Ray LaHood amerikai közlekedési miniszter 16,5 millió dollárra akarja bírságolni a Toyotát - azért, mert a japán autógyártó nem szólt időben a főleg a Camry és a Corolla modellekben tapasztalt beragadós gázpedál problémáról.
Az év elején napvilágra került gondok miatt a Toyota több millió autót hívott vissza. Bár a 16,5 millió dollár nem vágja földhöz anyagilag a világ legnagyobb autógyártóját, az erkölcsi kár jóval jelentősebb lehet. Emellett további bírságokkal is sújthatják a japán gyártót, mert folytatódnak az amerikai szövetségi hatóságok vizsgálatai.
Az állami szankciók mellett pedig ott vannak a tulajdonosok által indított csoportos perek, amelyek nyomán sokkal nagyobb kártérítésre kényszeríthetik a Toyotát.
A cég csak az Egyesült Államokban több mint hatmillió, világszerte pedig nyolcmillió kocsit hívott vissza, mivel időközben kiderült, hogy a hibrid-hajtású Prius gázpedálja is beragadhat esetenként.
A Toyotától szerzett dokumentumok birtokában az amerikai kormány azt állítja, hogy a gyártó már szeptemberben tudott a gázpedál-problémáról, de csak januárban döntött a tömeges visszahívás mellett.
"Bizonyosságot nyert, hogy a Toyota megszegte jogi kötelezettségeit. Ami ennél is rosszabb, tudatosan és hónapokon át elkendőzték a veszélyes hibát az amerikai hatóságok elől, nem léptek fel, hogy megvédjenek több millió autóst és családjukat" - szól az igen kemény hangú miniszteri nyilatkozat, amely minden bizonnyal még jobban aláássa az eddig népszerű márka iránti bizalmat.
Az AP megjegyzi: 2004-ben a General Motorst egymillió dollárra büntették meg, amiért lassan hívott vissza 600 ezer kocsit, a Toyotának most ennek a 16-szorosát kell fizetnie.
Elemzők szerint a Toyota nehéz helyzetbe kerül: ha kifizeti a büntetést, azzal gyengíti jogi pozícióit a 138 tervezett csoportos perben. Ha szembeszáll az amerikai kormánnyal, akkor pedig sokáig nem tud továbblépni az ügyön.
Megjöttek az adatok a koreai veszteségekről, közben Kijevet könyörtelen dróntámadás érte