Infostart.hu
eur:
388.65
usd:
330.03
bux:
0
2025. december 26. péntek István
A digitális távoktatás keretében előírt történelem feladatokat oldja meg táblagépei előtt egy gimnazista fiú sződligeti otthonában 2020. március 17-én. A koronavírus-járvány terjedésének megfékezése érdekében a tanulók nem látogathatják az oktatási intézményeket, és elkezdődik a digitális tanrendre való átállás.
Nyitókép: MTI/Máthé Zoltán

A digitális oktatás árnyoldalára hívják fel a figyelmet, segítséget kínálva

Lemaradhatnak a diákok a digitális oktatás miatt – mondta az InfoRádiónak Csapó Benő, a Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára. A szakember szerint a szülőknek tanácsos nyáron gyakorolni a gyerekekkel, amihez a szegedi Oktatáselméleti Kutatócsoport számos fejlesztőfeladatot tett elérhetővé.

Minél kisebb a gyermek, annál nagyobb lehet a kiesés – fogalmazott az InfoRádiónak Csapó Benő, aki szerint az általános iskola első és második évfolyamosai körében okozhatja a legtöbb gondot a digitális oktatás. Azok a gyerekek, akik nehezebb körülmények között élnek, esetleg kevesebb támogatást kapnak, a mostani kényszerhelyzetben félő, nagyon le fognak maradni – tette hozzá az egyetemi tanár, alapozva mindezt arra, hogy számos korábbi vizsgálat kimutatta: nagyobb a kiesés azok esetében, akik a szünidő alkalmával otthon nem kapnak kellő segítséget.

Valamennyi tantárgy érintett lehet,

a legtöbb visszaesés mégis az olvasás, szövegértés, valamint a matematika esetében valószínű

– mondta Csapó Benő, aki szerint nem is elsősorban a személyes jelenlét, hanem a pedagógusok által nyújtott szakértelem hiánya jelentheti a lemaradás legfőbb okát.

Megjegyezte, az értelmiségi családokban ugyan rendszerint megtanulnak a gyerekek olvasni, akár mielőtt iskolába mennének, azokban a családokban viszont, ahol a szülők nem helyeznek erre kellő hangsúlyt, ott van igazán szükség a tanárok személyes beavatkozására. Emellett fejlődésbeli különbségek is lehetnek, nemcsak a társadalmi hátterük miatt, hanem egyszerűen érésbeli okokból, és az ebből fakadó speciális nehézségeket szakszerű hozzáállással, felkészült pedagógusok tudják enyhíteni – tette hozzá.

A Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet ezért bízik abban, hogy a tanítás terén is egy sokirányú nemzetközi összefogás alakul majd ki, hasonlóképp, mint ami a víruskezelésben látható. Arra lenne szükség ugyanis, hogy a szülők, pedagógusok és szociális munkások, mindenki próbáljon segíteni a gyerekeken, akik most kimaradnak az iskolából.

Ennek fényében a szegedi Oktatáselméleti Kutatócsoport is számos eszközt bocsát a szülők és diákok rendelkezésére a tanulás támogatására. Így március 16-tól

megnyitották az elektronikus diagnosztikai rendszerüket, amely több mint 20 ezer feladatot tartalmaz, amivel gyakorolhatnak az iskolások.

De arra is készülnek, ha szeptemberben visszatérnek az iskolapadba a fiatalok, milyen módon lehet segíteni az említett felzárkóztatást – mondta Csapó Benő. 6-8 féle szövegértés-fejlesztési programon dolgoznak, amit majd akár az órákon, akár a délutáni foglalkozások keretében lehet majd használni. A szakember egyetértett,

feltétlenül szükséges lesz az iskola keretek között is a felzárkóztatás, meglátása szerint a szeptembert ezzel kell kezdeni.

Végezetül megjegyezte, az említett elektronikus diagnosztikai rendszert az iskolák mintegy harmada már használja, amiben a tanároknak lehetőségük van egyedi teszt- illetve fejlesztőfeladatsorok összeállítására, amit aztán a diákokkal kitölthetnek, képet kapva a tudásukról. Az óvoda–iskola átmenet, valamint az első néhány osztály számára készített feladatokat pedig a szülők is használhatják. Ehhez nem kell mást tenniük, mint hogy regisztrálnak az edia.hu oldalon.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Hétközi munkaszüneti „ünnepnapokat” sürget az ellenzék Németországban

Hétközi munkaszüneti „ünnepnapokat” sürget az ellenzék Németországban

Kevesebb mint két héttel az újév beköszönte előtt különös vita támadt német ellenzéki pártok és a kormányon lévő konzervatívok között. Az ellenzék szerint jövőre túl sok ünnepnap esik a hétvégére, amit hétközben pótolni kellene. A CDU/CSU szerint a "pótlást" jelenlegi gazdasági helyzetében aligha jöhet szóba.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×