Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 20. szombat Teofil
Nyitókép: Freepik / jannoon028

Mindjárt jön az azonnali átutalás, de még nem lesz az eddigieknél olcsóbb

Elkészültek a bankok az azonnali fizetési rendszerrel, a tesztek is azt mutatják, hogy március 2-án elindulhat. Ám ahhoz, hogy a lakosság a korábbinál több átutalást indítson a rendszeren, legalább két dolognak teljesülnie kell – hívta fel a figyelmet az InfoRádióban Thurzó Ádám, a Portfolio elemzője.

Az egyik ilyen feltétel, hogy a bankok majd új szolgáltatást építsenek a rendszerre, a másik pedig az, hogy olcsó számlacsomagokat is adjanak, amelyekben közel korlátlan számú átutalásra van lehetőség. A bankok már elkészültek az azonnali fizetési rendszerhez igazodó olcsó számlacsomagjaikkal, ám ezeket csak akkor éri meg számukra bevezetni (és a lakosságnak használni), ha kivezetik a lakossági tranzakciós illetéket a lakossági átutalásoknál, és lehetőleg a készpénzfelvételeket is részben ingyenessé tegye a kormány, ez viszont néhány milliárdos kiesést jelethet a költségvetésnek – mutatott rá Thurzó Ádám. A Portfolio elemzője utóbbival kapcsolatban hozzátette: a bankok azt szeretnék, hogy a havi kétszeri ingyenes készpénzfelvételt ne lehessen igénybe venni az új, olcsó számlacsomagokra.

Az azonnali fizetési rendszerben indított tranzakcióknak van egy magas fix díjuk, ezért kis összegeknél nem lesz vonzó az új rendszer használata (néhány ezer forintos átutalásnál nem akarnak néhány száz forintos költséget vállalni, pláne ha még tranzakciós illeték is rakódik rá), inkább a készpénzt és a bankkártyát fogják használni az ügyfelek – mutatott rá az elemző. Ha viszont lennének csomagáras számlák (egy fix összegért szinte korlátlan számú átutalást lehetne indítani), akkor eltűnne a bankkártyák és a készpénz "árazási" előnye, vagyis hogy ezeket ingyenesnek érzik az ügyfelek – mutatott rá Thurzó Ádám.

A teljes, 230 milliárd forintos tranzakciós adóbevételi tervhez képest meglehetősen kis, 13 milliárdos tétel a lakossági tranzakciós adó – ezt kellene a bankok szerint elengedni az olcsóbb számlacsomagok bevezetéséhez.

Ismeretes, hogy a tranzakciós adót annak idején átmeneti válságadóként vezették be – emlékeztet a Portfolio –, de a legtöbb különadóhoz hasonlóan egyre inkább úgy tűnik, hogy velünk marad a kormány számára kényelmes – mivel a bankok szedik be – és jelentős bevételi forrást jelentő adónem.

Az új, azonnali átutalási rendszert például bolti mobil fizetésnél vagy személyek közötti közvetlen pénzküldésnél lehet a leggyakrabban használni.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Az amerikai elnök teljes olajblokádot hirdetett Venezuela ellen, hadihajókkal zárná el az ország fő bevételi forrását. Szakértők szerint a gazdasági nyomás egyedül nem biztos, hogy elég lesz a rendszer megdöntéséhez.

Az EU nem ezt az utat tervezte Ukrajna támogatására - Merz ennek ellenére elégedett

A zárolt orosz vagyon érintetlen maradt, a tagállamok három kivétellel Ukrajna 90 milliárd eurós támogatásában állapodtak meg. Legalábbis a nyilvánosság előtt ezzel a német kancellár is elégedett volt, noha az eredményhirdetésig az ellenkezőjét remélte.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Így vált jelképes támogatássá a családi pótlék

Így vált jelképes támogatássá a családi pótlék

A családi pótlék történetéről szóló kétrészes cikksorozatunk első részében a családi pótlék kialakulását tekintettük át egészen a rendszerváltásig. Ennek a támogatásnak a története jól mutatja, hogyan lett egy szűk körű, szociális indíttatású juttatásból olyan univerzális ellátás, amely évtizedeken át jelentős segítséget nyújtott a magyar családoknak. A 20. század során a jogosultak köre folyamatosan bővült, egyes időszakokban a családi pótlék a háztartások bevételének meghatározó részét képezte. A nyolcvanas évek végére pedig elérte a csúcspontját: minden gyermek után, munkaviszonytól függetlenül járt, és összege viszonylag jelentősnek számított. Mindez azonban éles kontrasztban áll a jelenlegi helyzettel, amikor az összeg évtizedek óta változatlan, és reálértékben szinte eltűnt a családok költségvetéséből. Felmerül a kérdés: hogyan jutottunk el idáig, és milyen társadalmi, gazdasági tényezők vezettek ahhoz, hogy a családok egykori védőhálója mára szinte jelképes támogatássá zsugorodott?

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×