Az amerikai kormányzat nem sokkal azt követően hozta nyilvánosságra álláspontját, hogy a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) arra a következtetésre jutott, hogy az Európai Unió törvényellenesen nyújt támogatást az Airbusnak és az Egyesült Államok pedig szintén törvényellenesen szubvencionálja a Boeing repülőgépgyártót.
Robert Lighthizer közölte: a vámtarifákat az 1974-es kereskedelmi törvény alapján vetnék ki. A Trump-adminisztráció ugyanezzel a törvénnyel indokolta tavaly a kínai importárukra kivetett vámokat is.
A bejelentett intézkedés 14 oldalon sorolja fel a kivetendő vámokat: ezek az élelmiszerektől kezdve a sajtokon, olívaolajon, gyümölcsökön át a borokig és a ruhaipari termékekig, több tucatnyi uniós árut érintenének.
Az újonnan beígért vámtarifák hozzáadódnának az európai acél-, és alumíniumtermékekre már korábban kivetett importvámokhoz és az autóipari árukra szintén beígért, de még nem kivetett vámokhoz.
A Washington és Brüsszel között az Airbus és a Boeing támogatása miatti vitára utalva Lighthizer a közleményben leszögezte: "ez a vita már 14 éve tart, és eljött az idő a cselekvéshez. A kormányzat azonnali válaszra készül, amint a WTO nyilvánosságra hozza az Egyesült Államok ellenintézkedéseinek értékét". A kereskedelmi főtárgyaló hangsúlyozta: az amerikai kormányzat végső célja az, hogy "megegyezésre jusson az Európai Unióval és véget vessenek a nagy, polgári célú repülőgépeknek nyújtott, a WTO előírásaival is ellentétes szubvenciónak".