INFORÁDIÓ 
2019. december 6. péntek
Miklós

gyerekülés

közlekedésbiztonság

autó

közlekedés

Az új év első fővárosi újszülöttje, Klima-Vécsey Flóris a fővárosi Szent István Kórházban 2018. január 1-jén. A kisfiú 0 óra 23 perckor, 54 centiméterrel és 3400 grammal született a 41. hétre természetes úton, édesanyja első gyermekeként.

A teszten minden kiderült: egyáltalán nem a 120 ezer forintos gyerekülés a legjobb

A jövő héten ismerteti a Tudatos Vásárlók Egyesülete az autós gyerekülések legújabb nemzetközi tesztjének eredményét - tudta meg az InfoRádió. Ennek kapcsán utánanéztünk a gyerekülésekre vonatkozó szabályoknak.

A Kresz szerint 1975 óta a 150 centiméternél alacsonyabb gyerekek elöl, a 135-nél alacsonyabbak pedig csak a méretükhöz és a súlyokhoz igazított biztonsági ülésben utazhatnak a kocsiban. Az anyósülésre is betehetők, de csak a menetiránynak háttal, és ilyenkor ki kell kapcsolni az eléjük beszerelt légzsákot.

"Általában a műszerfal alatt az autó saját slusszkulcsával vagy fogóval működtethető aktiváló-deaktiíváló gombot találhatunk, vagy magában a kesztyűtartóban van ez a zár. Amikor ezt kikapcsoltuk, a műszerfalon lámpa is figyelmeztet" - mondta az InfoRádióban Karner Miklós autós szakújságíró.

A gyereküléseknek két típusuk van: az egyiket a biztonsági övvel kell rögíteni, a másik pedig az úgynevezett isofix, ami az autó karosszériájához csatolható, ezért biztonságosabbnak számít.

"Kettő vagy három isofix rögzítési pontot kell keresnünk az autóban, ezeket általában szabad szemmel is lehet látni. Ilyen pontok elöl is lehetnek, de inkább az a jellemző, hogy hátul, a szélső üléseknél vannak, hétüléses modelleknél a leghátsó sorban is lehetnek. Ez szükséges ahhoz, hogy legyen olyan gyermekülésünk, amelyet isofix záró retesszel ellátták, ezáltal stabilabban fog állni" - ecsetelte az InfoRádióban Karner Miklós.

A másfél méternél magasabb gyerekeknek ugyanúgy biztonsági övet kell használniuk, mint a felnőtteknek, és ha lehetséges, akkor beállíthatják a magasságát, hogy ne vágja a nyakukat. Ha szükségük van rá, ülésmagasítót tehetünk alájuk.

"Magasságállítást jelent, ha lejjebb tudjuk hozni az övet, ilyenkor a vállán fut át az öv az utasnak; ha ezt nem tesszük meg, a gyermek nyakát kidörzsölheti vagy kellemetlen balesetet is okozni tud. Erre találták ki azt, hogy eleve nem az ajtótartó oszlopból jön ki az öv, hanem hátulról, így eleve a vállon fut át" - mondta Karner Miklós.

A gyerekülések a gyerek tömege és magassága alapján is különböző kategóriába osztják, de nem kell mindig újat venni, mert a legtöbbet kivehető szűkítőkkel árulják.

Ha viszont a gyerek feje már túlnyúlik rajta, akkor nagyobbra kell cserélni. Jelenleg két szabvány van életben, a súly szerint osztályozó ECE R44, és a tömeg alapján kategorizáló R129, vagy más néven i-Size. Az utóbbi a modernebb, egyebek mellett azért, mert kötezővé teszi az isofix rögzítést és nagyobb oldalirányú védelmet biztosít.

A német autóklub egy évvel ezelőtt tesztelte az autós gyermeküléseket. A vizsgálat eredményét a Tudatos Vásárlók Egyesülete ismertette. Kiderült, hogy nem feltétlenül a legdrágább termékek a legjobbak, mert a teszten két olyan gyerekülés is rosszul szerepelt, amely több mint 120 ezer forintba kerül, feleennyiért viszont már kapható biztonságos.

Az AutoBild című német szaklap idén próbált ki nyolc gyermekülést, a legjobb osztályzatot kapott termék ott is csak 70 ezer forintba kerül.

Az InfoRádió úgy értesült, hogy a gyerekülések új tesztjének eredményeit jövő héten ismertetik.

Megkerestük az országos rendőr-főkapitányságot is, hogy megtudjuk, elleőnőrzik-e a gyermekülések használatát. Még várjuk a választ.

Nyitókép: MTI/Mónus Márton

Kapcsolódó hang

Gyerekülések - nem a legdrágább a legjobb
 


A címlapról ajánljuk

INFOSTART
 
INFORÁDIÓ
PARTNEREINK
Sixt    iCom
infostart
AZ INFORÁDIÓ HÍRPORTÁLJA 
 
 

A médiaszolgáltatási tevékenységét a Médiatanács a Magyar Mecenatúra Program keretében támogatja.

NMHH
Az Év Honlapja 2018