eur:
387.02
usd:
358.69
bux:
68917.55
2024. május 13. hétfő Imola, Szervác

Kevesebbet eszik a magyar

A magyar háztartások napi fogyasztási cikkekre 3,5 százalékkal kevesebb pénzt költöttek el 2009 első negyedévében, mint egy évvel korábban a GfK Hungária Piackutató Intézet felmérése szerint.

A forgalom volumenben is csökkent: a háztartások 6,5 százalékkal kevesebb élelmiszert és háztartási vegyi árut vásároltak az első negyedévben, mint 2008 első három hónapjában - derül ki a piackutató intézet közleményéből, amelyet csütörtökön juttatott el az MTI-hez.

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) kimutatásai szerint az első negyedévben a nem élelmiszer jellegű termékeket is magában foglaló, teljes kiskereskedelmi forgalom volumene 3,2 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest.

A GfK Hungária felméréséből az is kiderül, hogy az élelmiszer kategóriák közül a feldolgozott élelmiszerekre költött összegek nagyobb mértékben estek vissza, mint az alapvető élelmiszerek - például a pékáru, zöldség, gyümölcs, liszt, cukor - esetében. A feldolgozott élelmiszerekre éves összehasonlításban 5,1 százalékkal kevesebb pénzt költöttek a háztartások az idei első negyedévben.

A GfK nemzetközi felmérést is végzett, amiből kiderül, hogy számos európai gazdaságban mértek hasonló trendeket. Franciaország és Hollandia estében 2 százalék körüli visszaesés volt tapasztalható az év első három hónapjában a háztartások által megvásárolt napi fogyasztási cikkek volumenében, Németországban pedig 0,4 százalékkal mérséklődött e termékek forgalma. Angliában, Spanyolországban és Oroszországban ugyan nem szűkült a piac, de a forgalom volumenének növekedése nem haladja meg az 1 százalékot.

A nemzetközi felmérés arról is tanúskodik, hogy a háztartások jobban odafigyelnek a promóciókra, előtérbe kerül a takarékosság. A vásárlásoknál nagyobb hangsúlyt kapnak az alacsonyabb árszínvonalat képviselő termékek, továbbá a diszkontokban történő beszerzés.

Az elemzők hozzáteszik, hogy Magyarországon ez nem új keletű jelenség, és a tavalyi év végén kirobbant hitelválság nem változtatta meg számottevően a lakosság promóciókhoz, akciókhoz, illetve az olcsóbb bevásárlási csatornákhoz való attitűdjét. Magyarországon a háztartások csökkenő költései mögött elsősorban a vásárlások volumenének visszafogása áll.

Címlapról ajánljuk
Kilőtt a Rheinmetall, Európa legnagyobb fegyvergyártója lehet

Kilőtt a Rheinmetall, Európa legnagyobb fegyvergyártója lehet

Ambiciózus tervekkel rendelkezik a Rheinmetall, Európa egyik legnagyobb, Magyarországnak is szállító hadiipari cége. Ezt tükrözte az a nagy visszhangot kiváltó nyilatkozat, amelyet a düsseldorfi cég első számú vezetője a Süddeutsche Zetung című lapnak adott. Armin Papperberger nem titkolta, hogy a cég "nagy darabot" akar lehasítani i a német kormány 100 milliárd eurós, védelmi célokra biztosított különleges alapjából.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.14. kedd, 18:00
Hankó Balázs
a Kulturális és Innovációs Minisztérium innovációért és felsőoktatásért felelős államtitkára
Vihar előtti csend uralta ma a tőzsdéket

Vihar előtti csend uralta ma a tőzsdéket

Ázsiában felemás hangulatban telt a kereskedés hétfő reggel, ezt követően az európai tőzsdéken kisebb esést láttunk, és Amerikában is óvatos mozgásokkal telt a kereskedés, miután a befektetők az elmúlt napok nagy emelkedését követően kivárnak majd a kedden és szerdán érkező inflációs adatok előtt. A nap egyedi részvénysztorija a mémrészvény őrületet elindító GameStop, melynek árfolyama egy ponton megduplázódott a mai kereskedésben.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×