eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
red green yellow orange color fuel gasoline dispenser  background
Nyitókép: chutarat sae-khow/Getty Images

Grád Ottó: hiába a jó hír Százhalombattáról, ha marad az ársapka

Jelenleg a kereslet jelentősen meghaladja a kínálatot, és ez mindaddig fennmarad, amíg a hatósági árszabályozás változatlanul érvényben lesz – mondta az InfoRádiónak Grád Ottó, a Magyar Ásványolajszövetség főtitkára.

Jelen pillanatban az olajpiaci szereplők nem tudnak annyi üzemanyagot szállítani, mint amennyire igény lenne. A kereslet jelentősen meghaladja a kínálatot, ez az oka annak, hogy ilyen mértékben felborult a piacon az egyensúly, és ekkora üzemanyaghiányt tapasztalnak a fogyasztók a töltőállomásokon – magyarázta Grád Ottó.

A Magyar Ásványolajszövetség főtitkára emlékeztetett, hogy a helyzet már korábban is kritikus volt, hiszen az utóbbi hónapokban az autósoknak együtt kellett élniük a mennyiségi korlátozásokkal, sőt korábban is lehetett azt tapasztalni, hogy egy-egy töltőállomáson átmenetileg nem lehetett üzemanyagot tankolni.

A szakember elmondta, a kialakult helyzetnek két fő oka van. Az egyik, hogy a Dunai Finomító csak csökkentett kapacitással tudott termelni egy üzemi probléma miatt, amelynek az elhárítása több időt vett igénybe, mint azt a szakemberek tervezték. A másik ok szerinte az, hogy elterjedtek bizonyos rémhírek a fogyasztók között a hatósági ársapka megszűnéséről, és emiatt emelkedett a tagvállalataik töltőállomásain a hét végi fogyasztás jóval a megszokott szint fölé.

"Kialakult egy pánikvásárlási roham, aminek aztán végképp nem tudtak a töltőállomások a hétvégén megfelelni"

– tette hozzá.

Az ellátásbiztonságon javít, hogy a friss hírek szerint Százhalombattán az üzemi probléma megoldódott, a termelés folyamatosan visszaáll, és néhány napon belül eléri a finomító a szokásos kapacitását. Grád Ottó ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy ezzel csak mérséklődni fog a nagy hiány, de megmaradnak a problémák, mert a finomító egyedül nem képes ellátni a piacot. Mint ismertette, a hatósági ár bevezetése előtt a hazai üzemanyag-ellátást 70 százalékban a hazai termelésből, 30 százalékban pedig importforrásból érkező üzemanyagok biztosították.

"Az ársapka alkalmazása után az import jelentős mértékben csökkent, a Mol pedig hiába járatja maximális szinten a finomítót és termel többet is, mint amennyit korábban a piacra szállított, ez a többlet sem elegendő ahhoz, hogy a kieső importot pótolja. A következő időszakban is az lesz jellemző, hogy a fogyasztás meg fogja haladni a keresletet" – mondta a főtitkár.

A megoldást a hatósági ár kivezetésében látja a Magyar Ásványolaj Szövetség és a főtitkár is, mert a számadatok azt bizonyítják, hogy a nem piaci árazás miatt jelentős mértékben magasabb volt idén a fogyasztás, mint az előző években.

"Lényegesen magasabb a fogyasztás, és ennek a fogyasztásnak nem tudunk megfelelni, tehát az egyensúly visszaállítása csak olyan módon történhet, ha kevesebb üzemanyag fogy, hiszen többet nem tudunk a piacra szállítani.

Ahhoz pedig, hogy kevesebb üzemanyag fogyjon, szükséges a hatósági árszabályozás rendszerének felülvizsgálata"

– mondta Grád Ottó.

Az ársapka kivezetésének várható időpontját firtató kérdésre a főtitkár elhárító választ adott, miszerint ez kormányzati döntés, ezért erre csak a kormány tud válaszolni.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×