eur:
412.08
usd:
394.17
bux:
79942.94
2024. november 25. hétfő Katalin
A Fővárosi Közterület-fenntartó Nonprofit Zrt. (FKF) munkatársai szemétszállító járműbe - kukásautóba - rakják, majd elszállítják a főváros XII. kerületének egyik mellékutcájából a lakosság által előző nap a járdára kitett, majd guberálók által időközben jócskán széttúrt lomot. MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba  *************************** Kedves Felhasználó!
Nyitókép: Jászai Csaba

A katasztrófavédelemmel ígéri elvitetni a szemetet a kormány

Kontrát Károly, a Belügyminisztérium politikai államtitkára Gémesi György politikai játszmájának tartja a mintegy száz települést fojtogató szemétszállítási káoszt. A szolgáltatóval közben nem tárgyal a szemétgazdálkodás állami felelőse, az NHKV, és a katasztrófavédelemtől sem kapnak információkat.

Továbbra sem viszik el sok településen a vegyes hulladékot, a Zöld Híd Zrt. ugyanis nem tudja vállalni. A Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. (NHKV) már hat tárgyalási időpontot mondott le - mondta az InfoRádiónak Gyenes Szilárd, a Zöld Híd Zrt. igazgatója.

"Pénteken késő este, szombaton és vasárnap is tárgyaltunk a Katasztrófavédelmi Főigazgatósággal. Nagyon korrektek voltak a kollégák: minden létező adatot, információt átadtunk nekik, ami az esetleges közös munkához kell, de visszajelzést még nem kaptunk" - adott helyzetjelentést Gyenes.

A szolgáltatás ellentételezése a keddi napig nem érkezett meg a cég számlájára,

ezért reggel újra beküldte a működéshez szükséges papírokat az NHKV-hoz, akik egyébként lemondták az általuk ajánlott hétfői, hatodik tárgyalási időpontot. Egyúttal Gyenes a Pest és a Nógrád Megyei Kormányhivatalokat is felhívta, hogy cselekedjenek, mert a hulladékhelyzet kezd egyre súlyosabbá válni.

A hétfői napon huszonöt településen maradhatott elszállítatlan kommunális hulladék, de hatvannál is több településen maradhatott kint zöldhulladék.

Gyenes Szilárdnak nincs tudomása arról, hogy más hulladékos céggel dolgoztat-e az állam, de úgy gondolja, azok is biztosan bajban vannak a rezsicsökkentés óta, a hulladék-elszállítási ágazatban rendkívül kevés a pénz. Példaként említette, hogy volt olyan település, ahol civilek szervezték meg a zöldhulladék begyűjtését, ami így jutott el a Zöld Hídhoz.

Megoldási javaslata mindenesetre van.

"Azt tartanám a legpraktikusabbnak, ha a katasztrófavédelem jelölne ki az országban felszabaduló néhány hulladékszállító járművet, és azokat kirendelné a mi munkák támogatására, mi pedig megkapnánk a pénzt az NHKV-tól."

A Magyar Idők írt arról, hogy a Zöld Híd Zrt. korábbi elnöke, Hertel László, Sződ község polgármestere lemondásra szólította fel Gémesi Györgyöt (aki a Észak-Kelet Pest és Nógrád Megyei Regionális Hulladékgazdálkodási és Környezetvédelmi Önkormányzati Társulás elnöke) és Gyenes Szilárdot, illetve a november 5-i elnökségi ülésen a lemondatukat tervezi. Ezzel Gyenes nem foglalkozik, hiszen ő nem az önkormányzati társulás tanácsának a tagja, nem polgármester. Az ő mandátuma Gémesi György, a társulás vezetőjének a mandátumához van kötve, és 2005 óta dolgozik ezzel az önkormányzati közösséggel. "Sokszor volt már nehéz helyzet, de mindig kiálltak mellettem és a munkatársaim mellett" - tette hozzá.

Az államtitkár szerint politikai játszma zajlik

Kedd délután a kormány is megnyilvánult az ügyben: Kontrát Károly, a belügyi tárca államtitkára leszögezte, hogy

a kormány biztosítja a szemétszállítást,

és felháborítónak nevezte, hogy a Zöld Híd nem látja el szerződéses feladatát. Szerinte

"a kft.-t irányító »LMP-s« Gémesi György gödöllői polgármester politikai játszmába kezdett, de a kormány nem enged a zsarolásnak".

A gyorsan változó helyzetben késő délelőtt hirdették meg délután fél 1-re a tájékoztatót, ahol erről beszélt az államtitkár. A rövid sajtótájékoztatón, amin nem lehetett kérdéseket feltenni, Góra Zoltán, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság vezetője elmondta: a katasztrófavédelem az ország egész területén felkészült a hulladékszállítás megszervezésére, illetve elvégzésére.

A szemetet egyelőre tehát a katasztrófavédelem bevonásával tervezi elszállíttatni a kormány, ezt Gulyás Gergely kancelláriaminiszter is megerősítette a múlt csütörtöki Kormányinfón.

Gémesi György: azt tudják elvégezni, amire van pénz

Az üggyel kapcsolatban Gémesi György azt mondta, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság a pénteken kezdődő háromnapos tárgyaláson mindenféle tájékoztatást megkapott, azóta viszont nem történt semmi. A gödöllői polgármester úgy vélekedett: a katasztrófavédelem dolgozik rajta, hogy valamilyen formában ellássa a szolgáltatást.

Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtöki nyilatkozatára, amelyben a miniszter üzleti zsarolásnak nevezte a társaság leállását, úgy reagált, nem zsarolásról van szó, hanem arról, hogy csak olyan szintű szolgáltatást tudnak végezni, amilyen a számlán lévő pénzből kitelik.

Fidesz: a kormány vegye át a Zöld Híd irányítását

A Fidesz nevében Vécsey László országgyűlési képviselő kedden sajtótájékoztatón felszólította Gémesi Györgyöt, hogy vállalja a felelősséget az előállított helyzetért, minél előbb kezdje meg a károk helyreállítását, ha pedig erre nem hajlandó, akkor a kormány vegye át a Zöld Híd irányítását.

Az LMP szerint véget kell vetni a fideszes vezetés alatt álló "kukaholding", vagyis a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. ámokfutásának, megfelelő finanszírozással kell működőképessé tenni a szemétszállítás rendszerét, amibe a településeknek ismét beleszólást kell biztosítani.

Schmuck Erzsébet frakcióvezető-helyettes, az Országgyűlés fenntartható fejlődés bizottságának elnöke a problémákat a szektor 2011-es államosítására vezette vissza, amikor "betiltották" a nem állami közszolgáltatók működését, a rezsicsökkentés miatt befagyasztották a díjakat, miközben a szolgáltatókat újabb adókkal, költségekkel sújtották.

A társaságok jó része emiatt alulfinanszírozottá vált, majd csődközeli helyzetbe került, ráadásul a díjbeszedés is a "kukaholdinghoz" került, amely gyakran késve és kevesebbet oszt vissza számukra, miközben saját vezetői milliós fizetéseket kapnak - mutatott rá.

Schmuck Erzsébet lehetetlen helyzetnek nevezte, hogy a katasztrófavédelem száll be a szemétszállításba, és feltette a kérdést: a kényszerűen odaszervezett kéményseprők, a méltatlanul alulfizetett tűzoltók vagy az árvízvédelmi szakemberek hivatottak-e pótolni a hulladékgazdálkodás lepusztított rendszerét.

A politikus szerint a veszteséges holding "mindenkit magával ránthat".

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor a béregyezségről: ez egy történelmi léptékű megállapodás

Orbán Viktor a béregyezségről: "ez egy történelmi léptékű megállapodás"

Történelmi léptékű megállapodásnak nevezte a múlt héten köttetett minimálbér-emelési egyezséget, mivel soha nem történt még ekkora emelés, 2027-re 40 százalékos lesz a növekmény a mostani szinthez képest. Azt is jelezte, a minimálbér reálértéke 29 százalékkal fog nőni 2027-ig, és az el fogja érni az átlagbér felét.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
Így készül fel egy magyar mérnökiroda arra, ha a megbízója egy indiai vallást követő nagyvállalat

Így készül fel egy magyar mérnökiroda arra, ha a megbízója egy indiai vallást követő nagyvállalat

A CÉH zRt. már 35 éve az ország egyik vezető mérnökirodája. Az elmúlt években olyan projektek fűződnek a nevükhöz, mint a Mol Campus, a debreceni BMW gyár vagy a Bosch Campus komplex beruházása. A tervezés mellett projektmenedzsmenttel és hídtervezéssel foglalkoznak, számos ikonikus, az épített környezetet meghatározó épület vagy híd fűződik a nevükhöz. Az évek alatt azt is meg kellett tanulniuk, hogy hogyan lehet együttműködni egy olyan megbízóval, amelyik a vállalati működését az indiai vastu vallás elvei mentén határozza meg, de különleges kihívást jelentett három hazai kórházi projekt is, amellyel egyedülálló tapasztalatokat szereztek az egészségügyi szektorban. A Portfolio háromrészes videósorozatának első epizódjában Borbély Attila, a vállalat vezérigazgató-helyettese, tervezési igazgatója mutatja be a legnagyobb projekteket, a legérdekesebb megbízásokat és azt, hogy milyen irányba halad a globális mérnökszakma.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×