapvető termékekről mondtak le, inkább olyasmiről, mint a szépségápolás, babaholmi, állateledel- és felszerelés. Élelmiszer esetében azonban a zöldség-gyümölcs, a tejtermék és a hús kategóriákban is csökkent az értékesítési volumen. Azt is hozzátették, hogy a vásárlók még inkább elkezdték keresni az akciókat, kuponokat, kedvezményeket.

Ugyanezt a Spar is megerősítette a lapnak, akik azt nyilatkozták, hogy az alacsonyabb árkategóriájú és akciós termékek forgalma jelentősen emelkedett, így a saját márkáké is, az átlagos kosárérték azonban nem csökkent. Mivel az infláció és a jelenlegi gazdasági helyzet igencsak megterheli a vásárlók pénztárcáját, ezért a Spar Magyarország rögzítette háromszáz közkedvelt termék árát az Árstop Extra Promóció keretein belül, amelyet 2024. március 31-ig meghosszabbított.

Az Aldi sajtóosztálya szintén a saját márkás termékek népszerűsödését erősítette meg a lapnak, azt írták: a vásárlók már évek óta a diszkontok felé fordulnak és sokan most fedezik fel a saját márkás termékek kedvező ár-érték arányát. Mint írják, az Aldi eltérő mértékű és irányú forgalmi változást tapasztalt az egyes termékkörökben. A tavalyi év során a legnagyobb mértékben

a non-food termékek iránti kereslet esett vissza, egyes esetekben akár két számjegyű mértéket is elért a volumencsökkenés.

Az utazási, illetve szabadidős lehetőségek visszatérésének is köszönhető a volumencsökkenés a non-food területen, továbbá általánosságban az élelmiszer sokkal fontosabb szerepet játszik, mint egy kerti bútor vagy ruházati cikk: ezekről könnyebben mondanak le a vásárlók.

A friss hús és a halak esetében év/év alapon már növekedést tapasztalt az áruházlánc, akárcsak a zöldség-gyümölcs területén, ez utóbbinál az év közepe különösen erős volt - teszik hozzá. A kiskereskedelmi piac egészét tekintve a lefelé vásárlás a diszkontok térnyerésével már több éve tart. Azt is elárulták a lapnak, hogy a vásárlók a 2023-as évben még ártudatosabbá váltak, és nem csupán az aktuálisan alacsony árakat keresték, hanem a kedvezményeket, kuponokat, nagy kiszerelésű termékeket is szívesen választották.

Az Aldi azt is hozzáfűzte, hogy

tapasztalataik szerint jóval kevesebb a nagybevásárlás, helyette sok kis kosárértékű vásárlás a jellemző, a fogyasztók így jobban tudják kontrollálni a költségeiket,

és valóban csak azokat a termékeket veszik meg, amelyekre igazán szükségük van.

A Lidl forgalmi adatai is igazolják a KSH adatait, a január és november közötti időszak értékesítési volumene csökkenést mutatott az előző év azonos időszakához mérve - írja a lap. Ezen kiskereskedelmi lánc is megerősítette, hogy a vásárlók sokkal szívesebben fordulnak a kedvezőbb ár-érték arányú saját márkás termékek felé.

Beszámoltak róla, hogy az infláció az üdítők forgalmát tépázta meg leginkább, mind a vizek, rostos és szénsavas italok tekintetében. A chipsek és rágcsálnivalók terén is érzékeltek visszaesést. Az üzletlánc elárulta, az akciók és árcsökkentések népszerűsége folytán idén is folytatja árcsökkentő programját.

Címlapról ajánljuk

Marilyn Monroe-tól Billie Eilishig – Dívák és Ikonok a Magyar Zene Házában

Magyarország nemzetközi kulturális pozícióját mutatja, hogy a londoni Viktória és Albert Múzeum először Budapestre utaztatja nagy sikerű Dívák és Ikonok című kiállítását, amelyet a Magyar Zene Háza magyar művészek történeteivel, tárgyaival egészített ki – mondta Závogyán Magdolna kultúráért felelős államtitkár a tárlatot megnyitó beszédében.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.21. kedd, 18:00
Rigó Csaba Balázs
a Gazdasági Versenyhivatal elnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×