Az Egyesült Királyság távozásával az Európai Unióból a Revolut Ltd. magyar ügyfeleinek szerződései átkerültek az ugyanolyan szolgáltatást nyújtó, továbbra is az EU-n belül működő Revolut Payments UAB-hoz. Ezeknek a társaságoknak az üzleti megbízhatósági, fogyasztóvédelmi felügyeletét a brit és litván pénzügyi felügyeleti hatóság végzi, az MNB-nek csak korlátozott fogyasztóvédelmi jogosítványai vannak – hívta fel a figyelmet közleményében a Magyar Nemzeti Bank (MNB).
A belföldi ügyfeleknek elektronikus pénzügyi szolgáltatásokat nyújtó Revolut-csoport több társasággal működik Magyarországon. Közülük a legfontosabb az angliai Revolut Ltd., illetve leányvállalata, a litvániai Revolut Payments UAB. Ezek a székhelyük tagállamában elektronikuspénz-kibocsátói és pénzforgalmi pénzügyi felügyeleti engedéllyel, Magyarországon pedig az MNB-nél határon átnyúló szolgáltatásra vonatkozó regisztrációval és tényleges magyar ügyfélkörrel rendelkeznek.
Az MNB az ügyfelek érdekét, a közjót sértő ügyben elsődlegesen az anyaországbeli felügyeletnél kezdeményezhet lépést, és csak akkor hozhat arányos ideiglenes intézkedést, ha az adott intézmény az ügyfelek kollektív érdekét súlyosan sértve szegné meg a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot tiltó törvényt – hangsúlyozta közleményében a jegybank, hozzátéve, hogy ezek között a keretek között mindig fellépnek, valamint tájékoztatják a nyilvánosságot a felmerülő kockázat vagy jogsértés esetén.
Az MNB felhívta a figyelmet arra is, hogy
a Revolut-társaságok ügyfélszámláin lévő pénzekre nem terjed ki az Országos Betétbiztosítási Alap (OBA) védelme.
A Revolut Bank UAB-nél elhelyezett betétekre a litván betétbiztosítási rendszer vállal 100 ezer euróig visszafizetési garanciát.
Az elektronikuspénz-kibocsátó és pénzforgalmi intézmények nem tagjai az anyaországuk szerinti betétgarancia rendszernek sem. Az ügyfélpénzek visszafizetése saját szabályszerű működésükön múlik, azt nem harmadik fél biztosítja.
Jogvita esetén egy magyarországi ügyfél – a határon átnyúló fintech céggel kötött szerződésében a kommunikációra meghatározott nyelven – közvetlenül az adott társaságnál jelezheti panaszát. Ha a társaság válasza nem megfelelő, 6 hónapon belül az annak székhelye szerinti angliai vagy litván vitarendezési fórumhoz fordulhat annak nyelvén. A jegybank felhívta a figyelmet, hogy magyarországi ügyfelek igénybe vehetik az európai pénzügyi vitarendezési fórum, a FIN-Net eljárását is, ezt Magyarországon a Pénzügyi Békéltető Testület koordinálja.