eur:
407.18
usd:
385.18
bux:
79183.29
2024. november 18. hétfő Jenő
Nyitókép: NASA

Forradalmi újításra készül a repülésben a NASA

Egy új fejlesztésnek köszönhetően a következő évtizedben már sokkal hatékonyabban működő hajtóművekkel repülhetnek a kereskedelmi járatok.

A repülőgépek jelentős mennyiségű szén-dioxidot juttatnak a légkörbe, amely mára annyira megtelt üvegházhatású gázokkal, hogy felgyorsította a globális felmelegedés folyamatát. A hvg.hu cikke szerint két megoldás lehetséges: vagy elektromos repülőgépeket kell alkalmazni, vagy olyan hajtóműveket kell kifejleszteni, amelyek jóval hatékonyabbak a mostaniaknál.

A NASA mérnökei ennek megfelelően az utóbbi időben egy 130 centiméter hosszúságú hajtóművön végeztek különböző teszteket. A DART (Dgen380 Aero-Propulsion Research Turbofan) nevű fejlesztés nagyjából feleakkora, mint amekkora hajtóműveket jelenleg a kisebb repülőgépeknél használnak.

A teszteket nem egy kész hajtóművön, hanem csak egy prototípuson végezték, amivel sok pénzt tudtak megspórolni a mérnökök. A miniatűr hajtóművet a francia Akira nevű cég építette, a NASA pedig 2017-ben vásárolta meg. Az eszköz kialakításának köszönhetően

a beáramló levegő nagy része megkerüli a motor magját, ami jóval alacsony fogyasztást és halkabb működést eredményez.

A tervek szerint az évtized végére készülhet el egy új, a fogyasztás szempontjából hatékonyan működő hajtómű, amit 2030 után akár már a kereskedelmi repülőgépek is használhatnak.

Címlapról ajánljuk

Fordulat az ukránoknak adott nagy hatótávolságú rakétákkal kapcsolatban

Vasárnap jelent meg az értesülés, hogy Joe Biden amerikai elnök engedélyezte Ukrajnának a nagy hatótávolságú cirkálórakéták bevetését oroszországi célpontok ellen. Azóta számos hír érkezett, de az egyik kulcsfontosságú értesülést már korrigálták is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.18. hétfő, 18:00
Schmidt Mária
Széchenyi-díjas történész, a Terror Háza Múzeum főigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×