eur:
411.32
usd:
392.96
bux:
79551.8
2024. november 25. hétfő Katalin
Autók haladnak a szmogban a fővárosi Sztehlo Gábor rakparton 2017. január 22-én. Tarlós István főpolgármester elrendelte a szmogriadó riasztási fokozatát Budapesten. A háttérben a Lánchíd látható.
Nyitókép: MTI Fotó: Marjai János

Nem ájult el a magyar programtól a Levegő Munkacsoport

Elkészült az uniós jogszabályok által előírt magyar Országos Levegőterhelés-csökkentési Program (OLP), amely célja, hogy megfogalmazza, milyen módon kívánja csökkenteni az ország az egyes légszennyező anyagok kibocsátását az előírt szintre 2030-ig.

A Levegő Munkacsoport elnöke szerint, azon túl, hogy a leadási határidő valamennyi uniós tagállam számára az elmúlt év áprilisa volt, vagyis Magyarország esetében több mint egy év késéssel történt meg,

„nagyon gyenge” program született.

Bár uniós előírás, hiányoznak belőle többek között a költségek, jegyezte meg, vagyis, hogy mibe fog kerülni és milyen haszonnal jár a megvalósítása.

Lukács András azt is kifogásolta, hogy nagyon széles határok között lett megjelölve az egyes légszennyező anyagok kibocsátásának csökkentése. Amennyiben 2030-ig például a jelzett minimális értékeket fogja Magyarország elérni, vagy csak kevéssel afölött, akkor

nem lesznek teljesíthetők az uniós jogban előírtak

– vélekedett.

Szerinte nagyon általánosra sikeredett a program, ezért nem derül ki pontosan, hogy mikorra és mi, hogyan fog megvalósulni. Példaként említette, hogy rögzítve van benne, hogy az épületek energiahatékonyságát javítani kell, de hogy ezt mekkora összegből, milyen szabályoknak a segítségével fogják megoldani, milyen határidőkkel, erről egy szó nem esik.

A Levegő Munkacsoport két területre kifejezetten is felhívja a figyelmet:

  • a lakossági fűtésre, a hulladékégetés ügyére,
  • valamint a használt autók behozatalára, illetve a dízel autók forgalmára.

Lukács András ezzel kapcsolatban kifejtette: előbbi azért sarkalatos, ugyanis a legveszélyesebb szennyezőanyagok túlnyomóan ezekből származik, tehát a fa, a szén, a lignit és gyakran a hulladékégetésből, ami egyébként szigorúan tilos, és alaklámánként akár 300 ezer forintos bírsággal járhat. Ugyanakkor úgy látják, nagyon ritka az az eset, amikor a hatóságok fellépnének ellene.

A szervezet úgy látja, lényegesen olcsóbb lenne azon szegényebb emberek támogatása, akik jellemzően a hulladékégetést folyatják, mint hagyni, hogy szennyezzék a levegőt, hiszen ezzel

óriási károkat, rengeteg megbetegedést, idő előtti elhalálozást okoznak.

Ami pedig elsősorban a városokban probléma, folytatta, az a közlekedés, ami elsősorban a külföldről behozott használt autóknak köszönhető, amelyeknek nagyon magas a szennyezőanyag-kibocsátása. Ezért a Levegő Munkacsoport mindenképp korlátozná ezek importját.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×