Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 28. vasárnap Kamilla
Szénszállító uszály halad a Dunán a Margit hídnál 2015. március 21-én. Az ENSZ március 22-ét nyilvánította a víz világnapjává, amelynek célja a környezet és ezen belül a Föld vízkészletének védelme.
Nyitókép: MTI Fotó: Balogh Zoltán

Páratlan elképzelés: százmilliárdos fejlesztés kezdődhet a Dunán

2030-ra a jelenlegi 3-ról 10 százalékra emelnék a vízi áruszállítás részarányát Magyarországon, ezért átfogó kikötőfejlesztési stratégia készült. A mintegy 100 milliárd forint értékű beruházást tartalmazó koncepció a kormány elé kerül.

Bár környezetbarát és sok esetben olcsóbb, a magyar gazdaság nem használja ki a vízi áruszállítás lehetőségeit. Részaránya még az európai átlagot sem éri el – mondta az InfoRádiónak Barna-Lázár Zoltán, az Ex Ante Kft. ügyvezetője

"Jelenleg a vízi áruszállítás körülbelül 3 százalékos részarányt képvisel a teljes áruszállításon belül, míg más országokban ez jellemzően 6-7 százalék, ez az európai uniós átlag – mutatott rá. – De miután Magyarország elkötelezett a zöld áruszállítás iránt, ezért a célkitűzés, hogy 2030-ig 10 százalékra növekedjen a részarány."

Hogy a vízi árufuvarozás aránya ilyen mértékben növekedhessen A mi Dunánk címmel országos kikötőfejlesztési stratégia készült.

A munkában mintegy 400 ágazati szereplő: kikötők, hajózási vállalatok és önkormányzatok munkatársai vettek részt.

A stratégiában a kikötők vasúti és közúti elérhetőségének javítását, modernizációját és raktártechnológiai fejlesztését is javasolják – mondta a dokumentum kidolgozásában résztvevő Ex Ante Kft. ügyvezetője.

"Ez az első olyan átfogó fejlesztési terv a magyar kikötőkre, amely stratégiai és rendszerszemléletben jelöli ki a fejlesztési irányokat.

Szerepet, funkciót ad mindegyik áruforgalmi kikötőnek,

és meghatározza azt, hogy melyik kikötőben milyen konkrét fejlesztésekre van szükség. Hol, milyen beruházás szükséges ahhoz, hogy egy-egy kikötő jól működő kikötővé válhasson – ismertette. – Vagyis az egyes kikötőkre vonatkozóan, nagyon részletes fejlesztési programot határoz meg a stratégia."

A koncepció a szükséges jogszabálymódosításokra és képzési programokra is javaslatot tesz. A most bemutatott dokumentum a kormány elé kerül, de már megkezdték több fejlesztési projekt megvalósítását. "A stratégia azonosított 20 olyan projektet, amelyeknek a megvalósítása már megindulhat. Ezek közül több európai uniós pályázatként benyújtásra kerül várhatóan a jövő év elején" – tette hozzá Barna-Lázár Zoltán.

Az átfogó kikötőfejlesztési stratégia beruházásainak összértéke mintegy 100 milliárd forint.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Túlélte az első vihart az örökös válságország

Túlélte az első vihart az örökös válságország

Argentína 2025-ben átfogó gazdaságpolitikai irányváltást hajtott végre: Javier Milei elnök a korábbi államközpontú modellről egy piacalapú rendszerre helyezte át a gazdaság intézményeit. Az intézkedésekkel az elnök a fiskális fegyelem megteremtését, a tartósan magas infláció letörését és a tőke- és árfolyamkorlátok fokozatos feloldását célozta. Ahogy egy ilyen mértékű reform esetén az várható volt, az évet nagy sikerek és kudarcok váltakozása jellemezte, a viszonylagos stabilitást pedig csak az Egyesült Államok politikai és pénzügyi támogatása és Milei október végi választási győzelme hozta el.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×