eur:
411.38
usd:
392.9
bux:
79229.24
2024. november 21. csütörtök Olivér
Closeup of car tachometer with many illuminated indicators
Nyitókép: mkos83/Getty Images

Július óta kötelező az új autókban, és megőrülnek tőle a sofőrök

Idén július hatodika óta minden új autóba kötelezően beépítenek összesen kilenc biztonsági rendszert.

Idén július hatodika óta minden új autóba kötelezően beépítenek összesen kilenc biztonsági rendszert. Közös jellemzőjük, hogy ha beavatkozást látnak szükségesnek, fény- és/vagy hangjelzéssel értesítik a vezetőt. Azóta számos autós az indulás előtti perceket arra fordítja, hogy kiiktassa, de legalább lenémítsa a sípoló elektronikus segítőket – írja a kozlekedesbiztonsag.kti.hu.

Az Európai Unió szakértői szerint a közúti járművek sofőrjeinek segítségre van szükségük, hogy kevesebb baleset történjen. Ezért kötelezővé tették, hogy bizonyos segédeszközöket a gyártók minden újonnan forgalomba helyezett járműbe beszereljenek. Ezek a fedélzeti eszközök egy-egy részterületet felügyelnek, és ha megítélésük szerint beavatkozásra van szükség, akkor jeleznek a vezetőnek.

Ezek nem képesek beavatkozni, csak jelentési joguk van, és nem tudnak egymásról, programozásuk arra szorítkozik, hogy a saját területükön tapasztalt “rendkívüli eseményt” jelentsék. Néha folyamatosan villog, sípol a sok virtuális segéd, nem csoda, hogy az új autók vezetői indulás előtt az első perceket gyakran azzal töltik, hogy a jármű fedélzeti menürendszeréből előhívják a megfelelő aldossziékat és sorra kiiktatják a leginkább zavaró hangkeltő eszközöket.

A gyártók egyébként meglehetősen eltérő módon teszik lehetővé a segédeszközök letiltását. Van márka, amelynél a menürendszer legmélyéből kell kikeresni egyenként a túlbuzgó segédeket, mások előzékenyen a műszerfal jól játható helyére teszik a gombot, amivel a csipogás vagy dallamcsengetés elhallgattatható. Az EU előírása arra vonatkozik, hogy az eszközök kikapcsolhatók legyenek, de minden újraindításkor beélesedjenek. Nem lehet egy mozdulattal egyszer s mindenkorra kikapcsolni őket.

A kilenc kötelező biztonsági rendszer:

  • intelligens sebességszabályozó;
  • indításgátló alkoholszonda beszerelését lehetővé tevő interfész;
  • a járművezető fáradékonyságát és figyelmét érzékelő figyelmeztető rendszer;
  • a járművezető figyelmetlenségét érzékelő fejlett figyelmeztető rendszer;
  • tolatást segítő rendszer;
  • eseményadat-rögzítő;
  • fejlett vészfékező rendszerek, amelyek képesek az előttük haladó gépjárművek és veszélyeztetett úthasználók észlelésére, valamint vészfékjelzésre;
  • veszélyhelyzetben működésbe lépő, sávtartást segítő rendszer;
  • a veszélyeztetett úthasználók ütközéskori sérüléseinek mérséklésére alkalmas, frontális védelmi zóna.

A kilenc eszköz között van egy kakukktojás: az eseményadat-rögzítő, közkeletű nevén fekete doboz nem ad ki hangot és nem kommunikál a vezetővel. Feladata, hogy minden, a jármű közlekedésével kapcsolatos érzékelt adatot feljegyezzen és a feljogosított hatóság száma utólag előhívhatóvá tegyen.

Címlapról ajánljuk
Kalas Vivien Várhelyi Olivér uniós biztosi jelöléséről: kompromisszumos megoldás született

Kalas Vivien Várhelyi Olivér uniós biztosi jelöléséről: kompromisszumos megoldás született

A magyar uniós biztosjelölttől elvett szakterületek közül kettő az egészségügyi válságkezeléshez, egy pedig a szexuális és reprodukciós jogokkal kapcsolatos hatáskörhöz kapcsolódik – mondta az InfoRádióban a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Eötvös József Kutatóközpont Európa Stratégia Kutatóintézetének főreferense. Kalas Vivien szerint az új Európai Bizottságtól nem igazán várhatók nagy változások, talán az ECR képviselőcsoport hozhat be új gondolatokat a mindennapos munkába.

Kaiser Ferenc: az oroszoknál maradhatnak az elfoglalt ukrajnai területek, de ez rablóháborút legitimálna

Békekötés nem várható, maximum tűzszünetet lehet elérni Ukrajnában, ami viszont nem biztos, hogy elég lesz az Egyesült Államoknak – mondta az InfoRádióban a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense arra reagálva, hogy egyes források szerint Vlagyimir Putyin tárgyalna az ukrajnai fegyverszünetről Donald Trumppal. Kaiser Ferenc szerint ha elapadnak a nyugati támogatások, akkor egész Ukrajna elveszhet.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Adóemelésre készülnek, azélsőséges lépésre szánta el magát a Ryanair

Adóemelésre készülnek, azélsőséges lépésre szánta el magát a Ryanair

A Ryanair légitársaság azzal fenyegetőzik, hogy január 1-jétől leállítja tíz francia regionális repülőtér kiszolgálását, ha a 2025-ös költségvetésbe a kormány beleírja a légiközlekedési ágazat fokozottabb megadóztatását. A rendelkezést csütörtökre virradóra jóváhagyta a francia nemzetgyűlés, de a költségvetési tervezet végleges változatát még nem fogadták el.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×