A Jato Dynamics piackutató felmérése szerint a kínai BYD áprilisban először előzte meg az amerikai Teslát a kizárólag akkumulátorról üzemelő elektromos autók európai eladásában. Ráadásul a BYD árbevétele 2024-ben átlépte a százmilliárd dolláros határt, amivel szintén maga mögé utasította a konkurens amerikai vállalatot. A kínai cég ezzel a világ első számú elektromos- és hibridautó-gyártója lett.
Szécsényi Gábor az InfoRádióban azt mondta, a BYD globálisan az akkumulátorgyártástól kezdve az energiatermelő és vasúti megoldásokon át a targoncákig és más járművek értékesítéséig egyértelműen átvette a vezetést a Teslától. Ennek egyik legfőbb oka, hogy a kínai autógyártók mögött hatalmas tőke áll, illetve a Tesla lehetőségeit jelentősen korlátozza, hogy Elon Musk, az amerikai vállalat vezérigazgatója nagy csatában áll Donald Trump amerikai elnökkel. Az Autó című autós szaklap főszerkesztője úgy fogalmazott, ők ketten „hirtelen viszonylag közel kerültek egymáshoz, aztán hirtelen össze is csaptak”, és ennek a konfliktusnak a hatásai megtépázták a Tesla eladásait, elsősorban az amerikai, de az európai piacokon, valamint más kontinenseken is.
Az amerikai elnök és Elon Musk közötti vita kirobbanása után több elemző sokkal rosszabb eredményeket jelzett előre, de a Tesla értékesítései összességében azért nem estek vissza annyival, mint amennyit a legdurvább becslések jósoltak. Ezzel együtt Szécsényi Gábor szerint a BYD „nagyon határozottan megy előre”, miközben az figyelhető meg, hogy
Elon Muskot sokkal inkább foglalkoztatja a robotok fejlesztése és a mesterséges intelligencia kutatása, mint a Tesla modellpalettájának bővítése,
ami kicsit háttérbe szorult az amerikai üzletembernél. A szakíró szerint ez a kínálaton is meglátszik. Míg a BYD rengeteget fejleszt, és már az európai piacra is sokféle, több célra is alkalmas autókat gyárt, addig a Tesla nem fektet ennyi energiát a bővítésre vagy az innovációs tevékenységekre.
„A BYD erőltetetten nyomja a fejlesztést, miközben úgy tűnik, hogy a Tesla kicsit belekényelmesedett az előkelő helyezésébe és az üzleti sikerekbe” – jegyezte meg a szakértő.
Ugyancsak nagy különbséget jelent a két vállalat stratégiájában, hogy a BYD általában megfizethető autókat szeretne eladni, míg a Tesla főleg az utóbbi időben inkább már a prémium kategóriára fókuszált. Szécsényi Gábor úgy véli, ez is az amerikai cég „elkényelmesedésének” a hozadéka, pedig a világ afelé tart, hogy
egyre nagyobb az igény és a szükség a megfizethető villanyautókra.
Hozzátette: ezzel párhuzamosan a töltő-infrastruktúrának is fejlődnie kellene, ami „a tyúk volt előbb vagy a tojás probléma”, hiszen nagy vita zajlik arról világszerte, hogy azért nincs elég elektromos autó, mert nincs elég töltő, vagy azért nincs elég töltő, mert nincs elég villanyautó.
Az Autó című szaklap főszerkesztője megjegyezte: az egész vitán túlmutat, hogy most még rendkívül drágák az elektromos autók. Azt gondolja, hosszabb távon azok a vállalatok kerülnek majd az elsők közé a villanyautók piacán, amelyek a mai árakhoz képest olcsóbban, 25-30 ezer euró alatt kínálnak és adnak el járműveket. A jelenlegi kínálatot összehasonlítva ezen a területen jobban áll a BYD, mint a Tesla.







