eur:
394.24
usd:
369.95
bux:
65045.06
2024. április 20. szombat Tivadar
Először emelkedik a magasba összeszerelés után az új generációs Airbus A330-800-as repülőgép a délnyugat-franciaországi Toulouse-ban 2018. november 6-án.
Nyitókép: MTI/EPA/Caroline Blumberg

Eldurvulhat az amerikai-európai kereskedelmi háború

Húszmilliárd dollár értékű amerikai árut sújthatnak az amerikai-európai kereskedelmi háborúban az Európai Unió által kidolgozott szankciós lista rendelkezései. Az ügy hátterében az amerikai Boeing és az európai Airbus több, mint 10 évre visszanyúló vitája áll.

Táskák, traktorok, repülők, mogyoró – egyebek között ilyen amerikai cikkek szerepelnek Brüsszel büntetővámlistáján, arra az esetre, ha az Egyesült Államok szankcionálni kezdi a piacára irányuló európai importot.

A vita még 2004-re nyúlik vissza, amikor az Európai Unió azzal vádolta meg Washingtont, hogy jogsértő állami támogatást nyújt a Boeing repülőgépgyártónak.

Az Európai Bizottság szerdán egy nem végleges listát adott ki, amelyen olyan amerikai termékek szerepelnek, amelyeket extra behozatali vámok sújthatnak. A Kereskedelmi Világszervezet márciusi döntése szerint Washington nem vonta vissza a hazai repülőgépgyártónak adott illegális adókedvezményét.

A brüsszeli lista előtt néhány nappal Washington tett fenyegető lépést azzal, hogy hasonló jegyzéket állított össze, 11 milliárd dollár értékű európai árucikkről. Az amerikai érvelés hasonló volt: a WTO által az európai Airbusnak adott kedvezményekről szóló döntésekre utalt.

Bár az európai lépések 20 milliárd dollárnyi terméket sújtanának, brüsszeli illetékesek azt mondták, hogy a válaszintézkedés kisebb mértékű lenne – az Európai Bizottság szerint 12 milliárdnyi büntetővámot tudnának kivetni – mivel az erről szóló döntés a WTO joga.

2004 óta, a két repülőgépgyártó miatt kirobbant vitában mindkét fél javára döntöttek már bíróságok – és el is marasztalták őket a döntések be nem tartásáért. A jogvita lassú rendezése különösen kellemetlen az EU-nak, amely éppenséggel az iparcikkek kereskedelmének könnyítéséről szeretne tárgyalásokat kezdeni az Egyesült Államokkal.

Donald Trump amerikai elnök az utóbbi hónapokban már többször védővámokkal fenyegette meg az európai autógyártókat és már védővámokat vetett ki az európai acélra, amiért szerinte az európaiak tisztességtelen előnyhöz jutottak. Brüsszel most az is közölte: örülne, ha a Boeing-Airbus vitát tárgyalásos úton tudnák megoldani.

Címlapról ajánljuk
Kempf Zoltán egy időre háttérbe szorítja az influenszerkedést, és megcélozza az olimpiát

Kempf Zoltán egy időre háttérbe szorítja az influenszerkedést, és megcélozza az olimpiát

A világbajnok BMX freestyle-os néhány évre abbahagyta a versenyzést, de amikor a sportága bekerült az olimpiai programba, hamar visszatért. A népszerű influenszer az InfoRádióban elmondta: a BMX freestyle-ban nem lehet előre jósolni vagy esélyeket latolgatni, sok tényezőtől, körülménytől függ, hogy sikerül egy-egy verseny, de a kvótaszerzés lesz a célja a júniusi, budapesti olimpiai selejtezőn.

Kiderült, hány magyar dolgozik külföldön – és az is, mivel lehetne őket hazacsábítani

A magyarok főképpen a külföldön elérhető magasabb fizetés, az itthoni bizonytalanabb, kiszámíthatatlanabb jövő, valamint a "klíma" miatt vándorolnak ki valamelyik nyugat-európai országba – ez derült ki az Egyensúly Intézet felméréséből, amelyből javaslatcsomag is készült az intézet és a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége összefogásából. Az InfoRádió Kozák Ákost és Gazsi Attilát kérdezte.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.22. hétfő, 18:00
Dobrowiecki Péter Lengyelország-szakértő, az MCC Magyar-Német Intézet kutatási vezetője
Mitrovits Miklós történész, Lengyelország-szakértő
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×