eur:
397.87
usd:
372.4
bux:
70486.1
2024. június 21. péntek Alajos, Leila
A Wizz Air légitársaság repülőgépe érkezik a Liszt Ferenc-repülőtérre, fedélzetén a Kínai Vasút által a Magyar Államvasutaknak küldött 200 ezer védőmaszkból álló adományával 2020. április 8-án.
Nyitókép: MTI/Kovács Tamás

Összefogáshoz vezethet a felháborodás több uniós légitársaságnál

Négy légitársaság – az easyJet, a Ryanair, a Jet2 és a Wizz Air – az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetséggel (T&E) közösen azonos szabályokat szorgalmaz az európai repülőterekről induló valamennyi járatra – a szén-dioxid-kibocsátással kapcsolatban.

A T&E múlt pénteki közleményében felidézte, hogy az Európai Bizottság az „Irány az 55%!” elnevezésű klímavédelmi csomagjában a légi közlekedésre vonatkozó szabályok reformját is javasolja. A közleményben felhívják a figyelmet arra, hogy a bizottság javaslata csak az Európai Unión belüli járatokat érinti, pedig a kibocsátások több mint 60 százalékáért az EU-n kívülre induló és onnan érkező járatok felelősek.

A négy légitársaság és a T&E közös állásfoglalása szerint ahhoz, hogy a légi közlekedési ágazat 2050-re szén-dioxid-mentessé váljon, elengedhetetlen a feladatok egyenlő elosztása minden szereplő között. Nem szabad mentességeket adni, be kell vonni az EU-n kívüli célállomásokra irányuló, és onnan érkező járatokat is az EU kibocsátáskereskedelmi rendszerébe – írták.

A fentiek kapcsán a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse közölte: régóta tart a vita arról, hogy az Európai Unióból induló, illetve ide érkező interkontinentális járatokat üzemeltető társaságok ugyanazokat a terheket fizessék meg, mint ami az EU-n belül szolgáltató légitársaságokra hárul.

Mint magyarázta, az unióban van egy úgynevezett kvótakereskedelmi rendszer, mely szerint azoknak a vállalatoknak – köztük például a villamosáram-termelőknek, nagyobb petrolkémiai cégeknek –, amelyek szén-dioxidot engednek a levegőbe, ehhez kvótát kell vásárolniuk, illetve ennek egy részét ingyen kapják. Ebben az uniós karbonkereskedelmi rendszerben a légi közlekedés is benne van – tette hozzá Vargha Márton.

A szakértő szavai szerint formálódni látszik egy összefogás a környezetvédők és a csak Európán belül, vagy főleg az unión belül szolgáltató légitársaságok között, hogy most már valóban érvényesíteni kellene az említett kvótakereskedelmi „dolgot”. Tehát

azt követelik, hogy ne csak nekik kelljen megvásárolniuk, hanem valamennyi légitársaságnak, ha repülni akarnak

– tette hozzá.

Hogy megszűnik-e ez a kivételes elbánás, az Vargha Márton szerint egyelőre még kérdéses, hiszen a nemzetközi légi közlekedési szervezetnek eddig mindig sikerült kiharcolnia, hogy az interkontinentális járatokat üzemeltető légitársaságok kikerüljenek a fizetési kötelezettség alól.

A fent említett pénteki közlemény kapcsán Váradi József, a Wizz Air csoport vezérigazgatója hangsúlyozta: függetlenül a végső célállomástól, az intézkedéseknek minden járatra vonatkozniuk kell, hiszen

a szén-dioxid-kibocsátás nem áll meg az EU határainál.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
A szlovák egészségügyi kormánybiztos szerint nem is volt Covid-járvány

A szlovák egészségügyi kormánybiztos szerint nem is volt Covid-járvány

Komoly nemzetközi problémát okozhat Szlovákiának, hogy június elején – a világon egyedüli államként – nem csatlakozott az Egészségügyi Világszervezet (WHO) Nemzetközi Egészségügyi Rendszabályaihoz. A Szlovákiát képviselő Peter Kotlár a pozsonyi parlament egészségügy bizottsági ülésén azt mondta, hogy ő csak az „emberi jogokat és az ország szuverenitását” védte azzal, hogy elutasították a dokumentum alkalmazását. Kotlár azt is megismételte, hogy Szlovákiában egyébként sem volt covid-járvány.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.06.21. péntek, 18:00
Ferencz Orsolya
űrkutatásért felelős miniszteri biztos
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×