A autópiacon 2021-ben tapasztalható csökkenés még a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének korábbi, igencsak negatív becslését is sikerült alulmúlnia, a szervezet ugyanis 126-127 ezer új autó értékesítését prognosztizálta, ehhez képes 5 százalékkal kevesebb, 122 ezer új autó talált gazdára – ismertette az InfoRádióval Krepsz Zoltán.
Az eladások terén továbbra is
a SUV-ok vezetnek, a 122 ezer új autóból 56 ezer ilyen típust adtak el
Magyarországon, ami 45 százalékos piaci részesedést jelent. Ezen belül leginkább a C-szegmens, a kompakt kategória járművei fogytak, tehát a hagyományos, középméretű autók, amire jó példa az Opel Astra vagy a VW Golf – magyarázta Az Autó magazin főszerkesztő-helyettese. Magyarországon ezek közt a
Suzuki Vitara a piacvezető, ami mellé megérkezett a Dacia Duster is.
A szakember érdekesnek nevezte a prémium márkáknak a megoszlását: nagyjából 5700 autóval a Mercedes még épp bekerül a top 10-be, majd a BMW és a Volvo következik, míg az Audi alig 2100 darabos eladással pedig igencsak alulmúlja korábbi önmagát. Ami pedig az elektromos autókat illeti, 2020-hoz képest nem történt változás, így 2021-ben is a KIA e-Niróra esett a legtöbb magyar választás.
Bár a személyautók között a legnépszerűbb Suzuki növelni tudta az eladásait a tavalyi évben, a második Toyota és a harmadik Ford is kevesebb autót értékesített, mint egy évvel korábban.
Az Opelnél kétharmadára, a Renault-nál a felére csökkentek az eladások,
de a Skoda, a Dacia és a Volkswagen is kevesebbet értékesített Magyarországon, mint 2020-ban.
Ami a gyártók versenyét illeti, Krepsz Zoltán a KIA jó szereplését emelte ki, mely a 2020-as 6200-6300 darabos értékesítést 2021-ben 9100 fölé tudta tornászni, ezzel a legnagyobb növekedést elérve a magyarországi piacon.
A trend azonban az, hogy a legtöbb márkánál alulmúlták a 2021-es eladások az egy évvel korábbit, ráadásul komoly mértékben
– értetett egyet a szakértő.
A 122 ezer új autóval szemben 132 ezer használt autó érkezett a tavalyi évben Magyarországra. Ami az eloszlást illeti, az év második fele volt az intenzívebb, akkor a 2020-as év hasonló időszakához képest nagyjából 6 százalékkal emelkedett a használt autók beérkezése Magyarországra. Krepsz Zoltán magyarázata szerint ide elsősorban az új autók piacán tapasztalható problémák miatt fordultak a vevők.
„Visszaköszönt az a régi, merkuros korszakban tapasztalt állapot, hogy új áron mérik a használt autókat” – fogalmazott. Az új autók értéke pedig 20-25 százalékkal megdrágult, így most jó befektetés a használt autó, miután nem tudnak az emberek máshova fordulni – tette hozzá.