A T&E múlt pénteki közleményében felidézte, hogy az Európai Bizottság az „Irány az 55%!” elnevezésű klímavédelmi csomagjában a légi közlekedésre vonatkozó szabályok reformját is javasolja. A közleményben felhívják a figyelmet arra, hogy a bizottság javaslata csak az Európai Unión belüli járatokat érinti, pedig a kibocsátások több mint 60 százalékáért az EU-n kívülre induló és onnan érkező járatok felelősek.
A négy légitársaság és a T&E közös állásfoglalása szerint ahhoz, hogy a légi közlekedési ágazat 2050-re szén-dioxid-mentessé váljon, elengedhetetlen a feladatok egyenlő elosztása minden szereplő között. Nem szabad mentességeket adni, be kell vonni az EU-n kívüli célállomásokra irányuló, és onnan érkező járatokat is az EU kibocsátáskereskedelmi rendszerébe – írták.
A fentiek kapcsán a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse közölte: régóta tart a vita arról, hogy az Európai Unióból induló, illetve ide érkező interkontinentális járatokat üzemeltető társaságok ugyanazokat a terheket fizessék meg, mint ami az EU-n belül szolgáltató légitársaságokra hárul.
Mint magyarázta, az unióban van egy úgynevezett kvótakereskedelmi rendszer, mely szerint azoknak a vállalatoknak – köztük például a villamosáram-termelőknek, nagyobb petrolkémiai cégeknek –, amelyek szén-dioxidot engednek a levegőbe, ehhez kvótát kell vásárolniuk, illetve ennek egy részét ingyen kapják. Ebben az uniós karbonkereskedelmi rendszerben a légi közlekedés is benne van – tette hozzá Vargha Márton.
A szakértő szavai szerint formálódni látszik egy összefogás a környezetvédők és a csak Európán belül, vagy főleg az unión belül szolgáltató légitársaságok között, hogy most már valóban érvényesíteni kellene az említett kvótakereskedelmi „dolgot”. Tehát
azt követelik, hogy ne csak nekik kelljen megvásárolniuk, hanem valamennyi légitársaságnak, ha repülni akarnak
– tette hozzá.
Hogy megszűnik-e ez a kivételes elbánás, az Vargha Márton szerint egyelőre még kérdéses, hiszen a nemzetközi légi közlekedési szervezetnek eddig mindig sikerült kiharcolnia, hogy az interkontinentális járatokat üzemeltető légitársaságok kikerüljenek a fizetési kötelezettség alól.
A fent említett pénteki közlemény kapcsán Váradi József, a Wizz Air csoport vezérigazgatója hangsúlyozta: függetlenül a végső célállomástól, az intézkedéseknek minden járatra vonatkozniuk kell, hiszen
a szén-dioxid-kibocsátás nem áll meg az EU határainál.