Donald Trump keménykedésének hátterében az áll, hogy látványosan összeveszett Muskkal, amikor az durván megbírálta a szívéhez közel álló költségvetési törvényjavaslatát. Muskot nem hosszabbították meg a költségvetési hatékonysági ügynökség élén, és hiába kért bocsánatot, Trump elfordult tőle.
A Tesla most ennek kezdi érezni a pénzügyi hatását. Az elektromos kocsikat gyártó cég üzleti modellje ugyanis jelentős részben az állami támogatásokra épült: 2024-ben a 7,1 milliárd dolláros nyereségéből legalább 2,8 milliárd úgynevezett szabályozási kreditekből származott. Ezeket az állam fizeti a gyártóknak, hogy ösztönözze az elektromos járművek előállítását.
Az idei év első negyedében a Tesla már csak jóval kevesebbet, 595 millió dollárt kapott ilyen formában, miközben teljes nettó nyeresége csupán 409 millió volt – vagyis támogatás nélkül veszteséges lenne – írja elemzésében a Sky News.
Az Egyesült Államok egész területén adott 7500 dolláros vásárlói adókedvezményt Trump új adócsomagja megszüntette. Ha ezt tavaly minden, Amerikában eladott Tesla esetében igénybe vették volna, az kedvezmények formájában összesen 4,7 milliárd dollárt tett volna ki. Kalifornia szövetségi állam közben elvesztette jogát arra, hogy önálló emissziós célokat állítson fel – ezzel más államok ösztönző programjai is veszélybe kerültek.
A Trump–Musk viszály már régóta forrt a felszín alatt, de tavasszal robbant: „Elon több támogatást kapott, mint bárki más a világtörténelemben. Ha ez nem lenne, rég bezárhatná a boltot” – írta az elnök a közösségi oldalán. Majd egy fehér házi sajtótájékoztatón úgy fogalmazott: „Elon gyűlöli, hogy eltöröljük az elektromosautó-támogatást.” Pedig ugyanitt korábban még mosolyogva pózoltak egymás mellett.
A pénzpiacok gyorsan reagáltak. A Tesla részvényei esni kezdtek, megrendült a befektetői bizalom. Ross Gerber, a cég egyik első részvényese nyilvánosan bejelentette, hogy eladja papírjait, és már a Tesla Cybertruckjától is megválna: „Elon veszélyes játékot játszik. Amikor elkezdtük, ő volt az egyetlen elektromoskocsi-gyártó – most mindenhol vannak EV-k.”
Az elemzésből az is kiderült, hogy a Tesla piaci dominanciáját nemcsak a fejlett technológiája, de világszerte állami támogatások is biztosították. A cég úgy jutott hozzá a zéró emissziós kreditekhez, hogy azokat gyakorlatilag „ingyen” termelte, majd eladta a hagyományos autókat gyártó konkurenseknek. Ez a rendszer azonban most darabjaira hullhat.
A szakértők szerint mindez nemcsak a Tesla jövőjét veszélyezteti, de hosszú távon az egész amerikai zöld átállást is visszavetheti. Gordon Johnson pénzügyi elemző úgy fogalmazott: „Ha minden támogatást eltörölnek, a Tesla pénzt fog veszíteni, feléli a vagyonát, és összeomlik a részvényárfolyama.”
Elemzők hozzáteszik: a Tesla energiapiaci részlege, amely tavaly 10 milliárd dollárt termelt napenergiával összefüggő szolgáltatásokból, szintén megszenvedheti a változásokat, mivel elvehetik az akkutelepek eddig adott 60 százalékos adójóváírást.








