eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Nyitókép: pixabay

Megdöbbentő dolog derült ki a balatoni attrakciót működtető cégről

Nem volt megfelelő engedélyük, mégsem büntették meg őket, és a papírok beszerzésére is csak a szezon végén szólították fel a társaságot.

Miközben a Balatoni Turizmus Szövetség illetékese szerint helye van a Balatonon az új vízi attrakcióknak, a szakmai szervezetek már tavaly nyáron kritizálták a Siófokról induló, vízsugár meghajtásos, 880 lóerős Hyperjet működtetését. Mint egy ellenzéki írásbeli kérdésre adott válaszból most kiderült: a cégnek nem volt engedélye, a hatóság a szezon végén szólította fel a társaságot a szükséges papírok beszerzésére, bírságot pedig nem rótt ki.

A Balatonon, a Velencei-tó és a Fertő tó teljes területén, továbbá a Ráckevei-Dunaág és a Tisza-tó külön jogszabályban meghatározott részein belső égésű motorral hajtott kishajót és csónakot üzemeltetni tilos, kivéve a hajózási hatóság által – külön jogszabályban foglaltak alapján – kiadott üzemeltetési engedéllyel rendelkező vízi járművek esetében. Így szól a hivatalos jogszabály.

Tavaly azonban megjelent a Balatonon egy vízsugár meghajtásos, 880 lóerős „Hyperjet”.

Ez akár 90 kilométer per órás sebességre, forgásos, merüléses attrakciókra is képes. A 30 perces élményért 7000 forintot kellett fizetni.

A DK-s Vadai Ágnes egy írásbeli kérdést tett fel az illetékes Innovációs és Technológiai Minisztériumnak, hogy a sokakat megosztó attrakció milyen engedélyekkel rendelkezett. A válasz röviden: semmilyennel. Ilyen típusú hajó legfeljebb vízi taxiként működhetne, de ez ugye nem az volt.

Az ITM szerint „a hyperjet nevű személyszállító kishajó üzemeltetője a Balatonra vonatkozó üzemeltetési engedélyt Budapest Főváros Kormányhivatalától, mint hatáskörrel rendelkező hajózási hatóságtól mostanáig nem kért és nem kapott”. A tárca szerint ezt az üzemeltetőnek is jelezték. A kormányhivatal illetékes hatósága ugyanakkor csak szeptemberben, vagyis a szezon végével szólította fel az üzemeltető céget a hiányosságok pótlására, ráadásul meg sem bírságolta az egész nyáron megfelelő engedély nélkül működő társaságot.

A Népszavának nyilatkozó szakemberek szerint

jobb nyári napokon akár kétmillió forintot is termelhetett a hyperjet.

Fekete Tamás, a Balatoni Turizmus Szövetség alelnöke még tavaly nyáron azt nyilatkozta az InfoRádiónak, hogy van igény a gyors hajókra a Balatonon.

"A vendégek keresik az élményeket, és nem csak a szárazföldön. Ez a szolgáltatás biztos, hogy nagy érdeklődésre tart majd számot, és működhet is a Balaton, ha a hatályos előírásokat betartják az üzemeltetői, és a megfelelő biztonsági intézkedéseket megteszik"

Jamrik Péter, a Balaton Fejlesztési Tanács Közbiztonsági Tanácsának elnöke szerint is – megfelelő szabályozás mellett - helye van a Balatonon az új attrakcióknak, köztük a nagy sebességű jeteknek is.

"Jelenleg a korlátozás a belső égésű motorok használatára terjed ki.

Maga a vízfelület viszonylag kicsi, és egyre többfajta felhasználási mód, eszköz és igény jelenik meg ugyanazon a vízfelületen. Ezért okoz problémát az, ha nagy méretű és sebességű eszköz kerül a vízre, mert osztozni kell az úszókkal, a horgászokkal, az evezősökkel, a SUP-osokkal" - mondta az elnök.

Czeller Béla, a Magyar Jet-Ski Szövetég elnöke szerint azonban nem szabadna beengedni a Balatonra ezeket a vízi járműveket.

"A jet-skizést csinálják az emberek jet-skis tavakon, kijelölt pályákon, ahol nincsenek fürdőzők és horgászok, és akkor mindenkinek megvan a maga öröme."

A Magyar Vitorlás Szövetség állásfoglalása szerint szigorúan kell szabályozni darabszámban és más feltételekben is a nagy teljesítményű, siklótestű hajók használatát. A szövetség úgy látja: kivételt csak a mentési, vízügyi, rendészeti feladatok ellátására, versenyek, sportprogramok biztosítására, lebonyolítására használt eszközök szabályozott használata jelenthet.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Jön a havazás, elkészültek az első térképek

Jelentősebb havazásra figyelmeztet, ezért óvatosságot és a közösségi közlekedés előnyben részesítését kéri az autósoktól a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közművek. Közben a meteorológia intézet bemutatta azt a térképet, amelyen a várható havazás láthetó.

Hogyan tartsuk távol a macskát a karácsonyfától?

„Curiosity killed the cat”, avagy a Kíváncsiság ölte meg a macskát – tartja az angol mondás. Amikor a karácsonyfáról és macskákról van szó, persze nem kell ilyen drámai kimenetelre számítani, de néhány óvintézkedés segíthet elkerülni, hogy ledőljön a fa.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×